Lufthansa uzyskała zielone światło od Komisji Europejskiej na przejęcie 41% akcji ITA Airways, które obecnie są w pełni kontrolowane przez włoskie państwo. Zgoda została wydana po kilku miesiącach dokładnej analizy przez Komisję Europejską. Niemniej jednak, zanim to nastąpi, Lufthansa musi spełnić określone warunki, które narzucili unijni urzędnicy.
Jest zgoda na przejęcie ITA Airways
Na początek, Lufthansa zainwestuje do końca roku 325 milionów euro, przejmując 41% udziałów w ITA Airways. Umowa przewiduje jednak, że już w 2025 roku Lufthansa może stać się większościowym udziałowcem ITA Airways, a do 2033 roku niemiecki przewoźnik będzie mógł przejąć całość akcji, co wiąże się z inwestycją w wysokości 829 milionów euro. Przejęcie pozostałych akcji od państwa będzie jednak zależało od wyników finansowych.
Przejęcie ITA Airways otwiera nowy rozdział w historii obu linii lotniczych, wzmacniając pozycję Lufthansy na rynku europejskim i globalnym. Prezes Lufthansy, Carsten Spohr, zapowiedział szybką integrację ITA Airways z grupą Lufthansa oraz rozbudowę hubu w Rzymie, zwłaszcza w kierunku Afryki i Ameryki Łacińskiej.
Zrobimy z ITA Airways silną i odnoszącą sukcesy część naszego przedsiębiorstwa, zabezpieczając tym samym jej przyszłość jako międzynarodowej linii lotniczej i silnej marki – stwierdził.
Zanim to jednak nastąpi, Lufthansa musi spełnić określone warunki, które narzucili unijni urzędnicy. Kluczowe warunki narzucone przez Komisję Europejską dotyczą zachowania konkurencyjności na ważnych trasach lotniczych. Chronią one konkurencję na lotnisku Mediolan Linate, na trasach między Włochami a Europą Środkową oraz między Rzymem Fiumicino a Ameryką Północną. Komisja Europejska zamierza ściśle kontrolować realizację tych planów.
Czytaj też: Przejęcie ITA Airways zagrożone? Komisja grozi zablokowaniem umowy!
Przejęcie ITA Airways przez Lufthansę może znacząco wpłynąć na rynek lotniczy w Europie. Dzięki tej transakcji Lufthansa zwiększy swoją obecność na włoskim rynku, co może zwiększyć konkurencję i zapewnić lepszą ofertę dla pasażerów. Jednocześnie, warunki narzucone przez Komisję Europejską mają zapewnić, że uczciwa konkurencja na kluczowych trasach lotniczych pozostanie nienaruszona.
Uderzenie we Francuzów
ITA Airways powstała w 2020 roku z państwowej Alitalii, która przez wiele lat borykała się z problemami finansowymi. Aktualnie, ITA zatrudnia około 4900 pracowników, podczas gdy Lufthansa ma prawie 99000 pracowników. Negocjacje dotyczące wejścia Lufthansy do ITA Airways trwały ponad rok. Nowym szefem ITA ma zostać strateg Lufthansy, Jörg Eberhart, który przez osiem lat kierował regionalną spółką Air Dolomiti w północnych Włoszech.
Lufthansa ma już doświadczenie w integracji innych linii lotniczych. W przeszłości przejęła Swiss, Austrian i Brussels Airways, zachowując ich marki oraz huby w krajach macierzystych – Szwajcarii, Austrii i Belgii. Chociaż ITA nie jest oficjalnym następcą prawnym Alitalii, zapewniła sobie prawa do legendarnej nazwy, która według źródeł firmowych może zostać wkrótce przywrócona. Włochy mają stać się piątym rynkiem macierzystym dla grupy Lufthansa.
Przejęcie ITA Airways przez Lufthansę to nie tylko rozszerzenie działalności na nowy rynek, ale również osłabienie sojuszu SkyTeam, zdominowanego przez Air France. Eksperci podkreślają, że ITA Airways, działając samodzielnie, miała małe szanse na przetrwanie, będąc zepchniętą na drugi plan przez tanie linie lotnicze jak Ryanair i Easyjet.
Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo
Rząd Włoch, pod przewodnictwem premier Giorgii Meloni, sugerował, że inni przewoźnicy starali się opóźnić przejęcie ITA Airways przez Lufthansę. Rzym publicznie oskarżał Francję i Air France o działania mające na celu zablokowanie transakcji.
Znajdziesz nas w Google NewsLufthansa proponuje zaskakujący kompromis, aby przejąć ITA Airways