
Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez chińską firmę kolejową China Railway, w ciągu pierwszych czterech miesięcy tego roku z Chin do Europy wyjechały 6184 pociągi towarowe, przewożące łącznie 675 tysięcy TEU towarów. To wzrost o 10% w liczbie pociągów i o 11% w przewiezionych jednostkach ładunkowych w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.
Więcej pociągów towarowych z Chin do Europy
Na dobry wynik transportu kolejowego z Chin wpłynął kryzys na Morzu Czerwonym, który powoduje wydłużenie czasu i wzrost kosztów transportu morskiego. Firmy wybierają więc pewniejszą, tańszą i szybszą kolej.
Pomimo sukcesów, transport kolejowy też musi zmagać się z kilkoma problemami. W drugiej połowie maja prace konserwacyjne na torach w pobliżu Dostyk w Kazachstanie znacznie spowolniły przepływ pociągów. Przewoźnicy, których pociągi opuszczały Alashankou (w regionie autonomicznym Sinciang) i Khorgos (w regionie Ałmaty) musieli rozwiązać problem poważnego braku wagonów w Dostyk i Altynkol, co wydłużało czas przeładunku kontenerów z powodu różnic w rozstawie torów do 7-15 dni.
Czytaj też: Największy producent pociągów świata przestraszył się unijnej kontroli!
Na przejściach granicznych w Brześciu i Małaszewiczach czas przeładunku wynosił od 3 do 5 dni. Ponadto wzrost liczby pociągów przybywających do Neuss i Hamburga w Niemczech opóźniał wydawanie dokumentów przewozowych, co wpływało na terminowość dostaw towarów.
#CRnews From January to April this year, the China-Europe freight trains have operated a total of 6184 trains, transporting 675,000 standard containers. #BRIrailwaywonders pic.twitter.com/RqjfExdFoz
— China Railway (@ChinaRailways) May 15, 2024
Czas przewozu i koszty
Według raportu Cargo Talk, czas przewozu dla tras ekspresowych wynosi obecnie 15 dni dla połączenia Xi’an-Duisburg, 22-24 dni dla Chongqing-Duisburg/Hamburg, oraz 19 dni dla Zhengzhou-Małaszewicze. Rosną także koszty transportu kolejowego. Stawki na trasach z Chengdu i Chongqing do miast takich jak Małaszewicze, Warszawa, Łódź i Mediolan wzrosły o ponad 5%, natomiast w kierunku Hamburga, Duisburga i Budapesztu wzrosły o ponad 100 dolarów. Ponadto większość punktów oferuje zwroty za wynajem kontenerów na trasie powrotnej w przedziale od 900 do 1000 dolarów.
Czytaj też: Wojna handlowa. Chiny uderzą jednocześnie w USA, UE, Japonię i Tajwan
Transport kolejowy z Chin do Europy wciąż zyskuje na znaczeniu, oferując alternatywę dla transportu morskiego, szczególnie w kontekście obecnych wyzwań globalnych. Mimo napotykanych trudności, chińska kolej stale zwiększa swoje możliwości, co w dłuższej perspektywie może przynieść korzyści zarówno dla Chin, jak i dla Europy.
Znajdziesz nas w Google News