PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
LotniczyTransport

Fuzja Korean Air i Asiana ograniczy konkurencję w… Europie

Komisja ma uprawnienia do analizowania fuzji firm, które znacząco wpływają na konkurencję w UE

Komisja Europejska twierdzi, że fuzja Korean Air i Asiana może ograniczyć konkurencję. Decyzja KE wynika z zastrzeżeń wobec planowanego przejęcia Asiana Airlines przez Korean Air i przeprowadzonego wnikliwego śledztwa w tej sprawie, które rozpoczęło się w lutym 2023 roku.

Fuzja Korean Air i Asiana ograniczy konkurencję?

Według Komisji Europejskiej fuzja linii Korean Air oraz Asiana może ograniczyć konkurencję na rynkach pasażerskich i towarowych w zakresie usług między Koreą Południową a Europejskim Obszarem Gospodarczym (EOG).

Jak informuje portal Simple Flying, w trakcie śledztwa, KE dokładnie oceniła potencjalny wpływ proponowanego przejęcia. Śledztwo obejmowało między innymi analizę dokumentów wewnętrznych dostarczonych przez obie linie lotnicze oraz zbadanie i zrozumienie perspektywy konkurencyjnych linii lotniczych, różnych interesariuszy i potencjalnych uczestników rynku.

Po zakończeniu śledztwa, organ regulacyjny wyraził obawy, że umowa może ograniczyć konkurencję w świadczeniu usług transportu pasażerskiego na czterech trasach między Koreą Południową a Francją, Niemcami, Włochami i Hiszpanią. Dodatkowo, przejęcie może ograniczyć konkurencję w świadczeniu usług przewozu towarów między EOG a Koreą Południową. Komisja przedstawiła obu liniom lotniczym Oświadczenie, które jest formalnym krokiem w śledztwie.

Jednak wydanie oświadczenia nie uprzedza wyniku śledztwa. Dlatego też Korean Air ma możliwość odpowiedzi na zarzut Komisji Europejskiej, zapoznania się z aktami sprawy i ubiegania się o przeprowadzenie przesłuchania ustnego. Jak dodaje Simple Flying, Komisja rozpoczęła śledztwo w lutym i podejmie ostateczną decyzję do 3 sierpnia.

Czytaj też: Korean Air i Lufthansa notują niższe przychody z transportu cargo

Komisja Europejska prowadzi śledztwo

Korean Air obsługuje loty pasażerskie i towarowe z lotniska Incheon International w Seulu (ICN). Jest narodowym przewoźnikiem Korei Południowej, obsługującym ponad 104 destynacje na 175 trasach. Jego flota składa się z ponad 150 samolotów, w tym dziesięciu Airbusów A380, co czyni go jednym z największych przewoźników w Azji.

Z kolei Asiana obsługuje krajowe i międzynarodowe loty pasażerskie i towarowe z Seulu. Obsługuje 71 destynacji w 26 krajach na ponad 94 trasach. Flota przewoźnika liczy 78 samolotów, w tym sześć A380 i 13 A350.

Jak informuje portal Simple Flying, obie linie lotnicze rywalizują bezpośrednio w przewozie pasażerów i towarów między Europą a Azją. Ich połączenie zaowocowałoby powstaniem jednego z największych i najbardziej prominentnych przewoźników oferujących pełną obsługę przewozu pasażerów i towarów, co jednocześnie prowadziłoby do eliminacji konkurencji i likwidacji istotnych alternatyw dla klientów.

Konkurenci napotykają bowiem na bariery regulacyjne utrudniające rozszerzenie swoich usług, a Komisja Europejska obawia się, że będą mieli dodatkowe trudności w konkurowaniu po fuzji obu linii. Może to skutkować wzrostem cen biletów lub obniżeniem jakości obsługi pasażerów i usług transportu lotniczego.

Jak dodaje Simple Flying, Komisja ma uprawnienia do analizowania fuzji i przejęć dotyczących firm, które znacząco wpływają na konkurencję w Europejskim Obszarze Gospodarczym lub w znacznym jego fragmencie. Według Komisji, większość zgłaszanych fuzji nie stwarza problemów i jest zatwierdzana po rutynowej analizie. W przypadku Korean Air i Asiana zakończenie śledztwa i umożliwienie fuzji nastąpi jednak dopiero, gdy problemy zgłaszane przez KE zostaną rozwiązane.

Czytaj też: KE rozważa, czy wprowadzić opłaty sieciowe, które zniszczą Internet, jaki znamy

Oto najczystsze lotniska na świecie. Czy na liście jest Polska?

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button