Czesi niespodziewanie anulowali swój największy przetarg na zakup nawet 60 jednostek elektrycznych, osiągających prędkość 200 km/h. Decyzja państwowego przewoźnika České dráhy wynika ze zmiany strategii i przeanalizowania potrzeb taborowych.
Dlaczego Czesi anulowali przetarg dopiero teraz?
Czesi anulowali przetarg na lokomotywy dopiero po kilku latach. Konkurs ogłoszony jesienią 2022 roku przyciągnął sześć firm: Škoda Group, CAF, Stadler, Alstom, Siemens oraz chińskie konsorcjum CRRC ZELC Verkehrstechnik/CRRC Zhuzhou Locomotive. Chińskie konsorcjum zostało jednak wykluczone z przetargu, ponieważ ich siedziba znajduje się w Chińskiej Republice Ludowej, która nie jest stroną Porozumienia o zamówieniach publicznych (GPA).
Czytaj też: Czeskie Koleje połączą kraj z anektowanym Kaliningradem
Zamawiający w trakcie postępowania przetargowego, jeszcze przed końcem terminu składania wstępnych ofert, w ramach swojej zmienionej strategii handlowej i strategii odnowy pojazdów szynowych, przemyślał swoje potrzeby w tej kategorii i te pojazdy stają się obecnie dla zamawiającego zbędne – podały České dráhy.
RegioJet przejął kluczową linię
Z wcześniejszych planów czeskiego przewoźnika wynikało, że nowe jednostki mogłyby być używane na linii R9 z Pragi do Brna. Sęk w tym, że przetarg na obsługę tej linii wygrał RegioJet, który planuje wykorzystać na tej trasie elektryczne jednostki od polskiej PESY. Zamówione lokomotywy miały trafić także na trasę Praga – Czeskie Budziejowice, jednak obecnie nie ma takiej potrzeby i stan ten nie zmieni się przynajmniej do grudnia 2031 roku. Czesi anulowali więc przetarg i już myślą nad alternatywami.
Zamówienie na EMU 350 zostaje zastąpione nowym dużym zamówieniem na kilka typów EMU oraz osobnych wagonów pasażerskich dla wybranych linii dalekobieżnych, na których MD rozstrzyga/rozstrzygnie wybór nowego przewoźnika – powiedział dziennikowi Zdopravy, członek zarządu ČD ds. przewozów pasażerskich, Jiří Ješeta.
Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?
Czesi ogłosili na razie wstępne konsultacje rynkowe dotyczące planowanych zakupów. Chodzi o wagony pasażerskie oraz elektryczne jednostki, które lepiej odpowiadają obecnym i przyszłym potrzebom transportu dalekobieżnego.
Znajdziesz nas w Google NewsOgromne zyski czeskiego RegioJet! Może już czas na złamanie monopolu Intercity?