
Litewska narodowa spółka kolejowa LTG Group ogłosiła, że wymieni wszystkie obecnie używane rosyjskie systemy pokładowe KLUB-U w lokomotywach na nowoczesną technologię stworzoną przez ukraińską firmę SRPA Impulse. Ten strategiczny krok ma kluczowe znaczenie dla poprawy kompatybilności z interesami bezpieczeństwa narodowego i integracji z unijną siecią kolejową.
Rosyjskie systemy w litewskich lokomotywach do kosza
Nowy system opracowany przez SRPA Impulse, który już z powodzeniem działa w Bułgarii i Estonii, zastąpi rosyjskie systemy w 163 lokomotywach, w tym 111 przeznaczonych do transportu towarowego. Celem LTG Group jest zapewnienie, że nowe urządzenia będą w pełni zgodne z wymogami bezpieczeństwa narodowego i gwarantowały dostawy części z krajów przyjaznych Litwie.
Wymiana systemu pokładowego jest częścią większego projektu zwanego Programem Wolnej Kolei, który rozpoczął się na Litwie w ubiegłym roku. Program ten ma na celu pełną integrację litewskiego systemu kolejowego z siecią kolejową Unii Europejskiej do 2030 roku. Program obejmuje nie tylko Litwę, ale także inne państwa bałtyckie i Ukrainę. LTG Cargo, dział transportu towarowego grupy, jest pierwszą firmą w krajach bałtyckich, która wdrożyła elektroniczny list przewozowy CIM, stosowany w krajach z torami normalnotorowymi.

Czytaj też: Rusza budowa najważniejszej linii kolejowej w tej części Europy!
Technologia SRPA Impulse
System pokładowy SRPA Impulse umożliwia precyzyjne określanie prędkości i współrzędnych lokomotywy dzięki danym satelitarnym. Oferuje także zaawansowane funkcje monitorowania czujności maszynisty, zapobiegania nieautoryzowanemu ruchowi lokomotywy oraz automatycznie hamuje w przypadku przekroczenia dozwolonej prędkości.
W przeciwieństwie do rosyjskiego systemu KLUB-U, w którym dane były przechowywane na rosyjskich serwerach, nowa technologia zapewnia pełną kontrolę nad kluczowymi informacjami i infrastrukturą. Choć LTG Group zerwała połączenie z serwerem KLUB-U w 2017 roku, a rosyjskie systemy pokładowe w lokomotywach do przesyłania danych przez kanał radiowy GSM-R zostały już usunięte, nowy system SRPA Impulse stanowi znaczący krok naprzód.
Czytaj też: Rosja zbuduje elektrownię jądrową w Uzbekistanie i zwiększy eksport gazu
Inwestycja o wartości 10,1 miliona euro to nie tylko modernizacja technologii, ale również znaczący krok w stronę pełnej integracji litewskiej kolei z europejską siecią. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym i strategicznej współpracy z Ukrainą, Litwa dąży do stworzenia bardziej niezawodnego, bezpiecznego i zintegrowanego systemu kolejowego.
Może i w Rosji jest bieda, ale za to będą też szybkie pociągi! Całe dwa!