Po raz pierwszy liczba pociągów dużych prędkości na hiszpańskich torach przekroczyła trzysta jednostek. A to za sprawą nowego nabytku hiszpańskiego przewoźnika Renfe, który po raz pierwszy wprowadził do użytku nowe pociągi dużych prędkości S-106 od producenta Talgo.
Pociągi już na torach
Co prawda jednostki zostały odebrane przez Renfe już w kwietniu, a producent maszyn Talgo dostarczył je… z trzyletnim opóźnieniem. Jednak dopiero teraz przewoźnik wypuścił je na hiszpańskie tory. Zaawansowane pociągi dużych prędkości będą początkowo operować na trasach z Madrytu na północ do Galicji i Asturii pod marką Renfe AVE, a także na trasach między Madrytem a Barceloną lub Walencją pod marką Renfe Avlo. Do końca roku jednostki pojawią się również na trasie z Barcelony do Paryża. W tym przypadku opóźnienie jest wynikiem problemów z uzyskaniem pozwolenia na eksploatację we Francji.
W przypadku AVE wprowadzenie nowych pociągów pozwoli na uruchomienie pierwszego w historii połączenia dużych prędkości między Oviedo a Gijónem, natomiast druga linia będzie obejmować połączenia do Vigo, La Coruña, Santiago de Compostela, Pontevedry i Vilagarcía de Arousa.
Czytaj też: Stadler debiutuje w Bułgarii i od razu z kontraktem na elektryki z Polski
Warianty przeznaczone dla AVE i Avlo różnią się nie tylko kolorystyką, lecz przede wszystkim liczbą dostępnych miejsc. W „tańszym” modelu dla Avlo jest do 12 wagonów z 589 miejscami, gdzie w pierwszej klasie stosuje się konfigurację 2+2, a w klasie ekonomicznej 3+2. W droższej wersji przeznaczonej dla AVE dostępnych jest 507 miejsc.
Trzy lata opóźnienia
Renfe złożyło zamówienie na trzydzieści jednostek w dwóch różnych wersjach. Pierwsza z nich ma standardowy rozstaw szyn wynoszący 1435 mm, natomiast druga opcja umożliwia zmianę rozstawu na szerszy, iberyjski. Dzięki temu pociągi będą mogły poruszać się po konwencjonalnych hiszpańskich trasach. Dwupiętrowy skład będzie mógł jeździć z prędkością 330 km/h w warunkach normalnego ruchu. Producent dostarczył je z trzyletnim opóźnieniem i do tej pory otrzymał już łącznie 166 milionów euro kary za opóźnienia.
To ważny dzień dla hiszpańskiej infrastruktury kolejowej z jeszcze jednego powodu. Po raz pierwszy liczba pociągów dużych prędkości w kraju przekroczyła trzysta, a konkretnie 306. Dodatkowo, nowe pociągi zwiększą dostępność miejsc o ponad 85 000 tygodniowo.
Czytaj też: Hiszpania motorem wzrostu strefy euro? Jeszcze jak!
Dzięki wprowadzeniu pociągów S-106, hiszpańska kolej umacnia swoją pozycję lidera w technologii transportu szynowego, oferując pasażerom nie tylko większą pojemność, ale także szybkość i komfort na najwyższym europejskim poziomie.
Znajdziesz nas w Google NewsPrzez tunel prosto do Afryki. Ambitne plany Hiszpanii w końcu się spełnią?