IntermodalnyMorskiTransport

Węgry zainwestowały w nowy terminal i to był strzał w dziesiątkę

Rozwój intermodalu może prowadzić do redukcji ruchu ciężarówek na krajowych autostradach

Jakiś czas temu działalność rozpoczął kolejny węgierski terminal intermodalny. Terminal PSP głównie zajmuje się przeładunkiem kontenerów i naczep ciężarówek z dróg na tory, ale także odpowiada na lokalne potrzeby poprzez obsługę materiałów budowlanych luzem. 

Nowy intermodalny terminal w Szeged

Węgierski terminal intermodalny PSP, działający na obszarze dawnej stacji przeładunkowej w Kisújszállás, obsługuje lokalne inwestycje oraz ruch tranzytowy. Firma Petrolsped Szállítmányozási Kft. zmodernizowała teren stacji za prawie miliard forintów (ponad 11 milionów zł), instalując systemy monitoringu i rozpoznawania numerów rejestracyjnych, oraz odnowiła biuro handlowe. Dodatkowo, wybudowano nową drogę serwisową w celu uniknięcia obszarów zamieszkałych.

Węgierskie Stowarzyszenie Centrów Usług Logistycznych (MLSZKSZ) uważa, że konieczne jest powstanie nowych terminali oraz rozwój sieci kolejowej na Węgrzech. Dzięki temu przewoźnicy sprostają rosnącemu zapotrzebowaniu na transport towarów w sposób przyjazny dla środowiska i zrealizują narzucone cele klimatyczne. Rozwój intermodalu może prowadzić do redukcji ruchu ciężarówek na krajowych autostradach.

Czytaj też: CLIP i Alstom rozwijają transport intermodalny na osi Polska-Francja

Sam terminal głównie koncentruje się na przeładunku intermodalnym, szczególnie z obszaru Południowej Niziny Węgierskiej oraz z ruchu drogowego z Serbii i Rumunii na kolej, co prowadzi do ograniczenia ruchu ciężarówek kierujących się na zachód. Dodatkowo, zajmuje się także obsługą towarów luzem, głównie materiałów budowlanych, które są wykorzystywane przy lokalnych inwestycjach.

Przyjazny dla środowiska transport intermodalny będzie dynamicznie rozwijał się w nadchodzących latach. Jednakże konieczne jest pilne rozwinięcie infrastruktury kolejowej, aby móc obsłużyć zapotrzebowanie na transport towarów dla nowych fabryk samochodów i akumulatorów. Głównym obszarem rozwoju powinno być natychmiastowe rozbudowanie i modernizacja sieci kolejowej – wskazał Koppány Ajtony Bíró, sekretarz generalny MLSZKSZ.

Wszechstronne zastosowanie

Terminal PSP posiada zdolność obsługi zarówno pociągów kierunkowych, jak i grup wagonów. W sąsiednim parku przemysłowym budowana jest fabryka niemieckiej Rheinmetall oraz chińskiej BYD. Pierwsza będzie produkować części do pojazdów elektrycznych i zasilanych wodorem, natomiast druga stanie się pierwszą europejską fabryką chińskiej marki samochodów elektrycznych.

Terminal PSP przyczynia się nie tylko do przeniesienia towarów na kolej i zmniejszenia ruchu tranzytowego ciężarówek, ale także odgrywa istotną rolę w obsłudze logistycznej kontenerów i towarów luzem w okolicach Szegedu, między innymi dla fabryk BYD i Rheinmetall. Obecnie odbywa się tu rozładunek towarów luzem trzy razy w tygodniu, ale wzrost wolumenów jest nieunikniony. Od czerwca oczekujemy dostaw indywidualnych składów kontenerowych i mobilnych transportów, a od lipca będziemy obsługiwać regularne pociągi kontenerowe. Terminal będzie rozwijany z uwzględnieniem zapotrzebowania – mówi Attila Kovács, dyrektor zarządzający terminalu.

Reach stacker przeznaczony do transportu kontenerów i naczep już działa, a wkrótce w terminalu pojawią się kolejne urządzenia do podnoszenia i przeładunku, co przyspieszy proces pracy. Terminal może obsłużyć jednocześnie ponad 1200 standardowych kontenerów (TEU). W przypadku przesyłek drogowych, zautomatyzowana i autoryzowana waga pojazdów rejestruje ilość dostarczonych towarów. Składy są prowadzone przy użyciu lokomotyw elektrycznych, co przyczynia się do redukcji emisji substancji szkodliwych.

Czytaj też: Inflacja w 2023 w Europie spadała. Węgry liderem, a w r*sji jakoś dziwnie niska

Inwestor terminala, współpracując z lokalnym samorządem i Węgierską Agencją Dróg, zainwestował w budowę osobnej drogi dojazdowej, umożliwiającej ciężarówkom szybszy dostęp do parku przemysłowego oraz omijanie obszarów zamieszkałych.

Chińczycy zbudują drugą fabrykę elektryków w Europie? Może uda się w Polsce?

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button