LotniczyTransport

Boeing przejmuje Spirit AeroSysems! To oni odpowiadają za awarię MAXów…

Boeing przejmuje Spirit AeroSystems w cieniu skandalu

Boeing zakończył wielomiesięczne negocjacje w sprawie przejęcia swojego dostawcy, firmy Spirit AeroSystems. Producent wyda miliardy dolarów w ramach transakcji, ale liczy, że to rozwiąże problemy, z jakimi musiał się zmierzyć w tym roku. Przypomnijmy, że Boeing przejmuje Spirit AeroSystems w cieniu skandalu dotyczącego nieprawidłowego montażu samolotów.

Boeing przejmuje Spirit AeroSysems za miliardy

Boeing przejmuje Spirit AeroSystems za 4,7 miliarda dolarów, chociaż wliczając w to zadłużenie firmy, łączna wartość transakcji wynosi około 8,3 miliarda dolarów. Każda akcja zwykła Spirit zostanie wymieniona na od 0,18 do 0,25 akcji Boeinga, co daje wartość około 37,25 dolarów za akcję.

Część Spirit trafi też w ręce Airbusa, również będącego klientem firmy. Europejski producent przejmie kluczowe operacje w czterech zakładach dostawcy w Stanach Zjednoczonych, Irlandii Północnej, Francji i Maroku oraz mniejsze w Wichita w Kansas.

Czytaj też: Boeing też już ma dość awarii MAXów i chce przejąć firmę… która za nie odpowiada

Z uwagi na fakt, że operacje związane z Airbusem przynoszą straty, europejski producent samolotów domagał się odszkodowania w wysokości do 1 miliarda dolarów za przejęcie zakładów, które produkują strategiczne części do samolotów A350 i A220. Ostatecznie europejski producent zapłaci za nie symboliczną cenę 1 dolara, podczas gdy sam otrzyma od Spirit 559 milionów dolarów odszkodowania.

Spirit AeroSystems planuje także sprzedaż działalności i operacji w Prestwick w Szkocji oraz w Subang w Malezji, które wspierają programy Airbusa. Dodatkowo, planowana jest sprzedaż operacji w Belfaście w Irlandii Północnej, które nie są związane z Airbusem. Boeing poinformował, że transakcja przejęcia Spirit ma zostać sfinalizowana do połowy przyszłego roku.

Kryzys w Boeingu

Boeing przejmuje Spirit AeroSystems w cieniu skandalu dotyczącego nieprawidłowego montażu samolotów. To właśnie ta firma jest odpowiedzialna za problemy związane z samolotami 737 MAX. Boeing jest przekonany, że taki krok poprawiłby jakość i bezpieczeństwo jego maszyn.

Spirit Aerosystems był wcześniej częścią koncernu Boeing przez prawie 80 lat do 2005 roku, kiedy to zakład w Wichita (Kansas) wraz z innymi lokalizacjami został sprzedany inwestorowi finansowemu. Ten później wprowadził Spirit na giełdę. Do dziś Boeing jest głównym klientem Spirit.

Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo

Po dramatycznym incydencie na początku tego roku, kiedy tuż po starcie Boeinga 737 MAX 9 linii Alaska Airlines od samolotu oderwała się część kadłuba, producent musi poprawić kontrolę jakości. Komisja śledcza NTSB ustaliła, że w części kadłuba brakowało śrub mocujących. Wcześniej Boeing musiał zatrzymać dostawy tego typu samolotów na kilka tygodni i przeprowadzać miesiącami długie poprawki z powodu wad produkcyjnych Spirit, takich jak błędnie wywiercone otwory w przegrodach ciśnieniowych.

Boeing źle zmontował Dreamlinery? Niemal tysiąc wad w każdej maszynie!

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button