Z początkiem czerwca, przez poszerzony tunel koło Trzcińska będą mogły przejechać dwa pociągi jednocześnie. Dzięki przebudowie tunelu podróż koleją na trasie Wrocław – Jelenia Góra będzie sprawniejsza. Nowoczesne metody budowlane, pozwoliły na kontynuowanie prac przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa podróżnych.
Tunel koło Trzcińska prawie ukończony
Historyczny 300-metrowy tunel koło Trzcińska przeszedł gruntowną renowację i został rozszerzony z około 8,3 metra do 11 metrów. Wewnętrzną kamienną obudowę zastąpiono wytrzymalszą konstrukcją żelbetową, zapewniającą większą wytrzymałość. Dodatkowo, ściany tunelu zostały zabezpieczone przed korozją. Portale obiektu przeszły proces czyszczenia i rekonstrukcji. Wszystkie prace zostały przeprowadzone zgodnie z wymogami konserwatorskimi.
Dzięki inwestycji prowadzonej z wykorzystaniem nowoczesnej technologii, znanej jako „tunel w tunelu”, udało się zminimalizować zakłócenia w funkcjonowaniu komunikacji. Konstrukcja wprowadzona do istniejącego tunelu stworzyła dodatkową przestrzeń umożliwiającą bezpieczny przejazd pociągów bez potrzeby montażu dodatkowych osłon torów. To rozwiązanie umożliwiło prowadzenie prac budowlanych oraz przejazd ponad 30 pociągów dziennie. Ostatni etap projektu wymaga zamknięcia tunelu dla ruchu kolejowego na 6 tygodni, w trakcie których zostaną ułożone nowe tory i zainstalowana sieć trakcyjna. Prace prowadzone są przez cały dzień, 24 godziny na dobę.
Trasa kolejowa Wrocław – Jelenia Góra odgrywa kluczową rolę w lokalnych, wojewódzkich i ogólnokrajowych systemach połączeń. Modernizacja tunelu koło Trzcińska znacznie rozszerzy możliwości organizacyjne tego połączenia. Dzięki poszerzeniu, przez tunel będą mogły równocześnie przejechać dwa pociągi z prędkością sięgającą nawet 120 km/h, co wcześniej było niemożliwe.
Czytaj też: Stacja Olsztyn Główny pięknieje w oczach! Koniec remontu już latem [GALERIA]
Inwestycja za 130 mln zł na ukończeniu
Do czasu uruchomienia tunelu po modernizacji na trasie będzie działać tymczasowa komunikacja autobusowa, która przewiezie pasażerów między Janowicami Wielkimi a Jelenią Górą. Informacje na temat zastępczej komunikacji autobusowej są udostępniane na stacjach i przystankach, na Portalu Pasażera oraz na stronach internetowych przewoźników.
Wartość inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych wynosi około 130 milionów złotych, zabezpieczonych ze środków budżetowych oraz z dokapitalizowania. Prace mają zakończyć się w czerwcu 2024 roku.
Czytaj też: Polska najwięcej zyskała na obecności w UE [BADANIE]
Tunel pomiędzy Trzcińskiem a Wojanowem został zbudowany w drugiej połowie XIX wieku. Ma długość 293 metrów i znajduje się pod wzniesieniem Góry Tunelowej (440 m n.p.m.) na obszarze Wzgórz Dziwiszowskich, kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry. Jest to waży element infrastruktury kolejowej, szczególnie istotny w przewozach pasażerskich. Dodatkowo, linia kolejowa obsługująca ten tunel zapewnia również transport towarowy, służący kopalniom surowców skalnych.
Będzie nowy wiadukt w Poznaniu! Co by mieszkańcom remontów nie brakowało