PKP Intercity zawarło umowę na modernizację 14 pociągów elektrycznych ED74, przez firmę PESA Mińsk Mazowiecki. Do floty intercity dołączył właśnie ostatni zmodernizowany pociąg ED74.
Pociąg elektryczny ED74 dołączył do taboru PKP Intercity
Do taboru PKP Intercity dołączył ostatni pociąg elektryczny ED74, który przeszedł gruntowną modernizację w ramach kontraktu wartego aż 274,8 mln złotych.
Już od kilku lat wprowadzamy do PKP Intercity nową jakość, która przyciąga do podróży koleją kolejne miliony pasażerów. Zakończony projekt modernizacji ED74 jest jednym z wielu dowodów na rozwój polskiej kolei, która staje się bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna. Zakończenie tego kontraktu bardzo nas cieszy, ponieważ pojazdy zostały odstawione przez poprzednie zarządy PKP Intercity i niszczały m.in. na krakowskim Bieżanowie. Dziś są to nowoczesne jednostki, które cieszą się uznaniem wśród pasażerów narodowego przewoźnika – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W zmodernizowanych pociągach podróżni mają dostęp do różnorodnych udogodnień, takich jak klimatyzacja, wygodne siedzenia i Wi-Fi. Przy każdym siedzeniu znajduje się gniazdko elektryczne, a dodatkowo, składy zostały wyposażone we wzmacniacze sygnału telefonii komórkowej i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Każda jednostka ma również dedykowane miejsce na przewóz rowerów.
Zakończył się proces modernizacji 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 przeprowadzony w zakładach PESA Mińsk Mazowiecki. To kolejny przykład udanej współpracy z polskim producentem taboru kolejowego. Więcej informacji https://t.co/dAVyLCZApt pic.twitter.com/gZtoXRRSHV
— PKP Intercity (@PKPIntercityPDP) May 31, 2023
Zmodernizowane pojazdy zostały dodatkowo wyposażone w lepszą izolację akustyczną, co przyczynia się do większego komfortu podróży. Wcześniej odebrane zmodernizowane ED74 są obecnie eksploatowane na trasach takich jak Wrocław – Katowice/Częstochowa – Kielce – Radom – Lublin, Lublin – Kielce – Katowice oraz Lublin – Kielce – Kraków.
Kolejne zrealizowane zamówienie pozwoli na wzmocnienie możliwości operacyjnych naszego narodowego przewoźnika, a tym samym zwiększy komfort podróży pociągami po kraju. Proces unowocześniania kolei w Polsce jest widoczny w każdym aspekcie: powstają nowoczesne dworce a te istniejące są modernizowane, przewoźnicy mogą korzystać z coraz lepszej infrastruktury, po której kursują komfortowe pojazdy. Efekt synergii działań kolejarzy jest widoczny, czego dowodzą co roku bite rekordy liczby pasażerów – podkreślił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Czytaj też: PKP planuje szybkie połączenie z Łęcznej i Włodawy do Lublina
Elektryczne zespoły trakcyjne wracają na polskie tory
PKP Intercity zawarło umowę na modernizację 14 pociągów elektrycznych ED74, znanych również jako „Edyty”, przez firmę PESA Mińsk Mazowiecki w czerwcu 2019 roku. Pierwsze zmodernizowane pojazdy dołączyły do floty w drugiej połowie 2021 roku. Podczas procesu modernizacji, pojazdy zostały poddane istotnym modyfikacjom, które znacząco podniosły standard tych składów, mając na celu jak najlepsze zaspokojenie potrzeb i oczekiwań podróżujących.
Elektryczne jednostki trakcyjne ED74 powstały w zakładach PESA Bydgoszcz SA w okresie 2007-2008. Na początku były użytkowane przez ówczesnego operatora PKP Przewozy Regionalne (aktualnie znany jako Polregio). W roku 2009 wszystkie te pojazdy zostały przeniesione do PKP Intercity, lecz w późniejszym czasie zostały wycofane z eksploatacji.
Dzięki staraniom krajowego przewoźnika, elektryczne zespoły trakcyjne powracają na polskie tory, spełniając obietnicę modernizacji składów złożoną w 2017 roku. Proces przygotowania do modernizacji rozpoczął się od technicznego dialogu mającego na celu wybranie wykonawcy. Konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki (obecnie PESA Mińsk Mazowiecki) przedstawiło ofertę po zakończeniu tego etapu, a podpisana umowa w 2019 roku umożliwiła narodowemu przewoźnikowi dotrzymanie obietnicy modernizacji.
PKP Intercity: wyremontowane elektryczne zespoły trakcyjne ED74 „Edyty” wróciły na polskie tory. Więcej na: https://t.co/PHqfIBszuC #papmediaroom @PKPIntercityPDP @pesabydgoszcz #kolej #transport pic.twitter.com/3v9gZ71F56
— PAP MediaRoom (@PAPMediaRoom) June 2, 2023
PKP Intercity współpracuje z PESA Bydgoszcz
Zakłady PESA w Mińsku Mazowieckim po raz pierwszy podjęły się kompleksowych przeglądów lokomotyw EP09, które są używane przez PKP Intercity do prowadzenia składów z prędkością 160 km/h. Przeglądy dwóch lokomotyw zostały już zakończone. Kolejne będą stopniowo wprowadzane do eksploatacji, a ostatni pojazd opuści miński zakład na początku 2025 roku.
Podpisanie tej umowy stanowi kolejny przykład współpracy pomiędzy producentem z Bydgoszczy a PKP Intercity. W ramach realizacji swojej strategii inwestycyjnej, PKP Intercity i PESA Bydgoszcz podpisały już umowy o łącznej wartości 2,91 mld złotych.
Pod koniec października ubiegłego roku, krajowy przewoźnik podpisał kontrakt z PESĄ Bydgoszcz na zakup 16 nowych lokomotyw hybrydowych, które będą miały zarówno napęd elektryczny, jak i spalinowy. Będą to pierwsze takie pojazdy we flocie przewoźnika. Wartość tego zamówienia wynosi 554,7 mln złotych.
Czytaj też: GUS potwierdza wysoki wzrost PKB. Zostawiamy Europę w tyle
Znajdziesz nas w Google NewsIntercity chce usprawnić wakacyjne podróże. Zobaczymy jak wyjdzie
2 Komentarze