
Zgodnie z najnowszym projektem ustawy, rząd zamierza wprowadzić zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na autostradach i drogach ekspresowych. Czy to rozwiązanie zasłuży na aplauz kierowców?
Zakaz wyprzedzenia dla ciężarówek. Ruch polityczny, czy potrzebne zmiany w przepisach?
Kierowcy są potężną siłą wyborczą. Z informacji statystycznych wynika, że w Polsce, na koniec ubiegłego roku, zarejestrowano ponad 22,5 miliona uprawnień do prowadzenia pojazdów. Obecne działania rządu, które mają na celu zaspokoić potrzeby kierowców, mogą być strategicznym manewrem przed nadchodzącymi wyborami. Nowe propozycje obejmują między innymi: obniżki cen paliw, zniesienie opłat na państwowych odcinkach autostrad, a teraz także zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na autostradach.
Zgodnie z projektem ustawy, kierowcy pojazdów ciężarowych kategorii N2 (do 12 ton) oraz N3 (ponad 12 ton) będą mieli całkowity zakaz wyprzedzania innych pojazdów na autostradach. Ten sam zakaz będzie obowiązywał na drogach ekspresowych o dwóch pasach ruchu w jednym kierunku. Na odcinkach z większą liczbą pasów ruchu, pojazdy ciężarowe będą mogły korzystać tylko z dwóch pasów położonych najbliżej prawej strony.
Czytaj również: Ciężarówki w Wiedniu z obowiązkowym asystentem skrętu
Ponadto zgodnie z informacjami na stronie gov.pl, zmiany mają wejść w życie od 1 lipca 2023 roku. Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na autostradach i drogach ekspresowych miałby zacząć obowiązywać od 1 sierpnia tego samego roku. Czy te plany zostaną zrealizowane na czas, zależy od tempa prac parlamentarnych.
Czy zakaz wyprzedzania ciężarówek to dobre rozwiązanie?
Nowe przepisy mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i poprawę płynności ruchu. Przede wszystkim starają się eliminować sytuacje, gdy ciężarówki wyprzedzające inne pojazdy blokują ruch na obu pasach. Jeżeli kierowcy ciężarówek naruszą te nowe regulacje, będą musieli zapłacić mandat w wysokości 1000 zł, a w przypadku recydywy – 2000 zł, oraz otrzymają 15 punktów karnych.
Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na autostradach to dość kontrowersyjne rozwiązanie. Z jednej strony, eliminuje to problem wolno poruszających się ciężarówek, które blokują ruch na obu pasach ruchu. Z drugiej strony, niektórzy kierowcy mogą twierdzić, że wprowadzenie takiego zakazu jest nieuczciwe i dyskryminujące, zwłaszcza jeśli ciężarówka porusza się szybciej niż inny pojazd na drodze.
Jednak eksperci ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego są zgodni, że taki zakaz może przynieść pozytywne efekty. Zakładając, że zostanie on przestrzegany, może to zapobiec wielu niebezpiecznym sytuacjom na drogach. Dla wielu kierowców samochodów osobowych ciężarówki wyprzedzające inne pojazdy są bowiem dużym utrudnieniem, często prowadzącym do niebezpiecznych manewrów wyprzedzania.
Zakaz wyprzedzenia przez ciężarówki. Co myślą kierowcy?
Kierowcy ciężarówek mają podzielone zdania na temat proponowanego zakazu. Niektórzy twierdzą, że przepis ten będzie sprawiedliwy, jeśli zastosowany zostanie do wszystkich ciężarówek, niezależnie od ich prędkości. Inni kierowcy ciężarówek są zdecydowanie przeciwni, twierdząc, że takie rozwiązanie utrudni im pracę i spowoduje większą frustrację na drodze.
Skandaliczny zapis. Nieraz ciężarówka jedzie np. 75 km/h, to dlaczego ma spowalniać inne, jadące 80. Albo np. trafi się jadący wolniej niż 80 inny samochód. To jest chore rozwiązanie, mam nadzieję, że w toku prac sejmowych przepadnie.
— Wiktor (@WiktorLMM) May 18, 2023
Jestem kierowcą dużego. Tak to trochę utrudni nam pracę ale jestem za. Takie zakazy obowiązują np na Słowacji, godzinowe w Niemczech,Francji i innych krajach.Byl płacz o e-toll i jakoś wszystko działa. Jeszcze odleglościówka by się przydała.Kierowcy sami doprowadzili do tego
— Polak Maly (@PolakMaly4) May 18, 2023
Podsumowując, proponowany zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na autostradach jest krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Mimo to jest to środek, który budzi pewne kontrowersje. Ostateczna decyzja w tej sprawie zależy od wyniku parlamentarnego procesu legislacyjnego. Będziemy na bieżąco informować o wszelkich nowych rozwojach w tej sprawie.
Znajdziesz nas w Google NewsCEVA Logistics dodaje pojazdy elektryczne. Kupi aż 1450 maszyn