Minister infrastruktury Dariusz Klimczak odwiedził teren budowy tunelu średnicowego w Łodzi. Pierwsze pociągi mają przejechać przez tunel pod Łodzią już w 2026 roku. Uczestnicy spotkania mieli okazję zobaczyć trzeci z pięciu tuneli drążonych pod Łodzią, prowadzący do budowanej stacji Koziny. Stacja ta, wraz z dwiema innymi – Polesie i Śródmieście oraz dworcem Łódź Fabryczna, będzie częścią systemu tzw. łódzkiego metra.
Wielka budowa w Łodzi
Inwestycja umożliwi aglomeracji łódzkiej nowe połączenia dalekobieżne, regionalne i podmiejskie, co poprawi komunikację w mieście. Przedsięwzięcie realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe, warte około 2 miliardy złotych, jest współfinansowane ze środków unijnych.
Jesteśmy w niezwykle ważnym miejscu, nie tylko dla Łodzi, ale dla całego systemu kolejowego w kraju. Budowany tu podziemny tunel połączy nie tylko dwie części miasta, ale de facto połączy całą Polskę. Zlikwidujemy lukę transportową, która funkcjonowała od XIX wieku — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Mniejsza maszyna TBM o nazwie Faustyna wydrążyła już połowę trzeciego jednotorowego tunelu. Faustyna rozpoczęła swoją trasę pod koniec lutego z komory technologicznej przy ul. Żniwnej w kierunku przystanku Łódź Koziny.
Czytaj też: A oni dalej kopią! Potężna Faustyna już zabiera się za kolejny tunel w Łodzi
Mniejsza tarcza TBM dotychczas wykonała dwa jednotorowe tunele: od komory przy ul. Długosza pod Al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej (o długości 940 m) oraz z odgałęźnej komory przy ul. Stolarskiej przez przystanek Łódź Koziny do ul. Skarpowej (o długości około 852 m). Faustyna wybuduje jeszcze jedną nitkę o długości 696 m z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej.
W bloku postojowo-technicznym przy ul. Mielczarskiego stoi już duża tarcza TBM. Rozpoczęcie prac tunelowych w kierunku centrum miasta nastąpi po wzmocnieniu gruntu pod budynkami, przez które przebiegać będzie tunel do Łodzi Fabrycznej. W tym celu budowane są specjalne wykopy technologiczne, zwane szachtami, o głębokości około 7-9 m i średnicy 13 m. Przed bezpiecznym zbudowaniem każdego szachtu, wykonawca musi przeprowadzić dokładny pomiar terenu i usunąć ewentualne przeszkody związane z istniejącą infrastrukturą podziemną.
Łódzkie metro
Wykonawca systematycznie prowadzi prace związane z budową trzech podziemnych przystanków: Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. Na obszarze skrzyżowania ulic Zielona/Kościuszki zostało już ułożone nowe tymczasowe torowisko tramwajowe. Te działania były konieczne w kontekście dalszych prac nad budową ścian szczelinowych dla przystanku Śródmieście. Dodatkowo, kontynuowane jest przekładanie instalacji teletechnicznych, które kolidują z budową wspomnianych ścian.
Czytaj też: Tak kurczy się Łódź. 35 lat demograficznego upadku włókienniczej potęgi
Tunel średnicowy, nazywany też “łódzkim metrem”, jest częścią projektu POIiŚ 5.1-15 „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec”, który stanowi kontynuację prac budowlanych przy dworcu Łódź Fabryczna. Ten dworzec, będący obecnie końcowym, zostanie przekształcony w przelotowy. Dzięki tunelowi, pociągi regionalne i dalekobieżne będą mogły swobodnie przemieszczać się przez ścisłe centrum Łodzi na dwóch osiach: wschód-zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) oraz północ-południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Żabieniec).
PKP PLK złożyły wniosek o fazowanie projektu, co oznacza podzielenie inwestycji na etapy oraz finansowanie prac realizowanych po 2023 roku ze środków budżetu UE na okres 2021-2027. Zakończenie budowy tunelu oraz rozpoczęcie testów i odbiorów zaplanowano na czerwiec 2026 roku, a uruchomienie pociągów planowane jest na rozkład jazdy od grudnia 2026 roku.
Znajdziesz nas w Google News