Nowe badania wykazują, że bezpośrednie koszty wprowadzenia norm emisji Euro 7 będą od 4 do nawet 10 razy wyższe od szacunków Komisji Europejskiej.
Ogromne koszty Euro 7
Według nowego badania, propozycja Euro 7 dotycząca emisji zanieczyszczeń wiązałaby się z bezpośrednimi wzrostami kosztów produkcji samochodów, furgonetek, ciężarówek i autobusów. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Frontier Economics, koszty Euro 7 na jeden pojazd wyniosą około 2000 euro dla samochodów i furgonetek z silnikiem spalinowym oraz blisko 12 000 euro dla ciężarówek i autobusów z silnikiem diesla. Te wartości są od 4 do 10 razy wyższe od szacunków Komisji Europejskiej przedstawionych w jej ocenie wpływu Euro 7 (180-450 euro dla samochodów i furgonetek oraz 2800 euro dla ciężarówek i autobusów).
Dzięki obecnie obowiązującym przepisom Euro 6/VI, Unia Europejska ma najbardziej wszechstronne i rygorystyczne normy dotyczące emisji zanieczyszczeń (takich jak NOx i pyły) na świecie. Emisje spalin są już na tak niskim poziomie, że ledwo można je zmierzyć.
Europejski przemysł motoryzacyjny zobowiązuje się do dalszego ograniczania emisji w celu ochrony klimatu, środowiska i zdrowia. Jednak propozycja Euro 7 to po prostu niewłaściwy sposób osiągnięcia tego celu, ponieważ przyniesie znikomy wpływ na środowisko przy wyjątkowo wysokich kosztach. Większe korzyści dla środowiska i zdrowia zostaną osiągnięte poprzez przejście na elektryfikację oraz jednoczesną wymianę starszych pojazdów na drogach UE na wysoce efektywne modele Euro 6/VI – powiedziała Sigrid de Vries, Dyrektor Generalny Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).
Czytaj też: Norma Euro 7 złagodzona? Ekolodzy oburzeni planami UE
A to tylko część kosztów…
Powyższe szacunki obejmują tylko bezpośrednie koszty produkcji, głównie na sprzęt i inwestycje. Trzeba pamiętać, że te dodatkowe koszty nie odpowiadają cenom zakupu, a zamiast tego powodują jeszcze większe podwyżki cen dla użytkowników końcowych. Wzrost cen będzie więc prawdopodobnie wyższy niż podane w badaniu wartości.
Oprócz bezpośrednich kosztów, propozycja Euro 7 spowoduje również koszty pośrednie, takie jak wyższe zużycie paliwa. W ciągu całego okresu eksploatacji pojazdu może to zwiększyć koszty paliwa o 3,5%, co oznacza dodatkowe 20 000 euro dla ciężarówek i 650 euro dla samochodów i furgonetek. Te koszty pośrednie, które są ignorowane przez KE w ocenie wpływu nowych przepisów, należy dodać kosztów bezpośrednich.
Czytaj też: Unia Europejska traci rocznie 170 mld euro z powodu unikania podatków
Znajdziesz nas w Google News
Jeden komentarz