PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
KolejowyTransport
Gorące newsy

PESA zmodernizowała ostatni pociąg. ED74 znów na polskich torach!

Do floty Intercity dołączył ostatni zmodernizowany pociąg ED74

PKP Intercity zawarło umowę na modernizację 14 pociągów elektrycznych ED74, przez firmę PESA Mińsk Mazowiecki. Do floty intercity dołączył właśnie ostatni zmodernizowany pociąg ED74.

Pociąg elektryczny ED74 dołączył do taboru PKP Intercity

Do taboru PKP Intercity dołączył ostatni pociąg elektryczny ED74, który przeszedł gruntowną modernizację w ramach kontraktu wartego aż 274,8 mln złotych.

Już od kilku lat wprowadzamy do PKP Intercity nową jakość, która przyciąga do podróży koleją kolejne miliony pasażerów. Zakończony projekt modernizacji ED74 jest jednym z wielu dowodów na rozwój polskiej kolei, która staje się bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna. Zakończenie tego kontraktu bardzo nas cieszy, ponieważ pojazdy zostały odstawione przez poprzednie zarządy PKP Intercity i niszczały m.in. na krakowskim Bieżanowie. Dziś są to nowoczesne jednostki, które cieszą się uznaniem wśród pasażerów narodowego przewoźnika­ – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W zmodernizowanych pociągach podróżni mają dostęp do różnorodnych udogodnień, takich jak klimatyzacja, wygodne siedzenia i Wi-Fi. Przy każdym siedzeniu znajduje się gniazdko elektryczne, a dodatkowo, składy zostały wyposażone we wzmacniacze sygnału telefonii komórkowej i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Każda jednostka ma również dedykowane miejsce na przewóz rowerów.

Zmodernizowane pojazdy zostały dodatkowo wyposażone w lepszą izolację akustyczną, co przyczynia się do większego komfortu podróży. Wcześniej odebrane zmodernizowane ED74 są obecnie eksploatowane na trasach takich jak Wrocław – Katowice/Częstochowa – Kielce – Radom – Lublin, Lublin – Kielce – Katowice oraz Lublin – Kielce – Kraków.

Kolejne zrealizowane zamówienie pozwoli na wzmocnienie możliwości operacyjnych naszego narodowego przewoźnika, a tym samym zwiększy komfort podróży pociągami po kraju. Proces unowocześniania kolei w Polsce jest widoczny w każdym aspekcie: powstają nowoczesne dworce a te istniejące są modernizowane, przewoźnicy mogą korzystać z coraz lepszej infrastruktury, po której kursują komfortowe pojazdy. Efekt synergii działań kolejarzy jest widoczny, czego dowodzą co roku bite rekordy liczby pasażerów – podkreślił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Czytaj też: PKP planuje szybkie połączenie z Łęcznej i Włodawy do Lublina

Elektryczne zespoły trakcyjne wracają na polskie tory

PKP Intercity zawarło umowę na modernizację 14 pociągów elektrycznych ED74, znanych również jako „Edyty”, przez firmę PESA Mińsk Mazowiecki w czerwcu 2019 roku. Pierwsze zmodernizowane pojazdy dołączyły do floty w drugiej połowie 2021 roku. Podczas procesu modernizacji, pojazdy zostały poddane istotnym modyfikacjom, które znacząco podniosły standard tych składów, mając na celu jak najlepsze zaspokojenie potrzeb i oczekiwań podróżujących.

Elektryczne jednostki trakcyjne ED74 powstały w zakładach PESA Bydgoszcz SA w okresie 2007-2008. Na początku były użytkowane przez ówczesnego operatora PKP Przewozy Regionalne (aktualnie znany jako Polregio). W roku 2009 wszystkie te pojazdy zostały przeniesione do PKP Intercity, lecz w późniejszym czasie zostały wycofane z eksploatacji.

Dzięki staraniom krajowego przewoźnika, elektryczne zespoły trakcyjne powracają na polskie tory, spełniając obietnicę modernizacji składów złożoną w 2017 roku. Proces przygotowania do modernizacji rozpoczął się od technicznego dialogu mającego na celu wybranie wykonawcy. Konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki (obecnie PESA Mińsk Mazowiecki) przedstawiło ofertę po zakończeniu tego etapu, a podpisana umowa w 2019 roku umożliwiła narodowemu przewoźnikowi dotrzymanie obietnicy modernizacji.

PKP Intercity współpracuje z PESA Bydgoszcz

Zakłady PESA w Mińsku Mazowieckim po raz pierwszy podjęły się kompleksowych przeglądów lokomotyw EP09, które są używane przez PKP Intercity do prowadzenia składów z prędkością 160 km/h. Przeglądy dwóch lokomotyw zostały już zakończone. Kolejne będą stopniowo wprowadzane do eksploatacji, a ostatni pojazd opuści miński zakład na początku 2025 roku.

Podpisanie tej umowy stanowi kolejny przykład współpracy pomiędzy producentem z Bydgoszczy a PKP Intercity. W ramach realizacji swojej strategii inwestycyjnej, PKP Intercity i PESA Bydgoszcz podpisały już umowy o łącznej wartości 2,91 mld złotych.

Pod koniec października ubiegłego roku, krajowy przewoźnik podpisał kontrakt z PESĄ Bydgoszcz na zakup 16 nowych lokomotyw hybrydowych, które będą miały zarówno napęd elektryczny, jak i spalinowy. Będą to pierwsze takie pojazdy we flocie przewoźnika. Wartość tego zamówienia wynosi 554,7 mln złotych.

Czytaj też: GUS potwierdza wysoki wzrost PKB. Zostawiamy Europę w tyle

Intercity chce usprawnić wakacyjne podróże. Zobaczymy jak wyjdzie

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button