Rozwój lotnictwa, szczególnie w kontekście infrastruktury, to nie tylko inwestycja w technologię, ale przede wszystkim w przyszłość i wygodę pasażerów. CPK (Centralny Port Komunikacyjny), odpowiadając na te wyzwania, ujawnił swoje szczegółowe plany na przyszłość w postaci Master Planu.
Podstawy i założenia Master Planu CPK
Master Plan dla Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) to dokument strategiczny, który stanowi drogowskaz dla całego przedsięwzięcia. Tworzenie dokumentu opierało się na dogłębnych analizach i konsultacjach. W procesie twórczym uwzględniono prognozy ruchu lotniczego, wymagania infrastruktury, oczekiwania pasażerów oraz trendy z zakresu zrównoważonego rozwoju.
Pierwszym z założeń jest stworzenie multimodalnego węzła komunikacyjnego. CPK ma stać się miejscem, gdzie pasażerowie będą mogli bezproblemowo przesiadać się między różnymi środkami transportu, a nie tylko punktem przesiadkowym dla lotów. To oznacza integrację ruchu lotniczego, kolejowego i drogowego w jednym miejscu.
Kolejnym założeniem jest elastyczność w rozwoju infrastruktury. Zrozumienie, że tempo rozwoju ruchu lotniczego może ulegać zmianom, jest kluczowe dla zapewnienia zdolności przystosowania się do ewentualnych przyszłych potrzeb. Dlatego też Master Plan zakłada możliwość modułowej rozbudowy terminala, płyt postojowych i pozostałej infrastruktury.
Master Plan zakłada także, że lotnisko od momentu startu będzie gotowe do zerowej emisji CO2. To oznacza budowę infrastruktury przyjaznej dla środowiska, m.in. przez wykorzystanie pojazdów zeroemisyjnych na obszarze lotniska oraz wykorzystanie energii z odnawialnych źródeł.
Czytaj również: CPK planuje budowę wieży kontroli lotów. Będzie OGROMNA!
Plany na rok 2060 przewidują również, że CPK będzie w stanie obsłużyć rocznie niemal 65 milionów pasażerów. Prognozy te pochodzą od Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych, znanego jako IATA. Master Plan podkreśla również znaczenie uwzględniania potrzeb społeczności lokalnej. W planach rozwoju CPK priorytetem jest utrzymanie ciągłego dialogu z mieszkańcami regionu. W ten sposób upewniamy się, że rozwój CPK będzie służył interesowi społecznemu i ekonomicznemu całego regionu.
Kompleksowa integracja infrastruktury transportowej w planach Centralnego Portu Komunikacyjnego
Na północ od terminala lotniska CPK powstaje dworzec kolejowy z sześcioma podziemnymi peronami. Będzie on obsługiwać połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne. Dzięki nowym inwestycjom linia Kolei Dużych Prędkości i modernizacji istniejącej sieci czas podróży między lotniskiem a Warszawą czy największymi miastami w Polsce skróci się do maksymalnie 2,5 godziny. Co więcej, dworzec kolejowy CPK stanie się centrum węzła kolejowego z liniami prowadzącymi do Warszawy, Łodzi, Wrocławia, Poznania, Krakowa, Katowic, Trójmiasta i Rzeszowa.
Według prognoz Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT), docelowo 40% pasażerów będzie korzystać z dojazdu do lotniska koleją, 50% wybierze samochody i taksówki, a reszta skorzysta z autobusów i innych środków transportu. W planach jest również przedłużenie linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) do terminala pasażerskiego CPK.
Na terenie lotniska zaplanowano budowę dwóch dodatkowych przystanków kolejowych dla pociągów regionalnych. Przystanek CPK Wschód umożliwi dojazd do Airport City, czyli obiektów hotelowych, biurowych, konferencyjnych i administracyjnych. Przystanek CPK Zachód będzie obsługiwał strefę cargo. Tam też znajdować się będą terminale do obsługi frachtu lotniczego. Master Plan zakłada, że brak ograniczeń, jakie obowiązują na Lotnisku Chopina, umożliwi pełne wykorzystanie krajowego potencjału cargo lotniczego. Prognozy przewidują, że do 2035 r. przewozy cargo i poczty lotniczej osiągną ok. 1 mln ton.
Master Plan uwzględnia również wstępny układ drogowy wokół lotniska. Obecnie jest on poddawany pogłębionym analizom i uzgodnieniom z GDDKiA. Planowane jest połączenie lotniska z rozbudowaną Autostradą A2, drogą krajową nr 50 (DK50) oraz planowaną Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej (OAW).
Rozwój lotniska CPK: etapy i cele
Rozwój Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) będzie przebiegał etapowo, a planowany czas jego realizacji przewiduje okres od momentu uruchomienia, które ma nastąpić w 2028 roku, aż do roku 2060.
Pierwszy etap zakłada realizację podstawowej infrastruktury lotniska, czyli m.in. budowę dwóch równoległych dróg startowych o długości 3800 metrów każda, terminala pasażerskiego z węzłem multimodalnym, który obejmuje dworzec kolejowy, płyty postojowe, wieżę kontroli ruchu lotniczego. W tym czasie przewidywana jest również obsługa około 40 mln pasażerów rocznie. Co istotne, dwie drogi startowe będą oddzielone od siebie 2500-metrową przestrzenią.
Kolejne etapy będą zależne od przewidywanego wzrostu ruchu pasażerskiego. W 2035 roku, w scenariuszu bazowym, poziom 40 mln pasażerów zostanie osiągnięty, co oznaczałoby konieczność rozbudowy infrastruktury. Zgodnie z założeniami Master Planu, CPK będzie w stanie obsłużyć nawet 100 mln pasażerów rocznie, co umieściłoby go wśród największych portów lotniczych na świecie.
Cele rozbudowy są jasne: CPK ma stać się multimodalnym węzłem transportowym, łączącym ruch lotniczy, kolejowy i drogowy. Dzięki założeniom Master Planu, pasażerowie będą mieć możliwość bezproblemowych przesiadek między różnymi środkami transportu. Zaproponowane rozwiązania ułatwią i przyspieszą podróżowanie na skalę krajową, jak również międzynarodową.
Elastyczne projekty i modułowa rozbudowa Centralnego Portu Komunikacyjnego
Master Plan CPK przewiduje także, że dzięki elastycznym projektom możliwa będzie modułowa rozbudowa terminala, płyt postojowych i pozostałej infrastruktury tak, aby zapewnić efektywną pracę całego hubu. Elastyczność w projektowaniu i modułowa rozbudowa stanowią kluczowe elementy Master Planu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Założenia te mają kluczowe znaczenie, ponieważ umożliwiają dostosowanie się do dynamicznie zmieniającego się otoczenia. W szczególności stają się one niezbędne w kontekście przewidywanego wzrostu ruchu lotniczego, jak również ewolucji technologii i zmieniających się preferencji pasażerów.
Elastyczność w projektowaniu oznacza, że infrastruktura portu jest tworzona z myślą o możliwości adaptacji do nowych warunków i potrzeb. Na przykład można wskazać terminal pasażerski oraz infrastrukturę kolejową. One są zaprojektowane tak, by w razie potrzeby można było je rozbudować lub zmodyfikować. Dzięki temu unikamy konieczności kosztownych i czasochłonnych rekonstrukcji.
Rozbudowa modułowa opiera się na zasadzie stopniowego dodawania nowych elementów infrastruktury w zależności od wzrostu zapotrzebowania. Zamiast od razu stawiać gigantyczny terminal pasażerski, CPK ma możliwość rozpocząć od mniejszego obiektu. Następnie, gdy liczba pasażerów zacznie rosnąć, ten obiekt rozbudowuje się o kolejne moduły. Taki proces jest nie tylko ekonomiczniejszy, ale także umożliwia płynne przejście między kolejnymi etapami rozwoju portu.
Podobne podejście można zastosować do innych elementów infrastruktury, takich jak płyty postojowe dla samolotów czy parkingi dla pasażerów. Każdy z tych elementów może być zaprojektowany w taki sposób, aby możliwa była jego rozbudowa w ramach dostępnej przestrzeni, bez zakłócania działania pozostałej części portu.
W praktyce elastyczność i modułowość mogą mieć także dodatkowe korzyści. Na przykład, umożliwiają one eksperymentowanie z nowymi rozwiązaniami i technologiami na niewielką skalę, zanim zostaną one wdrożone na większą skalę. Pozwala to uniknąć potencjalnych problemów i optymalizować działanie portu w sposób ciągły i zorientowany na potrzeby pasażerów.
Połączenie ekologicznej odpowiedzialności z integracją multimodalnej komunikacji: Podejście CPK
Master Plan Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) opiera się na zrównoważonym rozwoju i budownictwie ekologicznym. Przy konstruowaniu i prowadzeniu operacji na lotnisku, priorytetem jest minimalizacja wpływu na środowisko. Priorytet ten obejmuje wybór odpowiednich materiałów budowlanych oraz efektywne zarządzanie energią, wodą i odpadami. Inwestycje w technologie związane z energią odnawialną oraz wykorzystanie rozwiązań z zakresu zielonej architektury są kolejnymi ważnymi elementami strategii. Optymalizacja procesów zarządzania zasobami naturalnymi stanowi ostateczny kluczowy element tej strategii.
Kluczowym elementem Master Planu jest integracja różnych środków transportu. Głównym celem jest zapewnienie płynności i wygody podróży dla pasażerów. Dzięki centralnemu położeniu CPK oferuje dogodne połączenie lotnictwa i kolejnictwa, stając się hubem transportowym. Tworzy to spójną sieć transportową na różnych poziomach: lokalnym, regionalnym i międzynarodowym. Dodatkowo plan obejmuje zapewnienie dogodnych połączeń między lotniskiem a innymi regionami kraju oraz Europą. Integracja ta ma na celu optymalizację infrastruktury transportowej. Ostatecznie, poprawia to efektywność i zmniejsza wpływ na środowisko.
Rozwój infrastruktury kolejowej i logistycznej na CPK
Planowany rozwój Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) przewiduje utworzenie dwóch dodatkowych przystanków kolejowych na terenie lotniska, które obsłużą pociągi regionalne. Przystanek o nazwie „CPK Wschód” będzie umożliwiał pasażerom łatwy dostęp do Airport City – kompleksu składającego się z obiektów hotelowych, biurowych, konferencyjnych i administracyjnych.
Natomiast przystanek „CPK Zachód” będzie odpowiedzialny za obsługę strefy cargo, gdzie znajdują się terminale do obsługi frachtu lotniczego. Dodatkowo, na zachodnim krańcu węzła powstanie stacja „CPK Towarowa”, dedykowana dla ładunków frachtowych.
Po północnej stronie terminala CPK powstanie dworzec kolejowy z 6 podziemnymi peronami na połączenia – m. in. dalekobieżne i regionalne.
W obrębie lotniska będą 2 dodatkowe przystanki kolejowe: CPK Wschód (umożliwi dojazd do Airport City) i CPK Zachód (obsługujący strefę cargo). pic.twitter.com/4F8oosBsnx
— Centralny Port Komunikacyjny (@CPK_PL) July 4, 2023
Master Plan dla Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) bazuje na prognozach Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA). Dokument przewiduje rozwój krajowego ruchu cargo dzięki nowej infrastrukturze lotniska. Ta infrastruktura, wolna od ograniczeń, które dotykają Lotnisko Chopina, otwiera drzwi do znacznej ekspansji. Prognozy wskazują, że do 2035 roku przewozy cargo i poczty lotniczej mogą osiągnąć poziom około 1 miliona ton rocznie, co stanowi dziesięciokrotny wzrost w porównaniu ze stanem sprzed pandemii COVID-19.
Zrównoważony rozwój i budownictwo ekologiczne są fundamentalnymi elementami holistycznego podejścia do planowania i zarządzania CPK. W równym stopniu ważna jest integracja różnych środków transportu. Celem tego podejścia jest stworzenie portu przyszłości — funkcjonalnego, wygodnego dla pasażerów i jednocześnie zrównoważonego z punktu widzenia środowiska.
Czytaj również: Centralnego Portu Komunikacyjnego
Podsumowując Master Plan CPK przedstawia ambitną wizję przyszłości lotnictwa w Polsce, mającą na celu przekształcenie krajowego systemu transportowego. Jest to kluczowe przedsięwzięcie, które ma potencjał znacząco przyczynić się do wzrostu gospodarczego kraju. Wartość tej inwestycji dla przyszłości Polski jest nie do przecenienia, ale jej realizacja będzie wymagać zaangażowania i determinacji wielu stron. Teraz gdy mamy jasny obraz tego, jak CPK ma wyglądać i funkcjonować, oczekujemy na dalsze kroki w kierunku realizacji tej wizji.
3 Komentarze