KolejowyTransport

Estońska Operail pod młotek! Wszystko przez sankcje na Rosję

Operail znacząco ucierpiał po nałożeniu sankcji na Rosję i Białoruś

Estoński rząd zatwierdził decyzję o prywatyzacji państwowego przewoźnika Operail. Firma od dłuższego czasu zmagała się z problemami finansowymi, głównie w wyniku sankcji nałożonych na Rosję i Białoruś. Prywatyzacja Operail obejmie wszystko, co związane ze spółką. Na sprzedaż wystawione są działalność przewozowa i naprawcza, wraz z aktywami, licencjami, kontraktami, pracownikami i marką.

Prywatyzacja Operail zatwierdzona

Prywatyzacja Operail ma pomóc w znalezieniu inwestora, który pomoże firmie odzyskać stabilność finansową i umożliwi jej dalszy rozwój. Merle Kurvits, członek zarządu Operail, wyraziła optymizm wobec nadchodzącej prywatyzacji.

Podchodzimy do prywatyzacji z pozytywnym nastawieniem. Ostatnie lata były wyzwaniem dla sektora kolejowego i gospodarki. Podczas gdy ogólny wolumen przewozów towarowych na estońskiej kolei spadł w zeszłym roku o 39 procent, wolumen Operail zmniejszył się prawie o 70 procent, ponieważ w przeciwieństwie do naszych konkurentów, Operail zaprzestało przewozów towarowych do i z Rosji oraz Białorusi. Mimo to utrzymaliśmy największy udział w rynku przewozów towarowych na estońskich kolejach. Kupujący nabędzie wysoko kompetentną firmę operacyjną z dużym potencjałem na przyszłość – strategicznymi możliwościami ekspansji i generowania zysków – stwierdziła Kurvits.

Czytaj też: Estoński przewoźnik wyśle lokomotywy na złom. Finanse są fatalne…

Wpływ sankcji na Rosję i Białoruś

Operail znacząco ucierpiał po nałożeniu sankcji na Rosję i Białoruś, co było efektem rosyjskiej inwazji na Ukrainę. W ubiegłym roku przewozy towarowe w Estonii spadły o 39%, ponieważ transport pasażerski przewyższył transport towarowy. Podczas gdy w 2021 roku, czyli tuż przed wojną, przewieziono 9,5 miliona ton towarów, w 2023 roku było to zaledwie 2,1 miliona ton, co poważnie wpłynęło na finanse Operail.

W obliczu kryzysu Operail przedstawiła rządowi kilka strategii biznesowych, w tym opcję zamknięcia działalności, kontynuowania działalności bez zmian lub znalezienia alternatywnych źródeł finansowania. Rząd stwierdził, że najlepszym rozwiązaniem będzie prywatyzacja Operail, co ma przynieść nowe źródła inwestycji i umożliwić firmie ekspansję na rynki zagraniczne.

Przyszłość Operail

Prywatyzacja Operail daje firmie szansę na odzyskanie stabilności finansowej i rozwój na nowych rynkach. Estonia, ze względu na swoje niekorzystne położenie geograficzne na końcu sieci kolejowej, ma ograniczone możliwości, jeśli chodzi o rentowność na rynku krajowym. Ekspansja międzynarodowa, jak pokazują przykłady innych operatorów z krajów bałtyckich, może być kluczem do sukcesu.

Czytaj też: Stopy procentowe w strefie euro w końcu obniżone!

Operail zostanie sprzedana na aukcji publicznej, która odbędzie się w dwóch etapach. W pierwszym etapie zainteresowane strony mogą składać niewiążące oferty po zapoznaniu się ze wstępnym pakietem informacji. W drugim etapie wybrani kandydaci otrzymają dodatkowe informacje i będą mogli składać wiążące oferty. Aby wziąć udział w aukcji, zainteresowane strony muszą wykazać rzeczywiste zainteresowanie i zdolność do zakupu aktywów oraz podpisać umowę o zachowaniu poufności.

Pracownicy na postojowe, związkowcy wściekli, a kryzys PKP Cargo się pogłębia!

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button