KolejowyTransport

Nowa eko-myjnia PKP Intercity. A w planach już są kolejne!

Projekt obejmuje także system zapobiegający oblodzeniu

Trwają ostatnie prace związane z odbiorem całorocznej, automatycznej myjni PKP Intercity we Wrocławiu. Nowa eko-myjnia Intercity, kosztująca ponad 33 miliony złotych, została zrealizowana przez firmę Mostostal Warszawa. Podobne nowoczesne myjnie działają już w Warszawie i Krakowie (KGZ), a PKP Intercity planuje budowę kolejnych m.in. w Szczecinie oraz Gdyni.

We Wrocławiu powstała eko-myjnia Intercity

Kilka lat temu przewoźnik PKP Intercity zawarł umowę z Mostostal Warszawa na opracowanie i konstrukcję myjni automatycznej wraz z niezbędną infrastrukturą na terenie bocznicy kolejowej przewoźnika we Wrocławiu. Nowa eko-myjnia Intercity, przeznaczona do czyszczenia zewnętrznych powierzchni pociągów, będzie czynna przez cały rok.

Czytaj też: Intercity na lodzie! Nie dostanie nowoczesnych pociągów

Jej hala, mająca około 200 metrów długości, została wyposażona w samojezdne portale z zestawami szczotkowo-dyszowymi rozmieszczonymi wzdłuż torów. Projekt obejmuje także system zapobiegający oblodzeniu, który zapewnia ochronę podwozi pojazdów szynowych przed zaleganiem śniegu i lodu.

Jako przewoźnikowi, który realizuje koncepcję zrównoważonego rozwoju, zależało nam, aby myjnia posiadała ekologiczne rozwiązania. Dlatego wyposażona została w oczyszczalnię ścieków z obiegiem zamkniętym wody technologicznej, pozwalającym na wielokrotne wykorzystywanie wody z mycia oraz system zbierania deszczówki. Na dachu pomieszczenia technicznego myjni zamontowane zostały panele fotowoltaiczne w celu produkcji energii elektrycznej na potrzeby własne budynku – mówi Krzysztof Świerczek, członek zarządu PKP Intercity.

PKP planuje łącznie budowę 7 nowoczesnych myjni

Konstrukcja myjni była częścią projektu unijnego „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”, finansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Koszt budowy przekroczył 33 miliony złotych. Eko-myjnia stanowi kolejny tego typu obiekt należący do PKP Intercity. W maju 2022 roku uruchomiona została myjnia na warszawskim Grochowie, a w listopadzie 2023 roku sezonowa myjnia w Krakowie. Spółka planuje łącznie budowę 7 nowoczesnych myjni.

Nowa eko-myjnia PKP Intercity. Pociągi będą myte we Wrocławiu
PKP Intercity

Czytaj też: Technologia wodorowa to przyszłość. ORLEN inwestuje w kadry

Myjnia we Wrocławiu jest częścią inicjatywy modernizacji stacji postojowej w stolicy Dolnego Śląska. Dotychczasowe prace obejmowały przekształcenie części hali lokomotywowni, w tym m.in. modernizację kanałów rewizyjnych oraz ułożenie nowego torowiska i betonowych posadzek. Przewoźnik planuje również budowę budynku magazynowo-biurowego oraz modernizację odcinka wewnętrznej drogi, placu ładunkowo-rozładunkowego i parkingu w okolicy hali wagonowni, a także modernizację wewnętrznej drogi w rejonie hali lokomotywowni. Firma Mostostal Warszawa, która zaproponowała najkorzystniejsze oferty w przetargach, będzie odpowiedzialna za wykonanie wszystkich tych prac.

 

Budowa była pod względem organizacyjnym i technicznym szczególnie wymagającym zadaniem, ponieważ realizowaliśmy ją w obiekcie, który pełni ważną rolę dla ogólnokrajowego systemu kolejowego i pracuje w trybie ciągłym. Staranna koordynacja prac pozwoliła zrealizować zadanie z zabezpieczeniem logistyki, a także zagwarantowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Wrocławska myjnia pociągów to kolejne po generalnym remoncie Dworca PKP Gdańsk Główny zadanie, które zrealizowaliśmy w obszarze budownictwa kolejowego. Zaznaczamy naszą obecność w segmencie rynku, a także na Dolnym Śląsku, gdzie realizujemy szereg inwestycji – mówi Jorge Calabuig Ferre, Wiceprezes Zarządu Mostostalu Warszawa.

Podróżni polubili apkę Intercity. Przewoźnik już planuje jej rozwój

 

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button