Niższe zużycie paliwa dzięki nowoczesnym olejom silnikowym do pojazdów ciężarowych
Dobrze dobrany olej silnikowy pozwala na 3% niższe zużycie paliwa
Niższe zużycie paliwa odpowiedzią na ograniczenie emisji CO2. Branża transportu drogowego stoi obecnie przed dwoma wyzwaniami. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem wymagane jest ograniczenie emisji CO2 przez nowe pojazdy ciężarowe. Do 2025 r. musi zostać ono zmniejszone o 15%, a do 2030 r. – o 30%[1]. Jednocześnie oczekuje się, że osiągi takich pojazdów zostaną utrzymane, a nawet poprawione. Pomocne w tym będą nowoczesne środki smarne, głównie oleje silnikowe.
Wahania cen paliw, inflacja, rosnące pensje sprawiają, że przewoźnicy i zarządcy flot transportowych mierzą się z wieloma sprzecznymi wymaganiami. U podstaw wszystkich działań leży potrzeba utrzymania konkurencyjności. Jest to możliwe między innymi poprzez maksymalizację wydajności, co pozwala zminimalizować całkowite koszty operacyjne. Do najważniejszych kwestii wpływających na koszty funkcjonowania floty należą: praktyki serwisowe, innowacje techniczne, okresy między wymianami oleju (ODI) oraz kwestie zrównoważonego rozwoju. Dlaczego akurat te zagadnienia?
Tańszy serwis i dłuższy interwał olejowy jako ograniczenie kosztów
Serwis stanowi około 10% całkowitych kosztów operacyjnych floty. Innowacyjne silniki o wyższych parametrach zmieniają oblicze branży transportu drogowego. Niemniej pociągają za sobą nowe wymagania, w tym konieczność stosowania zatwierdzonych olejów. Wraz z rozwojem silników niektórzy producenci dopuszczają obecnie, aby ODI sięgały nawet 129 tys. km. W praktyce osiągnięcie tej wartości wymaga stosowania odpowiednich rozwiązań serwisowych. I wreszcie sektor transportu drogowego przyczynia się do około 9% globalnej emisji dwutlenku węgla [2], co sprawia, że narasta presja, aby pojazdy wykorzystywane w tej branży spełniały wyśrubowane normy emisji.
W Shell wiemy, że nasi klienci z branży transportowej szukają sposobów na obniżanie kosztów, a jednocześnie utrzymanie wysokiej jakości usług i dalsze rozwijanie biznesu. Jako wiodący dostawca olejów silnikowych odgrywamy ważną rolę w osiąganiu tych celów. Pomagamy w realizacji planów handlowych umożliwiając bezpieczniejszą i wydajniejszą jazdę, co przekłada się na niższy całkowity koszt użytkowania (TCO).
Gama olejów silnikowych Shell Rimula, obejmująca oleje Shell Rimula R6 i Rimula R7 jest owocem wieloletniego doświadczenia w opracowywaniu olejów oraz współpracy z producentami. Rozbudowany program testów Shell obejmuje między innymi próby terenowe pojazdów ciężarowych IVECO Stralis z silnikami Cursor 11 i 13 z całkowitym przebiegiem testowym do 550 tys. km. Wspólnie z Daimler Trucks AG, Shell prowadzi w Republice Południowej Afryki testy prototypowych silników wraz z prototypowymi olejami silnikowymi.
Nawet o 3% niższe zużycie paliwa na skutek lepszego oleju
Efektem tych działań jest gama wysokowydajnych olejów silnikowych przeznaczonych do pracy w trudnych warunkach. Produkty te zapewniają m.in. większą niezawodność oraz poprawę efektywności zużycia paliwa [3], bez szkody dla ochrony podzespołów silnika. Najbardziej zaawansowane oleje Shell Rimula R7 umożliwiają ograniczenie zużycia paliwa na poziomie od 1% do nawet 3% [4]. Chociaż uzysk 1% może się wydawać znikomy, na dystansie 1 mln kilometrów pojedyncza ciężarówka może zaoszczędzić 3300 l paliwa. W skali całej floty ciągłe i skumulowane oszczędności stają się znaczące.
MATERIAŁ PARTNERA
[1] Mierzone w stosunku do danych z 2019 r. – rozporządzenie (EU) 2019/1242
[2] International Energy Agency (2020), CO₂ emission by sector, World 1990-2018; International Energy Agency (2020), CO₂ emission 1) industry, 2) transport and 3) heavy duty vehicles in sustainable development scenario 2000-2030; Deloitte Analysis
[3] Przeprowadzono próby terenowe w celu określenia statystycznie istotnych wartości obniżenia zużycia paliwa
[4] Na podstawie statystycznie istotnych danych pochodzących z kontrolowanych badań terenowych. Oszczędność paliwa na poziomie nawet do 1,0% udowodniona w testach polowych dla Shell Rimula R7 w porównaniu z klasą lepkości 5W-30 (HTHS 3,5 mPa·s). Oszczędność 3,0% wykazana w porównaniu z klasą lepkości 10W-40 (HTHS 4,4 mPa·s), a 3,9% w porównaniu z klasą 15W-40 (HTHS 4,4 mPa·s).
Znajdziesz nas w Google News