
Chiński stoczniowiec COSCO Shipping Heavy Industry (Yangzhou) rozpoczął budowę drugiego elektrycznego kontenerowca o pojemności 700 TEU dla swojego rodaka COSCO Shipping. Elektryczny kontenerowiec będzie zasilany baterią o wielkości kontenera.
COSCO zbuduje elektryczny kontenerowiec
Jak podano, ceremonia rozpoczęcia budowy odbyła się w obecności właściciela statku, organu nadzoru statków, departamentu morskiego i stoczni. Statek, który będzie pływał po określonej trasie rzeczno-morskiej o nośności 10 000 DWT, będzie zasilany przenośnymi bateriami o rozmiarze kontenera. Ma on długość 119,8 metra, szerokość 23,6 metra i zaprojektowane zanurzenie 5,5 metra. Jak informuje portal Offshore Energy, dodatkowo kontenerowiec jest wyposażony w dwa główne silniki napędowe o mocy 900 kW każdy, co według firmy czyni go najbardziej unikalnym elektrycznym statkiem kontenerowym.
W porównaniu z konwencjonalnymi statkami napędzanymi paliwem elektryczny kontenerowiec może zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o około 32 tony na dobę. Statek jest również wyposażony w inteligentny system platformy statku oraz system świadomości sytuacyjnej, co znacząco poprawia poziom inteligencji i bezpieczeństwa jednostki.
COSCO posiada dziewięć stoczni zdolnych do produkcji rocznej o łącznej nośności do 7,5 milionów ton we wszystkich głównych segmentach statków oraz znaczącą globalną bazę klientów. Chińska firma niedawno nawiązała współpracę z Anemoi Marine Technologies, brytyjskim dostawcą żaglów rotorowych dla branży żeglugowej. Firmy te zgodziły się zapewnić klientom kompleksowe rozwiązanie instalacyjne. Montaż żagli rotorowych Anemoi będzie dostępny dla nowo budowanych jednostek lub do modernizacji podczas postoju w suchym doku.
Czytaj też: Port w Hamburgu trafi w ręce Chin? COSCO przejmuje udziały!
Emisje w transporcie morskim
Transport morski jest jednym z głównych filarów globalnej gospodarki, umożliwiającym przewóz towarów na ogromne odległości. Jednakże, wraz z jego wzrostem, wzrasta również problem związany z emisjami, które stanowią istotne wyzwanie dla ochrony środowiska i klimatu, a jednocześnie otwierają nowe perspektywy dla wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań.
Aby ograniczyć emisje w transporcie morskim, konieczne są działania na wielu poziomach. Jednym z nich jest zastosowanie nowych technologii, takich jak silniki o niskiej emisji lub alternatywne źródła napędu. W ostatnich latach obserwuje się rozwój i wdrażanie silników o napędzie elektrycznym, hybrydowym lub LNG (skroplony gaz ziemny). Te rozwiązania pozwalają na znaczne zmniejszenie emisji CO2, NOx i SO2 oraz ograniczenie innych zanieczyszczeń powietrza.

Czytaj też: Eksport Chin rośnie. Czy to oznacza powrót Azjatyckiego Smoka
Chiny przechodzą na prowadzenie w globalnym imporcie ropy naftowej