PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
DrogowyTransport

Po co auto skoro jest jednoślad? Śląski Metrorower wystartował!

Śląski Metrorower jest częścią systemu Transportu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii

Śląski Metrorower, czyli największy w Polsce i trzeci co do wielkości w Europie system wypożyczalni miejskich rowerów, już działa. Pierwsi mieszkańcy skorzystali z usług żółtych jednośladów w niedzielę. Inicjatywa to rezultat współpracy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz firmy Nextbike. 

Śląski Metrorower już dostępny dla mieszkańców

Na śląskich ulicach pojawiło się 1860 rowerów i 267 stacji, co przewyższa pierwotne plany. Początkowo w ramach I fazy planowano bowiem udostępnić 1260 rowerów w siedmiu miastach, jednak część działań wdrożeniowych udało się przyspieszyć. Obecnie śląski Metrorower jest już dostępny dla mieszkańców ośmiu miast: Katowic, Sosnowca, Tychów, Gliwic, Zabrza, Chorzowa, Siemianowic Śląskich i Czeladzi. Ostatecznie projekt obejmie 7 tysięcy rowerów i 924 stacje w 31 gminach.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest największą metropolią w tej części Europy. Jesteśmy swego rodzaju miastem miast, które z jednej strony pozwala miastom oraz gminom zachowywać swoją tożsamość, a z drugiej strony budować efekty synergii tam, gdzie granice wydają się zbędne. Założenia te idealnie realizuje Metrorower. Uruchomienie największego w Polsce systemu rowerów miejskich to dla nas kamień milowy. Uzupełnia on istniejący system Transport GZM. Realizując między innymi ideę „ostatniej mili”. Inwestycja nie tylko umożliwi mieszkańcom wygodniejsze poruszanie się po mieście, ale także wpłynie pozytywnie na rozwój lokalnej gospodarki i turystyki. Wierze, że Metrorower ze swoją skalą i innowacjami będzie inspiracją dla innych miast w Polsce i Europie – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.

Użytkownicy Metrorowerów będą mieli do dyspozycji rowery IV generacji wyposażone w moduł GPS. Dzięki temu nie będzie konieczności zabezpieczania ich w stojakach, a system umożliwi swobodne podróżowanie pomiędzy gminami i pozostawianie roweru w innym miejscu.

Nextbike Polska

Czytaj też: Evri wdraża kolejne rowery cargo. Przyszłość dostaw ostatniej mili?

Szybciej i więcej

Zgodnie z początkowymi założeniami, w II fazie planowano zwiększenie liczby rowerów do prawie 4800, a w III fazie osiągnięcie docelowego poziomu 7000. Pomimo zakładanego dłuższego czasu oczekiwania na kolejne etapy, wszystko potoczy się szybciej niż pierwotnie przewidywano. Kilka dni temu Zgromadzenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przyjęło bowiem uchwałę umożliwiającą przyspieszenie realizacji II i III fazy Metroroweru na przełomie lipca i sierpnia tego roku.

Dzięki perfekcji operacyjnej zespołów technicznych Nextbike, już latem tego roku uruchomimy w pełni funkcjonalny system Metroroweru z 7000 rowerami, przyspieszając realizację o ponad 12 miesięcy w stosunku do pierwotnej umowy z GZM. Taki system ma realną szansę, aby w ciągu roku wygenerować nawet kilkanaście milionów wypożyczeń, stając się potężną siłą w transformacji polskiej mobilności miejskiej. Weźmy przykład Warszawy, która dysponując 3000 rowerami na 1,76 miliona mieszkańców w sezonie 2023 zanotowała około 5 milionów wypożyczeń. GZM licząca ponad 2 mln mieszkańców jawi się jako miejsce o znacznie większym potencjale. Jestem głęboko przekonany, że efektywna realizacja tego projektu przyniesie liczne korzyści mieszkańcom całej metropolii GZM, stając się kluczowym elementem w poprawie jakości życia i mobilności w tym regionie – komentuje Tomasz Wojtkiewicz, CEO Nextbike Polska.

Nextbike Polska

Proekologiczne działania

Śląski Metrorower, będący częścią systemu Transportu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, został uwzględniony w obowiązującej taryfie, co stanowi unikatowe rozwiązanie w Polsce. Każdy pasażer posiadający bilet średniookresowy lub długookresowy o okresie ważności od 24 godzin do 180 dni, a także osoby uprawnione do bezpłatnych przejazdów zarejestrowane w systemie Transport GZM, będą mogły korzystać z Metroroweru bez dodatkowych opłat przez 60 minut dziennie.

Pozostali użytkownicy zapłacą 1 zł za każde pół godziny jazdy zaś za pełną godzinę 2,50 zł, przy czym opłaty będą się zwiększały wraz z wydłużaniem czasu korzystania z roweru. Dostępne będą również abonamenty roczne, półroczne i miesięczne. Proces wypożyczania rowerów będzie realizowany poprzez dedykowaną aplikację Metrorower, opracowaną przez firmę Nextbike. Aplikacja umożliwi nie tylko łatwe zlokalizowanie najbliższej stacji lub dostępnego roweru, lecz także monitorowanie ilości spalonych kalorii oraz redukcję śladu węglowego. W przyszłości rowery będą dostępne także w aplikacji Transport GZM.

Czytaj też: Ekologia może uratować globalną gospodarkę

Inwestycje Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) w rozwój infrastruktury rowerowej, transportu kolejowego oraz komunikacji miejskiej są zgodne z założeniami planu zrównoważonej mobilności miejskiej, który stanowi kluczowy dokument strategiczny w obszarze transportu dla GZM. Plan ten obejmuje realizację działań mających zachęcić mieszkańców do rezygnacji z samochodów na rzecz bardziej zrównoważonych środków transportu, co przyczyni się do zmniejszenia natężenia ruchu samochodowego w miastach i gminach GZM oraz poprawi jakość życia mieszkańców.

Hulajnogą do pracy? Rynek mikromobilności ma świetlaną przyszłość!

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button