
Deutsche Bahn ogłosił dwa zamówienia na nowe pociągi ICE. Niemiecki przewoźnik zakupi łącznie 73 składów międzymiastowych.
Deutsche Bahn zamawia pociągi ICE
Niemiecki przewoźnik Deutsche Bahn zdecydował się skorzystać z opcji zakupu o wartości 1,4 mld euro na kolejne 56 zestawów pociągów ICE L od Talgo, oraz z opcji o wartości 0,6 mld euro na 17 kolejnych zestawów pociągów ICE3neo od Siemens Mobility. Jak informuje portal Railway Gazette, dostawy są planowane na lata 2026-2030, a ogłaszając nowe zamówienia, DB poinformowało, że średni wiek ich pociągów ICE spadnie z obecnych 18 lat do 12 lat.
DB przystąpi do kompleksowego procesu odmłodzenia floty w nadchodzących latach. Ludzie chcą podróżować pociągami. Dzięki nowym pociągom, większemu komfortowi i szybszym połączeniom, odpowiadamy na rosnące zapotrzebowanie na ekologiczną mobilność na szynach – powiedział Dr Michael Peterson, członek zarządu ds. długodystansowego transportu pasażerskiego w DB.
Zamówienia zostały złożone w ramach istniejących umów ramowych. DB złożył teraz wiążące zamówienia na wszystkie 90 zestawów pociągów ICE3neo, dostępne w ramach umowy z 2020 roku z Siemens Mobility. Z kolei pociągów ICE L przewoźnik zamówił wcześniej 79 zestawów, a opcje na dodatkowe 21 nadal są dostępne w ramach umowy z 2019 roku z Talgo.
Im zweitgrößten Beschaffungsvorhaben der DB-Geschichte bestellen wir 73 neue #ICE, davon 56 ICE L von Talgo und 17 ICE 3neo von Siemens Mobility für rund 2 Mrd Euro. Insgesamt investieren wir rund 12 Mrd Euro in neue Fernverkehrszüge – und Euren Komfort. https://t.co/paAbNAeezu pic.twitter.com/Os667c3KuQ
— Deutsche Bahn AG (@DB_Presse) May 17, 2023
Czytaj też: Niemiecki bilet za 49 euro już działa! Strona DB przeciążona
Nowe pociągi wejdą do użytku już w przyszłym roku
Jak informuje portal Railway Gazette, od grudnia 2022 roku w użytkowaniu są już pierwsze zestawy ICE3neo z rodziny Velaro MS firmy Siemens Mobility. Osiągają maksymalną prędkość 320 km/h i są przeznaczone głównie do użytku na liniach o dużej prędkości między Nordrhein-Westfalen, Frankfurtiem a Monachium oraz między Berlinem a Monachium. Zestawy te są wyposażone w możliwość korzystania z czterech napięć i w 2024 roku zastąpią – jak stwierdziło DB – „mocno awaryjne” zestawy pociągów na trasach z Frankfurtu do Amsterdamu i Brukseli.
Z kolei pierwsze zestawy ICE L o prędkości maksymalnej 230 km/h są obecnie w trakcie budowy i wejdą do użytku na trasie Berlin – Amsterdam od października 2024 roku. Najnowsze zamówienie umożliwi wykorzystanie tych pociągów na innych trasach w całych Niemczech. DB zapowiedziało, że ICE L będzie oferował większą przestrzeń, z krótszymi wagonami, nowym konceptem oświetlenia i nowym wnętrzem. Składy typu push-pull będą składały się z 17 wagonów plus lokomotywy, i według Talgo będą jedynymi zestawami ICE, które umożliwiają wejście na peron na całej długości pociągu. Wagony są również kompatybilne z lokomotywami innych producentów, co potencjalnie umożliwia ich użytkowanie na niezelektryfikowanych trasach.
Czytaj też: Węgry pogrążają się w recesji. PKB spada 3 kwartał z rzędu
Nowy szlak kolejowy z Polski do Francji. Pociągi pojadą z Gliwic