
Dobiega końca budowa kolejnego odcinka autostrady D1. Nowy fragment o długości 15 kilometrów powinien zostać ukończony najpóźniej do przyszłego roku. Nowa droga przyspieszy dojazd samochodem w Tatry Słowackie.
Szybszy dojazd w słowackie Tatry
Ministerstwo Transportu Słowackiej Republiki ogłosiło na platformach społecznościowych, że resort prowadzi rozmowy z wykonawcami OHL ŽS i Váhostav – SK w kwestii możliwości wcześniejszego przekazania trasy. Po zakończeniu budowy Liptowskiej D1, która tworzy obwodnicę miasta Rużomberk, droga połączy się z istniejącą czteropasmową autostradą w kierunku Koszyc. Po ukończeniu odcinek Hubová-Ivachnová będzie mógł obsłużyć nawet do 20 000 samochodów dziennie. W porównaniu z podróżą drogą pierwszej klasy, dojad w Tatry skróci się o 16 minut.

Chociaż słowackie ministerstwo do dzisiaj nie podjęło się oszacowania ostatecznego kosztu budowy, raczej pewne jest, że znacznie przewyższył on pierwotne plany 290 milionów euro netto. Koszty wzrosły przede wszystkim przez zmiany w przebiegu trasy oraz dodatkowe środki zapobiegawcze przeciwko osuwiskom.
Czytaj też: Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej (EETS) już dostępna na Słowacji
Finansowanie projektu pochodzi z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu Słowacji. Codziennie na tym odcinku pracuje około 500 robotników budowlanych.
Problemy przy budowie tunelu
Elementem budowanego odcinka jest także tunel Čebrať o długości 3650 metrów. Prace budowlane przy tunelu rozpoczęły się już 10 lat temu, jednak rok później pojawiły się trudności związane z podłożem o niewystarczającej wytrzymałości oraz ryzykiem osunięcia się zbocza nad trasą tunelu, szczególnie w okolicach zachodniego wyjazdu w pobliżu wsi Hrboltová.
Czytaj też: Kryzys na Słowacji trwa. OECD przedstawia rozwiązania
Prace przy wykopie tunelu zostały wstrzymane po przekroczeniu około 300 metrów, a następnie zaproponowano nowy plan trasy, kierując ją na północ, poza obszar zagrożony osunięciem. W efekcie, długość tunelu została zwiększona o około 1 600 metrów.
Odcinek słowackiej autostrady D1 pomiędzy Hubovą a Ivachnovą jest połączony z wcześniejszym odcinkiem D1 Turany – Hubová. Rozpoczyna się w miejscu skrzyżowania bezkolizyjnego w Hubovej, przez które oba odcinki autostrady zostaną połączone z istniejącą drogą krajową I/18.
Trasa przecina rzekę Wag, prowadzi północnym zboczem doliny Wagu i przez miejscowość Hrboltová, gdzie kieruje się do tunelu Čebrať, a przed skrzyżowaniem bezkolizyjnym w Likavka wychodzi z tunelu. Stamtąd biegnie pod zamkiem Likavka, północnym obwodnicą miejscowości Martinček i Lisková oraz ponownie przecina rzekę Wag. Po ponad piętnastu kilometrach, na końcu płynnie łączy się z oddanym do użytku odcinkiem autostrady D1 do Preszowa – podaje Narodowa Spółka Autostradowa w opisie budowy.
Znajdziesz nas w Google NewsZapadł się świeżo wyremontowany peron w Zakopanem! Nawet trzech miesięcy nie wytrzymał xD