DrogowyTransport

Obwodnica Białegostoku coraz bliżej! Podpisano kolejne umowy

Na południe od Białegostoku sytuacja związana z odcinkami S19 jest bardziej złożona

GDDKiA podpisała umowy na realizację budowy dwóch odcinków dróg ekspresowych: S16 pomiędzy Knyszynem a Krynicami oraz S19 między Białymstokiem Północ a Dobrzyniewem. Po połączeniu z obecnie budowanym fragmentem S19 między Krynicami a Dobrzyniewem a Białymstokiem Zachód, ostatni z wymienionych odcinków stworzy północno-zachodnią obwodnicę Białegostoku.

Kolejne dwie umowy podpisane

Obie drogi będą budowane jako trasy dwujezdniowe po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra, a dodatkowo zostanie wyznaczony pas awaryjny. Nawierzchnie zostaną dostosowane do ruchu ciężkich pojazdów o nacisku osi wynoszącym 11,5 ton. Wybór rodzaju nawierzchni, czy to asfaltowej czy cementowej, pozostanie w gestii wykonawców.

Budowa postępuje bardzo szybko. W styczniu tego roku ogłoszono wyniki przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka S16 między Knyszynem a Krynicami. Najlepszą ofertę złożyło Konsorcjum firm MIRBUD (lider) i Kobylarnia, oferując kwotę 314,7 miliona złotych. Zgodnie z umową, wykonawca ma zrealizować projekt w ramach systemu „Projektuj i Buduj” w ciągu 39 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych podczas budowy.

Podpisanie umowy pozwoli, zgodnie z planem, uzyskać decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w 2025 roku i wybudowanie tego odcinka S16 w latach 2026-2028. S16 od Knyszyna do okolic Krynic będzie miała 8,44 km długości. Zaprojektowano 12 obiektów inżynierskich w tym cztery wiadukty, sześć przejść dla zwierząt oraz dwa przepusty o funkcji ekologicznej – czytamy na stronie GDDKiA.

Czytaj też: Smog zabija ludzi, gospodarkę oraz społeczeństwo [RAPORT OG]

Budowa infrastruktury towarzyszącej

Z północy, od strony Knyszyna, odcinek będzie łączyć się z istniejącą drogą krajową nr 65 za pomocą ronda. Z drugiej strony, na południu, w okolicach miejscowości Krynice, połączy się z planowaną drogą ekspresową S19, gdzie znajdować się będzie węzeł Dobrzyniewo. Następnie trasa wspólna S16 i S19 będzie prowadzić do węzła Białystok Zachód (dawniej Choroszcz), który znajduje się na istniejącej drodze ekspresowej S8.

Trasa S19 między istniejącym węzłem Białystok Północ (dawniej Sochonie przy DK8) a węzłem Dobrzyniewo (z planowanym węzłem) będzie rozciągać się na 9,47 kilometra. W projekcie przewidziano budowę 18 obiektów inżynierskich, w tym 11 wiaduktów oraz siedem przejść dla zwierząt.

W ramach projektu zaplanowano budowę węzła Dobrzyniewo, który będzie znajdował się na skrzyżowaniu dróg S19 i S16. Ten węzeł umożliwi przekierowanie ruchu w kierunku Ełku (po drodze S16) oraz w kierunku węzła Białystok Zachód na drodze S8 (w kierunku Warszawy). Dodatkowo, z tego węzła będzie możliwe także skierowanie ruchu w kierunku Lublina (drogą S19).

Budowa na północy

W realizacji są już trzy odcinki na północ od stolicy województwa z czego jeden znajduje się obecnie w fazie budowy.

  • Odcinek S19 pomiędzy Krynicami a Dobrzyniewem a Białymstokiem Zachód (10,2 km): umowa została podpisana z Konsorcjum firm PORR (lider) i Unibep na kwotę 405,6 miliona złotych. Budowa tego odcinka rozpoczęła się w marcu obecnego roku.
  • Odcinek S19 między Czarną Białostocką a Białymstokiem Północ (13 km): umowa została zawarta z firmą Unibep na kwotę 347,79 miliona złotych.
  • Odcinek S19 od Białegostoku Północ do Dobrzyniewa (9,47 km): umowa została podpisana z firmą Unibep na kwotę 320,88 miliona złotych.
GDDKiA

Czytaj też: Wybrano wykonawcę odcinka S19! Kontrakt na ponad miliard złotych

I na południu

Na południe od Białegostoku sytuacja związana z odcinkami S19 jest bardziej złożona. Po wydaniu nowych decyzji dotyczących uwarunkowań środowiskowych dla odcinka S19 między Białymstokiem Zachód a Ploski, oraz dla odcinka drogi krajowej nr 65, ponownie złożono odwołania, a obecnie sprawa jest procedowana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

W związku z tym budowa drogi ekspresowej na południe od Białegostoku czeka teraz na decyzję organu odwoławczego. Dopiero po jej podjęciu będzie możliwe ewentualne rozpoczęcie budowy nowej drogi, która zostanie podzielona na następujące odcinki:

  • Odcinek między Białymstokiem Zachód a Białymstokiem Księżyno, o długości około 16,6 km
  • Odcinek między Białymstokiem Księżyno a Białymstokiem Południe, włączając w to drogę krajową nr 65, o długości około 8 km oraz odcinek o długości około 13,8 km
  • Odcinek między Białymstokiem Południe a miejscowością Deniski, o długości około 15 km

Powstanie najwyższa estakada w Polsce! Budowa już trwa

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button