KolejowyTransport

KE przeznaczy 300 mln euro na wdrożenie ERTMS we Włoszech

Tylko około 4 procent włoskich linii kolejowych jest wyposażone w ERTMS

Komisja Europejska (KE) przeznaczy 300 milionów euro na wdrożenie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym ERTMS we Włoszech. Jak określiła KE, pieniądze zostaną przyznane „przewoźnikom kolejowym na zakup i instalację sprzętu pokładowego ERTMS”. Włochy planują wprowadzić najnowszą wersję systemu na swojej infrastrukturze kolejowej do 2036 roku.

Będą środki na ERTMS we Włoszech

Jak informuje portal RailFreight, nowy program będzie obowiązywał do 31 grudnia 2026 roku. Według KE, ta nowa inicjatywa jest niezbędna dla osiągnięcia efektywnej interoperacyjności. Ponadto, Komisja twierdzi, że te nowe fundusze będą zachęcać przedsiębiorstwa do inwestowania we wdrożenie ERTMS we Włoszech, ponieważ prawdopodobnie nie zrobiłyby tego bez publicznego wsparcia finansowego.

Jak wspomniał włoski zarządca infrastruktury Rete Ferroviaria Italiana (RFI), włoskie koleje były jednymi z pierwszych w Europie wyposażonych w systemy ERTMS i ETCS. Te systemy zostały już wdrożone we Włoszech w 2005 roku na linii Rzym-Naples. Według RFI, do końca 2022 roku wyposażonych w ERTMS zostało 878 kilometrów linii kolejowych dużych prędkości. Całkowita długość włoskich linii kolejowych wynosi jednak około 20 000 kilometrów, co oznacza, że tylko około 4 procent z nich jest wyposażone w ERTMS.

Czytaj też: Alstom zajmie się utrzymaniem systemu kolejowego na Pomorzu

Ambitne cele UE w sprawie ERTMS

Unia Europejska postawiła sobie cel wyposażenia 1 400 kilometrów włoskich linii kolejowych w ERTMS do końca 2024 roku. W tym celu Hitachi Rail, Alstom i Ceit współpracują z Ferrovie dello Stato Italiane (FS) od marca 2022 roku. Firmy te pracują nad wdrożeniem technologii w czterech regionach w centrum i na południu Włoch: Lacjum, Abruzję, Umbrię i Sycylię.

Ostatnio debata dotycząca wdrożenia ERTMS w Europie zaczęła się rozgrzewać po tym, jak Europejskie Stowarzyszenie Przewoźników Kolejowych (ERFA) stwierdziło, że trudno będzie przekonać do tego prywatny biznes. ERFA podkreśliło, że włoskie przedsiębiorstwa kolejowe nie widzą żadnych korzyści finansowych ani operacyjnych związanych z wdrażaniem tego systemu. Jak informuje portal RailFreight, potwierdza to również fakt, że ponad połowa nowych pociągów, wprowadzonych do eksploatacji między 2015 a 2019 rokiem, nie była wyposażona w system ERTMS.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

Infrastruktura kolejowa przyszłości. Nadchodzą rewolucyjne zmiany

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button