Transcash faktoring
MorskiTransport

Dekarbonizacja postępuje. Oto rzeczny kontenerowiec wodorowy

Statek należący do Future Proof Shipping został wynajęty przez BCTN w imieniu Nike EMEA

Holenderska firma żeglugowa Future Proof Shipping (FPS) oficjalnie uruchomiła pierwszy śródlądowy kontenerowiec napędzany wodorem H2 Barge 1.

Śródlądowy kontenerowiec napędzany wodorem H2 Barge 1

Innowacyjny śródlądowy kontenerowiec napędzany wodorem H2 Barge 1 o wymiarach 110 m x 11,45 m, należący do Future Proof Shipping, został wynajęty przez BCTN w imieniu Nike EMEA. Jak informuje portal Marine Link, statek ten ma przyczynić się do redukcji emisji gazów cieplarnianych o 2000 ton CO2 rocznie i będzie pływał regularnie między Rotterdamem a wewnętrznym terminalem BCTN w miejscowości Meerhout. Podczas oficjalnego uroczystego zwodowania statku, Minister Infrastruktury i Zarządzania Wodą w Holandii, Mark Harbers, wręczył założycielowi FPS, Huibowi van de Grijspaarde, specjalną etykietę emisji A-Zero (A0), która jest przyznawana wyłącznie statkom o zerowych emisjach. Podczas wręczania etykiety minister Mark Harbers powiedział:

Z przyjemnością wręczam pierwszą etykietę emisji A-Zero statkowi H2 Barge1, ponieważ jest to pierwszy statek, który faktycznie spełnia kryteria zerowej emisji. To osiągnięcie godne uznania i mam nadzieję, że działalność Future Proof Shipping przekona innych właścicieli statków do przejścia na transport bezemisyjny i że w przyszłości zostanie przyznanych znacznie więcej etykiet emisji A-Zero.

Czytaj też: Maersk zwodował pierwszy kontenerowiec zasilany metanolem

Dekarbonizacja branży

Na spotkaniu obecni byli również zespół FPS oraz przedstawiciele partnerów, takich jak Air Liquide, sieć terminali wewnątrzkrajowych BCTN, Holland Shipyards Group, Koedood Marine Group, Kooiman Marine Group, Nedstack Fuel Cell Technology, Rabobank i Nike.

Ten projekt żeglugowy dowodzi, że przewożenie towarów przy zerowych emisjach i zerowym wpływie na środowisko jest możliwe, i mamy nadzieję, że przyspieszy to transformację całej branży. Chciałbym podziękować naszemu oddanemu zespołowi FPS, naszemu założycielowi Huibowi van de Grijspaarde za niezachwiane zaufanie wobec nas i wobec projektu, oraz wszystkim naszym zaufanym partnerom za umożliwienie nam jego realizacji. To przełomowy moment, nie tylko dla Future Proof Shipping, ale także dla przyszłości żeglugi – stwierdził Richard Klatten, CEO Future Proof Shipping.

Jak informuje portal Marine Link, projekt modernizacji FPS Maas/H2 Barge 1 jest wspierany przez finansowanie grantowe z programu Interreg Region Morza Północnego (Zero Emission Ports North Sea – ZEM Ports NS), Holenderskiej Agencji Przedsiębiorstw (RVO), Portu w Rotterdamie oraz Centrum Ekspertyzy i Innowacji Binnenvaart.

Ostatecznym celem Nike jest stworzenie bezemisyjnej przyszłości. Od dziesięcioleci podążamy tą drogą, a teraz stawiamy sobie jeszcze odważniejsze cele na przyszłość. H2 Barge 1 jest ważnym przykładem naszych inwestycji w zrównoważony postęp w logistyce i transportu, aby chronić środowisko dla przyszłych pokoleń – powiedział Eb Mukhtar, Wiceprezes ds. Operacji i Logistyki w Nike EMEA.

Czytaj też: Wstrzymanie dotacji do paliw kopalnych może ograniczyć globalne emisje o 10%

Jak ograniczyć emisje w globalnym transporcie towarów?

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button