W Płocku rozpoczął się pierwszy etap największego transportu rzeczno-drogowego w historii Polski. Przewożone są ładunki, które ważą ponad 850 ton i mają blisko 100 metrów długości. Największy transport drogowy w Polsce jest realizowany przez DSV, który odpowiada za bezpieczeństwo transportu oraz opiekę inżynieryjną. Celem projektu jest przetransportowanie elementów instalacji budowanego przez PKN ORLEN Kompleksu Olefin III. To najtrudniejsza i największa część projektu.
Gigantyczne przedsięwzięcie
Realizacja projektu budowy PKN ORLEN Kompleksu Olefin III to największa inwestycja w sektorze petrochemicznym w Europie w ciągu ostatnich dwóch dekad. W ramach projektu już ponad 786 ładunków z Chin, Korei, Indii, Hiszpanii i Belgii zostało dostarczonych do portu w Gdańsku. Transportowane są unikalne obiekty, w tym najważniejszy element całej inwestycji – Wash Tower, który jest również największy i najcięższy.
Firma DSV w Polsce opracowała kompleksową strategię transportu dla projektu na zlecenie wykonawcy, międzynarodowego konsorcjum Hyundai Engineering oraz Tecnicas Reunidas. W ramach transportu Wash Tower oraz pozostałych elementów kompleksu Olefin III zdecydowano się skorzystać z transportu rzecznego po Wiśle, która jest największą nieuregulowaną rzeką w Europie. Zespół pozyskał specjalne barki z Europy Zachodniej, które zostały odpowiednio dostosowane do panujących warunków na rzece oraz wymagań ładunku.
Jesteśmy doświadczonym operatorem logistycznym z ugruntowanym, międzynarodowym know-how, jednak i tak projekt ten stanowił dla nas duże wyzwanie. Ze względu na znaczenie inwestycji PKN ORLEN, zarówno dla samego Koncernu, jak i całej gospodarki Polski, każda z wykonywanych czynności została zaplanowana w oparciu o drobiazgowe plany inżynieryjne opracowane przez zespół DSV Projects oraz naszych partnerów. Jednak nawet najlepszy zespół nie jest w stanie całkowicie wykluczyć ryzyka, jakie wiąże się z żeglugą po nieuregulowanym torze wodnym. Musieliśmy się liczyć z tym, że na naszej drodze może wystąpić szereg niezależnych od nas zagrożeń, takich jak na przykład zbyt niski stan wody w Wiśle lub zbyt wysoki, który mógłby spowodować kolizję z obiektami mostowymi. A to tylko kilka z możliwych przeszkód. Podjęliśmy się tego zadania świadomie, opierając się o szczegółowe ekspertyzy, własną wiedzę oraz wiarę w nasz interdyscyplinarny zespół ekspertów, który sprawdził się już w wielu trudnych projektach – powiedział Grzegorz Samoć, dyrektor działu Projects DSV i szef całego projektu.
Realizacja etapu transportu rzecznego była dla DSV bardzo wymagająca, wymagała szeregu inwestycji infrastrukturalnych. W ramach tego etapu firma musiała wykonać ekspertyzy nabrzeży w Gdańsku i Płocku, wzmocnić nabrzeże w Płocku oraz zbudować plac magazynowy w tym samym miejscu. Dodatkowo, konieczne było pozyskanie specjalistycznych dźwigów o udźwigu 650 i 1200 ton, które były niezbędne do załadunku i rozładunku elementów inwestycji z barki. Same barki rzeczne także musiały zostać dostosowane do wymogów regulacyjnych w Polsce oraz do parametrów technicznych przewożonego ładunku.
Czytaj też: DSV wynajmie blisko 80 000 m kw. w największej inwestycji Panattoni na Dolnym Śląsku
Ruszył największy transport drogowy w Polsce
Dziś rozpoczął się pierwszy etap transportu kolumny petrochemicznej z nabrzeża Wisły do Zakładu Produkcyjnego PKN ORLEN w Płocku. Największy transport drogowy w Polsce będzie trwał dwa dni. Do transportu tak dużego ładunku wykorzystuje się zestaw SPMT składający się z 72 osi i 576 skrętnych kół. Długość całego transportu wraz z zestawem przekracza wysokość 10-piętrowego budynku mieszkalnego.
DSV dokonała modyfikacji infrastruktury drogowej, aby dostosować ją do wymogów transportu, uzyskując wcześniej zgodę właściwych urzędów. Aby zapewnić bezpieczny i sprawnie przeprowadzony transport, konieczna była przebudowa 8 rond znajdujących się na trasie przejazdu, modyfikacja ponad 20 kolizyjnych linii energetycznych oraz czasowy demontaż kilkudziesięciu latarni ulicznych i innych znaków drogowych, które ograniczały przepustowość trasy.
Transport Wash Tower to z pewnością jeden z największych transportów, które kiedykolwiek zrealizowano drogami publicznymi w Polsce. Warto podkreślić, że wieża jest jedynie elementem ogromnego i wyjątkowego projektu realizowanego dla PKN ORLEN przez międzynarodowe konsorcjum Hyundai Engineering oraz Tecnicas Reunidas. Z Gdańska do Płocka, Wisłą, trafi w sumie ponad 1500 ładunków. Spodziewamy się łącznie blisko 80 transportów barkowych oraz kilkuset samochodowych. Będzie to rekord dla tej rzeki, który długo nie zostanie pobity: mam tu na myśli zarówno cały projekt, jak i transport poszczególnych elementów, które zostały przewiezione. Wystarczy wspomnieć, że jeszcze przed nami jest choćby transport dwóch elementów ważących po 600 ton każdy – powiedział Grzegorz Samoć, dyrektor działu Projects DSV i szef całego projektu.
Kompleks Olefin w Zakładzie Produkcyjnym w Płocku jest rozbudowywany przez PKN ORLEN w ramach strategicznego Programu Rozwoju Petrochemii. To największa inwestycja petrochemiczna w Europie w ciągu ostatnich 20 lat i ma kluczowe znaczenie dla rozwoju Grupy ORLEN, a także dla Płocka i okolicznych gmin. Realizacja projektu przyczyni się do stworzenia nowych miejsc pracy, a zatrudnienie w PKN ORLEN wzrośnie o około 580 etatów. Cała inwestycja wygeneruje także wpływy podatkowe w wysokości 160 mln zł i wpłynie korzystnie na gospodarkę kraju.
Czytaj też: ORLEN podpisał umowę na przejęcie części Basell Orlen Polyolefins
Znajdziesz nas w Google NewsPKN ORLEN został jedynym w Polsce wytwórcą polietylenu LDPE!