PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
KolejowyMorskiTransport

Nowy most kolejowy na Regalicy usprawnił kolej i żeglugę

Całkowity koszt projektu, przekroczył 300 milionów złotych

PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Wody Polskie zbudowały nowy most kolejowy na Regalicy w Szczecinie. Nowy most znacząco rozszerza możliwości zarówno kolei, jak i żeglugi w regionie Pomorza Zachodniego. Dzięki inwestycji pociągi mogą teraz poruszać się sprawniej i bezpieczniej, co przyczynia się do zwiększenia przepustowości. 

Powstał nowy most kolejowy na Regalicy

Nowy most został zbudowany obok istniejącej jednotorowej przeprawy, która została wyłączona z użytkowania i częściowo zdemontowana. W trakcie prac uwzględniono zalecenia konserwatora zabytków, co skutkowało zachowaniem około 17 metrów ruchomego przęsła zwodzonego, znajdującego się po stronie Międzyodrza.

Nowy most kolejowy na Regalicy, o długości około 300 metrów, wyposażono w dwa tory z siecią trakcyjną. Dzięki nowej konstrukcji o stalowej kratownicy i podporach z żelbetu, pociągi poruszają się sprawniej. Pociągi pasażerskie mają możliwość pokonywania przeprawy z prędkością do 120 km/h. Zwiększenie przepustowości umożliwia przejazd większej liczby pociągów, co przekłada się na ulepszoną ofertę pasażerską i bardziej dogodne warunki przewozu towarów koleją.

PKP PLK
PKP PLK

Czytaj też: Nowy most w Przemyślu ukończony. Ale na razie z jednym torem

Rozbudowa stacji

Do usprawnienia podróży przyczyniła się także modernizacja stacji Szczecin Podjuchy, a główną zmianą było przebudowanie układu torowego. Dzięki zainstalowaniu nowej nastawni i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, bezpieczeństwo ruchu pociągów na stacji zostało znacząco zwiększone. Pasażerowie zyskali dostęp do wyższego, dwukrawędziowego peronu, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Dodatkowy komfort zapewniają nowe wiaty i ławki, a jasne LEDowe oświetlenie gwarantuje bezpieczne podróżowanie po zmroku.

Czytelne oznakowanie poprawia orientację na stacji. Specjalnie dostosowany peron z antypoślizgową nawierzchnią o wypukłej fakturze stanowi pomoc dla osób niewidomych i niedowidzących. Dodatkowo, nowe przejście pod torami z windami zapewnia bezpieczne i sprytne przemieszczanie się po stacji, szczególnie dla podróżnych z ograniczoną mobilnością.

PKP PLK

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

Most usprawnił żeglugę

Oprócz poszerzenia potencjału kolejowego w regionie, przedsięwzięcie ma kluczowe znaczenie dla żeglugi w Szczecińskim Węźle Wodnym. Wprowadza dodatkowe środki ochrony przeciwpowodziowej w stolicy Pomorza Zachodniego, jednocześnie usprawniając żeglugę i umożliwiając efektywniejszą pracę lodołamaczy. Prace skoncentrowały się na zwiększeniu przestrzeni pod mostem, którego konstrukcja została podniesiona na około 6,2 metra nad poziom wody.

Projekt „Usprawnienie trwałego połączenia kraju z portem w Szczecinie: budowa mostu kolejowego nad Regalicą” stanowi inwestycję Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody PolskieRegionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, realizowaną we współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. Realizacja prac odbyła się w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”. Całkowity koszt projektu, przekroczył 300 milionów złotych.

Nowe mosty kolejowe w Krakowie już gotowe. Dzięki środkom z UE

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button