DrogowyKolejowyTransport

Przez tunel prosto do Afryki. Ambitne plany Hiszpanii w końcu się spełnią?

Firma prowadzi badania nad trasą dłuższą niż pierwotnie zakładano

Rząd Hiszpanii zdecydował się wznowić plany dotyczące stworzenia podziemnego połączenia z Marokiem. Pomysł tunelu do Afryki był tematem spekulacji od wielu lat, lecz do tej pory nie wyszedł poza etap analizy. Teraz jednak rząd postanowił powierzyć firmie projektowej Ineco zadanie aktualizacji studium wykonalności projektu.

Hiszpania zbuduje tunel do Afryki

Głównym celem nowego badania jest uaktualnienie kosztów. W 2007 roku twórcy raportu szacowali koszt budowy tunelu do Afryki na kwotę pomiędzy 5 a 10 miliardami euro. Zgodnie z nowym zleceniem, Ineco ma przeprowadzić ponowną ocenę różnych wariantów i obliczyć ich opłacalność z ekonomicznego punktu widzenia.

Obecnie firma prowadzi badania nad trasą dłuższą niż pierwotnie zakładano. Chociaż trasa jest dłuższa, może być tańsza, ponieważ nie wymaga tak głębokiego odwiertu jak krótsza wersja. Najkrótsza możliwa długość tunelu wynosi 14 kilometrów, jednak w niektórych obszarach dno morskie znajduje się na głębokości nawet 1 kilometra poniżej poziomu morza.

Czytaj też: Hiszpania chce wybudować tunel pod Cieśniną Gibraltarską

Unia da pieniądze?

Jeśli tunel okaże się opłacalną inwestycją, prace budowlane mogłyby rozpocząć się w 2030 roku, kiedy to Hiszpania, Maroko i Portugalia wspólnie będą gospodarzami mistrzostw świata w piłce nożnej. W 2007 roku, gdy przedstawiono pierwsze badanie, rząd zakładał zakończenie budowy do 2027 roku.

Hiszpania liczy na to, że część wydatków na tunel do Afryki mogłaby zostać pokryta przez Unię Europejską poprzez uwzględnienie trasy w europejskiej sieci transportowej TEN-T. Ruch towarowy między Marokiem a Europą stale się zwiększa i obecnie odbywa się drogą lądową (z promami przez Cieśninę Gibraltarską) lub statkami typu ro-ro. W 2019 r. tylko statki ro-ro między hiszpańskim portem Algeciras a Afryką Północną przewiozły 367 814 pojazdów przemysłowych.

Czytaj też: Biednym krajom jest coraz trudniej dogonić bogaty Zachód

Wstępny pomysł przewiduje tunel wyłącznie dla pociągów, które przewoziłyby pasażerów, towary i pojazdy, tak jak w przypadku tunelu pod kanałem La Manche. Ponadto mógłby się w nim również znajdować gazociąg. Tunel pod Cieśniną Gibraltarską miałby powstać w dwóch etapach. Najpierw z jedną rurą, z pociągami kursującymi na przemian w obu kierunkach, a następnie z dwoma rurami jednokierunkowymi.

Spełnia się marzenie wielu Włochów. Powstanie most na Sycylię 

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button