W ciągu najbliższych pięciu lat Sri Lanka planuje zelektryfikować tuk-tuki, czyli trójkołowe pojazdy transportowe. Informację tę ogłosili Ministerstwo Transportu i Autostrad oraz Ministerstwo Energii i Mocy wraz z pomocą Programu Rozwoju Narodów Zjednoczonych (UNDP).
Sri Lanka zelektryfikuje tuk-tuki
Wspólnie z pomocą Programu Rozwoju Narodów Zjednoczonych (UNDP), Sri Lanka planuje przekształcić tuk-tuki z silników spalinowych na napędy elektryczne w trzech etapach. Jak informuje portal Electrive, pierwszy etap, nazwany fazą inkubacji, poprzedzi większe przedsięwzięcie, w którym zostanie zelektryfikowanych 200 tuk-tuków, po czym nastąpi faza demonstracyjna. Na koniec trzeciego etapu, nazwanego fazą przyspieszenia, nastąpi zelektryfikowanie pozostałych pojazdów, łącznie ponad pół miliona pojazdów. W trakcie fazy inkubacji koszty konwersji pojazdów zostaną pokryte przez UNDP.
Priorytetem tego projektu jest skierowanie go do kierowców, których utrzymanie zależy od pojedynczego tuk-tuka, a także do kobiet i osób niepełnosprawnych. Dodatkowo, „wiek tuk-tuka nie powinien przekraczać 10 lat od daty produkcji, a dozwolone będą jedynie trójkołowe pojazdy benzynowe z silnikiem czterosuwowym”. Inicjatorzy mają także nadzieję, że program „wspomoże ożywienie działalności gospodarczej na mikroskalowym/pozarządowym poziomie, wprowadzając niezbędne środki pieniężne do lokalnej gospodarki”.
Ten pilotażowy projekt będzie platformą do wprowadzenia elektrycznych trójkołowców w kraju. Elektryczne trójkołowce będą korzystne nie tylko dla indywidualnych operatorów, ale także przyczynią się do przyspieszenia procesu ożywienia gospodarczego kraju – powiedział minister transportu i autostrad Bandula Gunawardena.
Czytaj też: CEVA Logistics dodaje pojazdy elektryczne. Kupi aż 1450 maszyn
Elektryfikacja wspomoże marginalizowane grupy
Jak informuje portal Electrive, obecnie na drogach Sri Lanki jeździ około 1,2 miliona tuk-tuków, głównie sprowadzanych z sąsiednich Indii. Jednak od zeszłego roku liczba importowanych pojazdów zmalała praktycznie do zera, ponieważ rząd postanowił zakazać importu pojazdów z powodu kryzysu walutowego. Ponadto, ze względu na niemożność importu potrzebnego paliwa, niemal 500 000 kierowców tuk-tuków, którzy byli zależni od wynajmowania pojazdów, straciło pracę w zeszłym roku.
Poprzez ten pilotażowy projekt UNDP będzie wspierać rząd w tworzeniu wykonalnego systemu, który może być rozwinięty i będzie priorytetowo traktował marginalizowane grupy, w tym kobiety i osoby niepełnosprawne, przy zachowaniu równości i sprawiedliwości jako podstawowych wartości naszej pracy. W obecnej sytuacji kryzysu społeczno-ekonomicznego na wyspie, przesunięcie w kierunku przyjęcia zrównoważonego podejścia w dziedzinie mobilności zostało uznane za konieczność w procesie zielonego ożywienia – dodała Azusa Kubota, przedstawicielka UNDP.
Czytaj też: Sri Lanka walczy z kryzysem przez wzrost podatków, spadek dotacji i… wspieranie emigracji
Znajdziesz nas w Google NewsDrastyczny spadek sprzedaży samochodów elektrycznych w Indiach