Rosyjska agencja nuklearna Rosatom poinformowała o utworzeniu spółki joint venture z firmą DP World z Dubaju. Celem współpracy jest rozwój transportu kontenerów przez Arktykę w ramach inicjatywy Północnej Drogi Morskiej, silnie promowanej przez Władimira Putina.
Rosatom i DP World łączą siły
Porozumienie z jednym z najważniejszych operatorów portów na świecie stanowi dotychczas najbardziej namacalny dowód na zdolność Moskwy do przyciągania dużych partnerów międzynarodowych, pomimo dotkliwych sankcji z powodu inwazji na Ukrainę i mordowania tamtejszych obywateli. Jak informuje portal Marine Link, Putin zachwala perspektywy korytarza arktycznego, ponieważ Rosja przesuwa swój handel na wschód w odpowiedzi na zachodnie sankcje.
W przypadku Północnej Drogi Morskiej Rosja nie tylko zachęca swoich partnerów do aktywnego korzystania z jej potencjału tranzytowego. Powiem więcej: zapraszamy zainteresowane państwa do bezpośredniego uczestnictwa w jej rozwoju – oświadczył Putin w Pekinie.
Czytaj też: Ruch towarowy na Północnej Drodze Morskiej przebił plany Rosji
Jak informuje portal Marine Link, wspólne przedsięwzięcie Rosatom i DP World, o nazwie International Container Logistics, zostało zarejestrowane 20 października i posiada kapitał zakładowy wynoszący 960 milionów rubli (43 mln zł). Spółka będzie w 51% własnością jednostki Rosatomu, wyznaczonego operatora infrastruktury Północnej Drogi Morskiej, oraz w 49% rosyjskiej jednostki DP World.
Współpraca między firmami pozwoli na rozwinięcie dodatkowej trasy handlowej dla morskiego transportu kontenerowego poprzez Północną Drogę Morską – poinformował Rosatom.
Czytaj też: Białoruś oraz Rosja omijają sankcje i bez większych problemów sprzedają Europie drewno
Firma podała, że obecnym celem jest ukończenie projektu obiektów infrastruktury i określenie wymaganych nakładów inwestycyjnych. Obie firmy ogłosiły współpracę po raz pierwszy w 2021 roku.
Szlak przez Arktykę zyskuje na popularności
Północna Droga Morska biegnie od Murmańska, blisko granicy Rosji z Norwegią, do Cieśniny Beringa w pobliżu Alaski. Eksperci wskazują, że w powodu topnienia lodu w wyniku globalnego ocieplenia, trasa przez Arktykę będzie coraz popularniejsza. Dodatkowo Rosja rozwija nowe lodołamacze, dzięki którym uzyska zwiększone możliwości przewozowe. Jak informuje Ośrodek Studiów Wschodnich, trasa północna jest obecnie w strategicznym kręgu zainteresowań Kremla.
Z badań wynika, że temperatura w latach 1971–2019 wzrosła na tym obszarze o 3,1°C, co oznacza trzy razy szybsze tempo ocieplenia klimatu niż w pozostałych regionach planety. Co więcej, w ciągu ostatnich 40 lat zasięg tamtejszej pokrywy lodowej w okresie rocznego minimum (wrzesień) zmniejszył się o połowę (do ok. 3,7 mln km2 w 2020 r. wobec 7,4 mln km2 w 1980 r.). W konsekwencji Ocean Arktyczny najprawdopodobniej będzie wolny od lodu już w sezonie letnim 2040 r – wskazano.
Znajdziesz nas w Google NewsRosjanie dotują rublami swój kontenerowiec o napędzie atomowym
2 Komentarze