To największe zamówienie na lokomotywy wielosystemowe w Polsce. CARGOUNIT zamówił do 100 pociągów Vectron. Umowa ramowa CARGOUNIT i Siemens Mobility obejmuje dwa zamówienia, jedno na 30 lokomotyw Vectron oraz drugie na 10 Smartronów, z możliwością zakupu dodatkowych 60 Vectronów w ramach opcji.
CARGOUNIT złożyła duże zamówienie na lokomotywy Vectron
CARGOUNIT, największa firma leasingowa lokomotyw w Polsce, złożyła zamówienie na 90 lokomotyw Vectron od Siemens Mobility. 30 lokomotyw zostało zamówionych od razu, a pozostałe 60 lokomotyw jest dostępne w ramach opcji. Dodatkowo firma zamówiła też 10 Smartronów. Pierwsze dostawy planowane są na przyszły rok.
Czytaj też: Kolejne potężne zamówienie na Vectrony! Umowa już podpisana
Zamówione Vectrony charakteryzują się modułową konstrukcją, co umożliwia łatwe dostosowanie do różnych warunków eksploatacji i specyfiki tras w różnych krajach. Priorytetem przy ich projektowaniu było osiągnięcie wysokiej wydajności i efektywności ekonomicznej, zarówno podczas obsługi ruchu krajowego, jak i międzynarodowego, obejmującego przewozy pasażerskie i towarowe w całej Europie.
Podpisanie umowy ramowej z Siemens Mobility stanowi kolejny kamień milowy dla CARGOUNIT w realizacji naszej strategii modernizacji floty lokomotyw do ruchu towarowego i pasażerskiego w Polsce i pozostałej części Europy Środkowo-Wschodniej. W ciągu ostatnich 3 lat znacznie przekroczyliśmy nasze pierwotne plany zakupu i dostarczenia klientom w Polsce nowoczesnych lokomotyw, w tym lokomotyw wielosystemowych. Spodziewamy się kontynuacji trendu wymiany taboru na nowoczesny w najbliższych latach, co doskonale wpisuje się w realizację planów zrównoważonego rozwoju zarówno CARGOUNIT, jak i przewoźników kolejowych poszukujących niezawodnego taboru niskoemisyjnego. Jesteśmy przekonani, że CARGOUNIT będzie beneficjentem trendu wymiany taboru na nowoczesny w krajach Europy Środkowo-Wschodniej – powiedział Łukasz Boroń, Prezes Zarządu CARGOUNIT Sp. z o.o.
Długoletnia współpraca Siemens Mobility i CARGOUNIT
Współpraca między Siemens Mobility a CARGOUNIT rozpoczęła się w 2018 roku od zakupu jednej lokomotywy Vectron MS. Kolejnym krokiem było nabycie dodatkowych pięciu pojazdów w 2019 roku, dzięki wsparciu finansowemu ze strony Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dwa lata później, na targach TRAKO 2021, podpisano umowę na dostawę kolejnych 30 Vectronów, wraz z utrzymaniem, przeznaczonych do obsługi połączeń w Europie Środkowej i Zachodniej.
CARGOUNIT jest obecnie największym polskim odbiorcą lokomotyw elektrycznych Siemensa. Nowy, największy na polskim rynku kontrakt na zakup lokomotyw wielosystemowych, obejmujący do 100 dodatkowych pojazdów z dostawą od 2025 r. – to ogromna inwestycja w zrównoważony i energooszczędny transport kolejowy. A także dowód zaufania do naszej wizji odpowiedzialnego biznesu. Nasza strategia dla Polski zakłada współpracę z silnymi partnerami – takimi jak CARGOUNIT. Realizacja działań biznesowych na dużą skalę tworzy dodatkową wartość dla naszego kraju, jednocześnie wspierając rozwój europejskiego rynku kolejowego i budując przewagę konkurencyjną – powiedział Maciej Zieliński, Prezes Zarządu Siemens Sp. z o.o. i Siemens Mobility Sp. z o.o.
Czytaj też: Ponad 73 mld euro – tyle Niemcy wydali na uratowanie swojego biznesu. To nadal za mało
Duży popyt na lokomotywy Vectron
Pojazdy Vectron należące do floty CARGOUNIT były wykorzystywane zarówno do przewozów towarowych, jak i pasażerskich, w tym do obsługi pociągów BWE (Warszawa-Berlin Express), realizowanych we współpracy między PKP Intercity a DB Fernverkehr. Dzięki nowemu zamówieniu firma będzie miała 66 Vectronów i 18 Smartronów w swojej flocie, a liczba lokomotyw Siemensa może się zwiększyć nawet do blisko 150 pojazdów.
Do chwili obecnej Siemens Mobility zrealizował sprzedaż ponad 2400 lokomotyw z rodziny Vectron dla 97 klientów z 16 krajów. Lokomotywy Vectron uzyskały zezwolenie na eksploatację w 20 krajach Europy. Nowe pojazdy Vectron MS, przeznaczone dla CARGOUNIT, będą użytkowane m.in. w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Holandii, Rumunii, Słowenii, Chorwacji, Serbii, Włoszech, Bułgarii i Belgii. Lokomotywy Smartron natomiast będą mogły być eksploatowane w Niemczech, Bułgarii oraz Rumunii.
Czesi przejęli jeszcze dwa Vectrony. Kolejne w przyszłym roku