E-commerce

Saudyjczycy zaostrzyli przepisy o handlu! Chcą być liderem e-commerce

Arabia Saudyjska dąży do objęcia pozycji regionalnego lidera e-commerce

Arabia Saudyjska ma ambitne plany rozwoju handlu elektronicznego, dzięki którym Królestwo może stać się kluczowym graczem na rynku krajowym, regionalnym i globalnym w dziedzinie e-commerce. Mimo pewnych trudności z dostępem do rynku i innymi barierami biznesowymi, kraj intensywnie działa w tym temacie.

Arabia Saudyjska inwestuje w e-commerce

W ubiegłym roku wartość handlu elektronicznego w Arabii Saudyjskiej przekroczyła 10 miliardów dolarów, umieszczając kraj w pierwszej trzydziestce największych rynków online na świecie. Wynik ten jest porównywalny z osiągnięciami sąsiednich Zjednoczonych Emiratów Arabskich, jednak według raportu firmy Agility Logistic roczny wzrost przychodów online w Arabii Saudyjskiej osiągnie 13,5% do 2027 roku.

To znacznie szybsze tempo niż średni wzrost globalny, wynoszący 11,2%. Jednocześnie według prognoz wartość sprzedaży w handlu elektronicznym przekroczy 30 miliardów dolarów do 2027 roku i 44 miliardy dolarów do 2030 roku.

Autorzy raportu wskazują, że Arabia Saudyjska dąży do objęcia pozycji regionalnego lidera e-commerce, koncentrując się na kluczowych obszarach, takich jak inwestycje, zdolności logistyczne i wolumeny przesyłek. Ich wysokie ambicje wzrostu w tej dziedzinie są widoczne w dotacjach na rozwój infrastruktury narodowej.

Saudyjczycy zaostrzyli przepisy o handlu! Chcą być liderem e-commerce
Agility-Emerging

Czytaj też: Airbus z gigantycznym zamówieniem od Arabów! Wyrobi się z dostawami?

Projekt Wizja 2030

Rozwój handlu elektronicznego jest zgodny z saudyjską strategią Wizja 2030, która określa ogólne cele, mające przyspieszyć wzrost gospodarki cyfrowej kraju. Priorytetem dla Arabów jest stanie się globalnym i regionalnym hubem transportu i logistyki, jednocześnie kładąc nacisk na rozwój sektorów spoza branży naftowej, takich jak lokalna produkcja i eksport.

Handel elektroniczny jest więc uznawany przez Saudyjczyków za kluczowy czynnik, który należy wspierać, aby umożliwić wzrost działalności małych i średnich przedsiębiorstw, stanowiących około 20% PKB kraju. Aby rozwiązać problem braku krajowej infrastruktury logistycznej, Arabia Saudyjska uprościła procedury uzyskiwania licencji dla krajowych firm dostawczych.

Czytaj też: Izraelski biznes domaga się Palestyńczyków. Brakuje pracowników

Równocześnie kraj jest otwarty na nowe inwestycje, których celem jest rozbudowa możliwości magazynowych, realizacji zamówień oraz transportu drogowego. Kluczowe ministerstwa i agencje przechodzą na formę bezpapierową, automatyzując procesy dla firm cyfrowych i logistycznych.

Inwestycje Arabii Saudyjskiej

Według raportu, Publiczny Fundusz Inwestycyjny Arabii Saudyjskiej (PIF), nabył już spore udziały u wiodących światowych detalistów, firm e-commerce oraz dostawców usług płatniczych, takich jak Noon, Shopify, Pinterest, Walmart, Visa i PayPal. Raport podkreśla, że PIF pełni też rolę pośrednika pomiędzy Arabią Saudyjską a Chinami, inwestując w takie platformy jak Alibaba i Pinduoduo, co umożliwiło Chińczykom ekspansję na saudyjskim rynku e-commerce.

W celu budowania zaufania konsumentów i biznesowych klientów oraz zwalczania oszustw, Arabia Saudyjska wprowadziła też nowe przepisy, które nakładają wymóg na sprzedawców internetowych:

  • udostępniania informacji o gwarancji na fakturach,
  • oferowania kilku opcji płatności,
  • umożliwienia śledzenia przesyłki,
  • umożliwienia anulowania zamówienia,
  • udostępniania instrukcji dotyczących zwrotów i reklamacji.

Raport informuje również o zaostrzeniu przepisów dotyczących dostawców, którzy nie udostępniają konsumentom informacji kontaktowych, opcji czatu, bezpiecznych kanałów płatności, mechanizmów rozwiązywania reklamacji oraz obsługi w języku arabskim.

Arabowie zbudują największe lotnisko świata? No plany są ambitne

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button