KolejowyTransport
Gorące newsy

PKP planuje szybkie połączenie z Łęcznej i Włodawy do Lublina

Trudno oprzeć się wrażeniu, że województwo lubelskie otrzymuje największe korzyści finansowe z Programu Kolej Plus

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na stworzenie planów budowlanych dla nowej linii kolejowej, która zapewni szybkie połączenie z Łęcznej i Włodawy do stolicy regionu, Lublina. Dodatkowo, odnowiona zostanie również trasa Chełm – Włodawa. Oba projekty są częścią Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku i ich szacowana wartość wynosi około 1,2 miliarda złotych.

Będzie szybkie połączenie z Łęcznej i Włodawy do Lublina

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na stworzenie dokumentacji projektowej oraz nadzór autorski dla nowej, zelektryfikowanej linii kolejowej, która zapewni szybkie połączenie z Łęcznej i Włodawy do Lublina. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy będą mogli wygodnie dotrzeć do stolicy województwa w zaledwie 40 minut. Projekt ma mieć również pozytywny wpływ na przewozy towarowe, ponieważ obejmuje odcinek do Kopalni Węgla Kamiennego w Bogdance. Całkowita długość tej nowej linii wyniesie 25 km, będzie ona jednotorowa, a pociągi będą osiągać maksymalną prędkość 120 km/h. Dodatkowo, powstanie 12 nowych stacji i przystanków, które będą dostępne dla wszystkich pasażerów, w tym m.in. Lublin Lotnisko, Trzeszkowice, Krzesimów, Ciechanki Krzesimowskie, Łęczna Szpital, Łęczna Akacjowa, Łęczna Polna, Łęczna, Stara Wieś, Turowola, Puchaczów oraz Bogdanka. Szacowana wartość całego projektu to około 736 milionów złotych.

PKP PLK ogłosiły również przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej mającej na celu rewitalizację trasy pomiędzy Chełmem a Włodawą oraz poprawę dostępności transportu kolejowego we Włodawie. Wartość szacunkowa tego projektu przekracza 500 milionów złotych. Prace obejmą odnowienie około 41 kilometrów linii kolejowej nr 81 na odcinku ChełmOkuninka Białe, a także budowę nowej, jednotorowej niezelektryfikowanej linii kolejowej o długości około 10 kilometrów, prowadzącej przez Okuninkę do Włodawy. Pociągi będą mogły osiągnąć prędkość do 120 km/h, a czas podróży między Włodawą a Chełmem wyniesie około 53 minuty. Realizacja tego projektu umożliwi przywrócenie regularnych połączeń pasażerskich na tej trasie. W ramach prac modernizacyjnych planowana jest również modernizacja 9 przystanków: Koza-Gotówka, Karolinówka, Ruda-Huta, Ruda-Opalin, Uhrusk, Wola Uhruska, Stulno, Sobibór, Okuninka Białe, oraz budowa nowej stacji Włodawa Miasto. Wszystkie te obiekty zostaną przystosowane do obsługi osób z ograniczeniami ruchowymi. Oba projekty mają być zrealizowane do końca 2026 roku, a rozpoczęcie budowy planowane jest na 2027 rok.

W województwie lubelskim kontynuowane są kolejne postępowania przetargowe w ramach rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku”. W marcu bieżącego roku ogłoszono przetarg na budowę nowej linii kolejowej, która połączy Szastarkę, Janów Lubelski i Biłgoraj, jednocześnie poprawiając dostępność transportu kolejowego w Kraśniku. Natomiast w maju bieżącego roku ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dotyczącej elektryfikacji linii kolejowej nr 30 między Łukowem a Lublinem.

PKP PLK

Czytaj też: PKP Intercity pobiło rekord! 50 mln przewiezionych pasażerów!

Kolej Plus dla Lubelszczyzny

Trudno oprzeć się wrażeniu, że województwo lubelskie otrzymuje największe korzyści finansowe z Programu Kolej Plus. Wartość projektów w regionie sięga około 3,5 miliarda złotych, a na terenie Lubelszczyzny zidentyfikowano już 5 projektów, które zostaną zrealizowane. Pierwszy z nich obejmuje utworzenie nowego połączenia kolejowego między Lublinem a Łęczną/KWK Bogdanka. Drugi projekt to rewitalizacja połączenia ChełmWłodawa, wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w mieście Włodawa. Kolejne dwa projekty koncentrują się na elektryfikacji linii kolejowych nr 69 i 72 na odcinku RejowiecZamość Szopinek, wraz z odbudową i elektryfikacją łącznicy kolejowej, która ominie stację Zawada. Piąty projekt to budowa linii kolejowej pomiędzy Szastarką, Janowem Lubelskim a Biłgorajem. Ostatni projekt obejmuje elektryfikację linii kolejowej ŁukówLublin Północny.

Rządowy Program Kolej Plus został zaplanowany do realizacji do roku 2029. Jego wdrożenie ma przynieść poprawę jakości życia mieszkańców i zwiększyć atrakcyjność wielu regionów. Program, który jest realizowany pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury, ma wartość około 13,2 miliarda złotych, z czego 11,2 miliarda złotych pochodzi z budżetu państwa, a około 2 miliardy złotych stanowią środki jednostek samorządu terytorialnego. Celem Programu jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei, która jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

Kolej Plus – sztandarowy program PKP. Czy jest się czym chwalić?

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button