MorskiTransport

Trwa spór o kambodżański kanał. Chiny wykorzystają okazję?

Wartość inwestycji przekracza 1,7 miliarda dolarów

Wicepremier Kambodży Sun Chanthol poinformował agencję Reuters, że Kambodża zamierza ograniczyć transport przez wietnamskie porty. Z wypowiedzi wiceszefa rządu wynika, że 70% przesyłek zostanie przekierowanych przez kanał Funan Techo, łączący basen rzeki Mekong z wybrzeżem Kambodży. Kanał jest obecnie modernizowany przez Chińczyków. Wartość inwestycji przekracza 1,7 miliarda dolarów.

Kanał Funan Techo zagraża środowisku?

Projekt kanału od początku budzi kontrowersje. Eksperci oraz wietnamscy urzędnicy wyrażają obawy związane z możliwymi szkodami dla delty Mekongu, istotnego obszaru produkcji ryżu, który stanowi główne źródło utrzymania dla milionów Wietnamczyków w dolnym biegu rzeki. Projekt, którego zakończenie zaplanowano na 2028 rok, może ponownie nasilić napięcia między Kambodżą a Wietnamem, które mimo bliskiego partnerstwa często się kłócą.

Sun Chanthol bagatelizuje jednak obawy dotyczące wpływu kanału Funan Techo na środowisko naturalne, i odrzuca sugestie, że mógłby on być wykorzystywany przez Chińczyków do transportu okrętów wojennych. Wicepremier dodał, że kanał będzie służył także do nawadniania ziemi oraz połowów ryb, choć podkreślił, że ilość przekierowanej wody będzie stosunkowo niewielka. Dodatkowo, wskazał, że skrócona trasa kanału dla barek i statków pływających z i do Phnom Penh, przyczyni się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.

Trwa spór o kambodżański kanał. Chiny wykorzystają okazję?
Facebook/ASEAN Skyline

Sun Chanthol zauważył, że obecnie około 33% przesyłek do i z Kambodży jest obsługiwanych przez wietnamskie porty w ramach globalnej wymiany handlowej. Jego celem jest zmniejszenie tego udziału do 10% poprzez zmodernizowanie kanału, co oznaczałoby 70% spadek w porównaniu z obecnym poziomem przesyłek.

Kambodża powiadomiła Międzynarodową Komisję Rzeki Mekong (MRC), międzyrządową organizację do wspólnego zarządzania zlewnią, ale nie będzie się konsultować z innymi krajami w regionie w sprawie projektu – powiedział.

Agencja Reuters została poinformowana przez MRC, że Kambodża nie przekazała studium wykonalności kanału, mimo wielu próśb oraz dwóch oficjalnych listów wysłanych w sierpniu i październiku.

Czytaj też: Kolejna azjatycka inwestycja ukończona! DP World otwiera nowy terminal na Filipinach

Kambodża bagatelizuje ostrzeżenia

Zmodernizowany kanał o długości 180 km miałby 100 metrów szerokości i głębokość do 5,4 metra. Rozbudowa miałaby umożliwić przepływ barkom i statkom o wyporności 3000 ton. Ted Osius, były ambasador USA w Wietnamie, który obecnie pełni funkcję szefa Rady Biznesu USA-ASEAN, wpływowej grupy lobbingowej, stwierdził, że ograniczona przepustowość kanału może podważyć jego opłacalność ekonomiczną.

Ten projekt może doprowadzić do migracji populacji, utraty gruntów rolnych i zmniejszenia obszarów podmokłych – ostrzegł Nguyen Hung, specjalista od łańcuchów dostaw na Uniwersytecie RMIT w Wietnamie, powtarzając obawy wyrażone przez Komitet Narodowy Mekongu w Wietnamie.

Czytaj też: Gospodarka Wietnamu zadziwia. Wzrost PKB 3-krotnie większy niż rok temu

Brian Eyler, dyrektor programu ds. zrównoważonego rozwoju w amerykańskim think tanku Stimson Center, stwierdził natomiast, że kanał spowoduje zmniejszenie dostępności wody dla przemysłowej produkcji ryżu w Wietnamie.

Eyler zauważył, że projekt musi być skonsultowany z innymi partnerami, ponieważ rzeka Bassac, z której planuje się przekierować wodę, jest odnogą Mekongu, a nie jego dopływem. Ale dla Sun Chanthol projekt dotyczy tylko dopływów Mekongu i dlatego nie wymaga konsultacji z partnerami.

Sun Chanthol odrzucił także spekulacje, że kanał mógłby być wykorzystywany przez Chiny w celach wojskowych, nazywając je „całkowicie fałszywymi”. Dodał, że zgodnie z konstytucją żadne obce wojska nie mają prawa przebywać w Kambodży. Pytanie tylko jak bardzo kambodżańską konstytucją przejmować się będą Chińczycy.

Ataki Huti nie ustają! Ogromne straty morskich przewoźników!

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button