MorskiTransport

Kolejny gigant przekazany! Oto kontenerowiec ONE Fantastic

Statek jest wyposażony w system recyrkulacji spalin i urządzenie do usuwania azotu

Chińska stocznia Hudong-Zhonghua Shipbuilding dostarczyła firmie Seaspan Corporation nowy kontenerowiec o pojemności 15 500 TEU. Nowy kontenerowiec typu New Panamax, o nazwie ONE Fantastic, wyposażony w system oczyszczania spalin, został przekazany właścicielowi podczas oficjalnej ceremonii.

Kontenerowiec ONE Fantastic już we flocie

Pływający pod banderą Hongkongu, nowy statek ma długość 366 metrów, szerokość 51 metrów i prędkość eksploatacyjną 22 węzły. Kontenerowiec ONE Fantastic, o wartości 115 milionów dolarów, został zamówiony przez Seaspan w ramach transakcji en-bloc w 2021 roku. Zgodnie z nazwą, statek będzie wynajmowany przez singapurską firmę żeglugową Ocean Network Express (ONE), która z kolei zamówiła w tym miesiącu dwanaście nowych kontenerowców zasilanych podwójnym paliwem na bazie metanolu.

Jak informuje portal Offshore Energy, statek jest wyposażony w system recyrkulacji spalin (EGR) oraz urządzenie do usuwania azotu – technologię selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), co, według stoczni, plasuje go wśród konwencjonalnych kontenerowców o najlepszej wydajności ekologicznej na świecie. Ponadto, ONE Fantastic posiada zoptymalizowany kształt kadłuba oraz śrubę napędową o dużej średnicy, które redukują zużycie paliwa i tym samym przyczyniają się do redukcji emisji. W trakcie procesu budowy Hudong-Zhonghua wprowadziła kilka cyfrowych metod konstrukcyjnych, zwiększając efektywność o 20%.

Czytaj też: Polskim firmom kurczy się liczba zamówień z zagranicy! Ale jest światełko w tunelu

Jak informuje portal Offshore Energy, wcześniej w tym roku Hudong–Zhonghua zwodowała statek Maersk Charleston o pojemności 15 500 TEU, siostrzany statek ONE Fantastic, zamówiony w ramach wspomnianej wcześniej transakcji en-bloc.

Duże statki – duży kłopot

Większe statki mają na celu uzyskanie korzyści skali i obniżenie kosztów przydziału kontenerów, co mogłoby umożliwić przewoźnikom oferowanie bardziej konkurencyjnych stawek dla załadowców. Od 2012 r. średnia pojemność kontenerowców wzrosła z niecałych 3 tys. TEU do około 4,5 tys. TEU. W ciągu ostatniej dekady zbudowano ponad 50 statków o pojemności ponad 21 000 TEU. Niektórzy eksperci z branży morskiej zakwestionowali jednak opłacalność i stabilność finansową tak dużych statków.

Czytaj też: Jak duże są największe kontenerowce oceaniczne na świecie?

Matt Stoller, dyrektor badań w American Economic Liberties Project, uważa, że te bardzo duże kontenerowce wymagają większych obiektów i więcej sprzętu do ich obsługi, co wymaga od portów płacenia za zwiększone pogłębianie, nowe magazyny, więcej dźwigów i personelu, a także silniejszej infrastruktury drogowej. Innym powodem, dla którego większość ultra dużych kontenerowców obsługuje głównie Europę i Azję, jest to, że większość amerykańskich portów jest zbyt mała, aby je pomieścić.

Seaspan odbiera nowy kontenerowiec ONE Friendship

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button