Prace nad ostatnim z trzech nowych mostów kolejowych nad Wisłą w Krakowie są już na finiszu. Do ich ukończenia pozostało zaledwie kilka tygodni, a nowy most w Krakowie będzie służył nie tylko pociągom, ale także pieszym i rowerzystom.
Powstaje nowy most kolejowy w Krakowie
PKP Polskie Linie Kolejowe przeprowadzają modernizację linii średnicowej w stolicy Małopolski. W przyszłym miesiącu zostaną uruchomione dodatkowe tory w centrum miasta. Nowy most kolejowy w Krakowie znacząco zwiększy potencjał kolei zarówno w ruchu aglomeracyjnym, jak i krajowym. Cały projekt, kosztujący ponad 1,2 mld złotych, jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Przygotowania do otwarcia nowego mostu kolejowego nad Wisłą, który jest budowany obok przystanku Kraków Zabłocie, są już w ostatniej fazie. Firma wykonawcza obecnie instaluje chodnik dla pieszych, który został podwieszony na zewnętrznej stronie konstrukcji mostu. Na samej przeprawie została już wybudowana droga dla rowerów i tor kolejowy, na którym od połowy czerwca będą odbywać się regularne kursy pociągów. Prace nad układaniem nawierzchni zostaną ukończone przed tym terminem, a także zostaną zamontowane bariery ochronne.
Lokomotywy przeprowadzą niezbędne próby obciążeniowe. Intensywne prace obserwuje się również w okolicy mostu, gdzie na obu jego końcach są budowane rampy i schody dla pieszych i rowerzystów. PKP PLK chce, aby z mostu mogły korzystać również osoby o ograniczonej mobilności.
Przed nami kluczowy etap kolejowych zmian w stolicy Małopolski. Z efektów rządowych inwestycji skorzystają nie tylko podróżni w pociągach regionalnych i dalekobieżnych, ale również mieszkańcy Krakowa, którzy zyskają wygodną komunikację w obrębie miasta – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Czytaj też: PKP zmodernizuje połączenie kolejowe z Mazur na Mazowsze
Jeden z trzech
PKP Polskie Linie Kolejowe aktualnie pracują nad trzema nowymi mostami kolejowymi nad Wisłą, których celem jest poprawa efektywności podróży pociągami w całym regionie. Pociągi już korzystają z dwóch mostów, a trzeci most, zaprojektowany z myślą o pieszych i rowerzystach, znacznie ułatwi dostęp do przystanku Kraków Zabłocie oraz umożliwi mieszkańcom Krakowa przekroczenie Wisły w nowym miejscu. Chociaż każdy z mostów ma inną szerokość, posiadają one podobną konstrukcję, składając się z trzech łukowych przęseł. Największe z tych przęseł mają rozmiary 116 metrów długości i 18 metrów wysokości. Mosty umożliwią pociągom poruszanie się z prędkością do 100 km/h.
Budujemy nową kolej w Krakowie. Już niedługo dodatkowe tory i perony zwiększą potencjał kolei aglomeracyjnej. Będzie to podstawowy, ekologiczny i szybki środek transportu, który ułatwi komunikację w całym regionie – mówi Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wraz z otwarciem ostatniego z trzech nowych mostów kolejowych, PKP PLK planuje uruchomienie nowych torów na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów. Od czerwca pociągi będą miały możliwość korzystania z czterech torów, co pozwoli na oddzielenie ruchu dalekobieżnego od regionalnego. Ta inwestycja przyczyni się również do zwiększenia prędkości na torach, a wprowadzenie nowoczesnego systemu sterowania ruchem pociągów poprawi bezpieczeństwo podróży. Projekt o nazwie „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?
Znajdziesz nas w Google News