Chiny zaczynają projektować kolejny rodzimy samolot, szerokokadłubowy COMAC C939. Po udanym debiucie modelu C919 Chińczycy postanowili pójść w kierunku jeszcze większych maszyn.
Chiny opracowują nowy samolot COMAC C939
Kilka miesięcy po premierze wąskokadłubowego samolotu C919, chiński producent COMAC rozpoczął pracę nad C939, nową szerokokadłubową maszyną, która ma konkurować z zachodnimi samolotami. Nowy projekt jest kolejnym dowodem na determinację Chin w zdobyciu wysokiej pozycji w branży lotniczej, która obecnie jest w dużej mierze kontrolowana przez zachodnich gigantów, Boeinga i Airbusa.
W międzyczasie Chiny opracowują już nowy szerokokadłubowy samolot C929, przeznaczony do międzynarodowych lotów na odległości do 12 000 km. Według spekulacji chińska maszyna ma dorównać niektórym aspektom zachodnich samolotów, na przykład Boeingowi 787 Dreamliner.
Czytaj też: Chińska transformacja gospodarcza okazała się sukcesem bez szoku
Początkowo C929 został zapowiedziany jako część partnerstwa z rosyjską United Aircraft Corporation (UAC), jednak zaangażowanie Rosjan stanęło pod znakiem zapytania po inwazji tego kraju na Ukrainę i kolejnych sankcjach nałożonych na Moskwę. Źródło zaznajomione ze sprawą potwierdziło, że Rosja już się wycofała z programu.
Wycofanie się Rosji ma pewien wpływ na projekt, ale możemy sobie z tym poradzić. Prace nad C929 już trwają i postępują sprawnie, wykorzystując doświadczenie, wsparcie i koordynację systemów, których już posiadamy dzięki projektowaniu i rozwoju C919 – wskazało źródło.
COMAC konkurencją dla Boeinga i Airbusa?
Według różnych prognoz Airbusa, Boeinga i Międzynarodowej Organizacji Transportu Lotniczego, Chiny mają szansę stać się największym rynkiem usług lotniczych na świecie, wyprzedzając między 2030 a 2040 rokiem nawet Stany Zjednoczone. Mimo że większość flot jest zdominowana przez samoloty amerykańskiego Boeinga i europejskiego Airbusa, Pekin aktywnie rozwija swoje krajowe maszyny. Wysiłki, których celem jest zdobycie udziału w rynku, zarówno krajowym, jak i międzynarodowym, zaczynają przynosić rezultaty, co widać na przykładzie C919.
Pierwsza wersja samolotu COMAC może przewieźć 192 pasażerów na dystansie do 5 555 km i jest porównywalna pod względem wielkości do Boeinga 737 oraz Airbusa 320. Od maja ubiegłego roku maszyny obsługują trasy komercyjne dla China Eastern Airlines.
Czytaj też: Giga-zamówienie na chińskie samoloty COMAC! Boeing ma się czego bać
Po dostarczeniu pięciu samolotów C919 dla China Eastern, producent z Szanghaju uzyskał osobne zamówienia na 100 jednostek od tej linii lotniczej oraz od dwóch innych głównych państwowych przewoźników – Air China i China Southern Airlines. Teraz firma planuje zwiększyć swoje zdolności produkcyjne poprzez uruchomienie drugiej linii montażowej.
Narastający konflikt handlowy Pekinu z Zachodem wywołał obawy, że ewentualne zakazy mogą wpłynąć na proces pozyskiwania komponentów do lotnictwa cywilnego w Chinach. Rodzima maszyna ma zapewnić Państwu Środka samowystarczalność. Pekin bada również sposoby na zlikwidowanie luki w kluczowych technologiach i planuje samodzielne pozyskanie większości części do C919, począwszy od podwozia, a skończywszy na kompletnych silnikach.
Znajdziesz nas w Google News