LotniczyTransport

Zakaz lotów krótkodystansowych we Francji. Ekolodzy kręcą nosem

Od wtorku we Francji obowiązuje zakaz lotów krótkodystansowych w kraju

Francja wprowadziła nowe przepisy, które przewidują zakaz lotów krótkodystansowych. Oznacza to, że w ramach alternatywy wielu krajowych podróżnych będzie musiało podróżować pociągiem zamiast samolotem.

Zakaz lotów krótkodystansowych wszedł w życie

Od wtorku we Francji obowiązuje zakaz lotów krótkodystansowych, który zakazuje podróży krajowymi lotami trwającymi mniej niż 150 minut, jeśli istnieje odpowiednia alternatywna usługa kolejowa. Zakaz ten wszedł w życie w ramach szerszego planu zapewnienia bardziej zrównoważonych podróży oraz zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Jak informuje portal Simple Flying, nowe przepisy weszły w życie dwa lata po ich przegłosowaniu. Zakaz ten w praktyce wyklucza podróże pasażerskie samolotem między Paryżem a francuskimi miastami Nantes, Lyonem i Bordeaux. Jednak zakaz nie dotyczy połączeń z przesiadkami.

W miarę poprawy krajowych usług kolejowych we Francji, lista zakazanych tras może zostać rozszerzona. Mogą one obejmować trasy między Paryżem, Lyonem i Rennes. Obecnie te konkretne trasy nie spełniają kryteriów zakazu, ponieważ pociągi z tych miast do dwóch głównych portów lotniczych w ParyżuCharlesa De Gaulle’a (CDG) na północy miasta i Orly (ORY) na południu – nie umożliwiają pasażerom przyjazdu wczesnym rankiem, ani późnym wieczorem.

Nowe prawo precyzuje, że usługi kolejowe na tej samej trasie muszą być „częste, punktualne i dobrze skomunikowane”, aby zaspokoić potrzeby pasażerów, którzy w przeciwnym razie podróżowaliby samolotem. Równocześnie alternatywne usługi kolejowe muszą przyjąć zwiększoną liczbę pasażerów, którzy zrezygnowali z podróży lotniczej na objętych zakazem trasach. Zgodnie z nowym prawem, osoby podróżujące takimi trasami powinny mieć możliwość odbycia w jednym dniu podróży w obie strony pociągiem, spędzając osiem godzin na miejscu docelowym.

Czytaj też: Francja chce zakazać lotów krótkodystansowych! Samoloty zostaną zastąpione pociągami

Ekolodzy średnio zadowoleni

Wprowadzane przepisy stanowią część francuskiej Ustawy Klimatycznej z 2021 roku. Zmiany te zostały pierwotnie zaproponowane przez Konwencję Obywatelską na temat Klimatu we Francji, której zadaniem było znalezienie sposobów na redukcję emisji dwutlenku węgla w kraju. Konwencja Obywatelska, utworzona przez prezydenta Emmanuela Macrona w 2019 roku i składająca się z 150 członków społeczeństwa, początkowo zaproponowała likwidację podróży samolotowych tam, gdzie istnieją połączenia kolejowe o czasie podróży poniżej czterech godzin. Jednak po sprzeciwach niektórych regionów i linii lotniczej Air France-KLM, czas ten został skrócony do dwóch i pół godziny.

Jak informuje portal Simple Flying, Związek Francuskich Portów Lotniczych (UAF) oraz Europejska sekcja Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI Europe) również zaprotestowały przeciwko czterogodzinnemu zakazowi. Te sprzeciwy skłoniły Europejską Komisję do przeprowadzenia dogłębnego dochodzenia w celu ustalenia, czy plan można wdrożyć czy nie. Artykuł dotyczący usług lotniczych w Regulaminie Europejskiej Służby Powietrznej stanowi, że państwo członkowskie może „w przypadku występowania poważnych problemów środowiskowych ograniczyć lub odmówić wykonywania praw przewozowych, zwłaszcza jeśli inne środki transportu zapewniają satysfakcjonującą usługę”.

Pomimo zgłaszanych obaw wobec nowego prawodawstwa, w kwietniu tego roku Komisja Europejska zatwierdziła je, czyniąc z Francji pierwsze państwo członkowskie UE, które skutecznie skorzystało z tego artykułu. Po uznaniu nowego przepisu za zgodny z prawem unijnym, francuski minister transportu Clément Beaune powiedział:

To istotny krok w polityce redukcji emisji gazów cieplarnianych. Jestem dumny, że Francja jest pionierem w tej dziedzinie.

Podczas gdy wiele osób, firm i innych organizacji przyjęło nowe przepisy z zadowoleniem, część osób sprzeciwia się wprowadzeniu zakazu. Ekolodzy twierdzą, że te środki są „rozmytą” wersją pierwotnej zasady czterogodzinnego czasu podróży i że nowy zakaz nie idzie wystarczający, aby długoterminowo ograniczyć emisję dwutlenku węgla. Warto zauważyć, że limit czasowy wynoszący dwie godziny i 30 minut jest krótszy niż około trzy godziny podróży szybką koleją z Paryża do głównego portowego miasta śródziemnomorskiego, Marsylii. Przykład ten został określony przez krytyków nowego prawa jako „celowe i przemyślane” działanie, a nowe przepisy nazwano jedynie „symbolicznym zakazem”.

Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo

Jak ograniczyć emisje w globalnym transporcie towarów?

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button