
Air Moldova, narodowa linia lotnicza Mołdawii, kilka dni temu wstrzymała całą działalność i przestała sprzedawać bilety lotnicze. Choć przewoźnik złożył w sądzie wniosek o zatwierdzenie restrukturyzacji, to według firmy, wszystko wskazuje na to, że bank doprowadzi ją do bankructwa. Duży wpływ na obecny stan przewoźnika miała pandemia COVID-19 oraz rosyjska inwazja na Ukrainę.
Linia Air Moldova wstrzymała działalność
Największy komercyjny bank Mołdawii, Moldova Agroindbank (MAIB), rzekomo stawia przewoźnikowi niekorzystne warunki, mimo że spółka nadal spłaca swoje długi. Jak przekazał przewoźnik w oświadczeniu prasowym, działania banku mają być celowo ukierunkowane przeciwko firmie.
Jak informuje portal Zdopravy, przedsiębiorstwo lotnicze planuje przeprowadzenie restrukturyzacji, która ma zapewnić nowe inwestycje. Firma twierdzi, że inwestorzy są gotowi zainwestować około 50 milionów dolarów w spółkę. W przypadku zatwierdzenia planu restrukturyzacji przez sąd, przedsiębiorstwo wznowi działalność w ciągu trzech dni od daty podjęcia decyzji.
Air Moldova opublikowała wyjaśnienia, dlaczego wstrzymała działalność i co doprowadziło firmę do obecnej sytuacji. Firma przede wszystkim oskarżyła swoje poprzednie kierownictwo, działające przed prywatyzacją w 2018 roku, o korupcję i nadużycie władzy. Dochodzenia w tej sprawie wciąż trwają.
Czytaj też: Flybe zmartwychwstanie kolejny raz? Linia znów na sprzedaż
Problemy mołdawskiego przewoźnika
Duży wpływ na obecny stan przewoźnika miała również pandemia COVID-19. Rosyjska inwazja na Ukrainę również miała znaczący wpływ na działalność firmy. Rosja była dla mołdawskich linii ważnym rynkiem, a połączenia z nią przynosiły największe zyski. Wspomina się również o politycznych interesach i działaniach miejscowego urzędu lotnictwa cywilnego.
Jak dodaje Zdopravy, od marca bieżącego roku, Air Moldova nie posiada żadnych własnych samolotów, dlatego linie lotnicze korzystają z wynajmowanych maszyn i załóg. Aby móc kupić nowe samoloty, firma potrzebuje nowych inwestycji. Air Moldova staje w obliczu konkurencji ze strony niskokosztowych przewoźników, takich jak Wizz Air i FlyOne, którzy planują letnie loty z Kiszyniowa do około 20 destynacji, ale Air Moldova nie wspomina o tym w swoich wypowiedziach.
Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo
Znajdziesz nas w Google News