MorskiTransport

Niemcy chcą, by Rosja utworzyła „niebieskie korytarze” dla statków

Niemieckie Stowarzyszenie Armatorów (VDR) domaga się, aby wszystkie statki międzynarodowej floty handlowej, które utknęły w portach na ukraińskim wybrzeżu Morza Czarnego, mogły odpłynąć w bezpieczny i chroniony sposób. VDR chce, aby w tym celu zostały utworzone „niebieskie korytarze”.

VDR popiera „niebieskie korytarze” dla statków, które utknęły na Ukrainie

VDR szacuje, że po ponad miesiącu od rozpoczęcia rosyjskiego ataku na Ukrainie, nadal ponad 60 statków handlowych z różnych krajów – w tym kilka statków niemieckich firm żeglugowych – utknęło w portach na ukraińskim wybrzeżu Morza Czarnego. Ponadto VDR zauważa, że zaopatrzenie załóg w prowiant staje się coraz trudniejsze.

Żądamy, aby statki mogły wypłynąć z portów przy najbliższej okazji i bez groźby ataku – powiedziała przewodnicząca VDR Gaby Bornheim.

Bornheim dodała, że VDR wzywa – w szczególności stronę rosyjską – do utworzenia „niebieskich korytarzy” dla statków, które utknęły na Morzu Czarnym. „Niebieskie korytarze” zostały zaproponowane przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO). Niemieckie Stowarzyszenie Armatorów (Verband Deutscher Reeder, VDR) jest odpowiedzialne za reprezentowanie wspólnych interesów biznesowych i polityki społecznej niemieckich firm żeglugowych na poziomie rządów federalnych i krajowych, a także w relacjach z organami europejskimi i międzynarodowymi.

Czytaj też: Bangladesz chce odszkodowania za zniszczenie statku przez Rosjan

Niebezpiecznie na Morzu Czarnym

Wiele firm żeglugowych zawiesiło rejsy do dotkniętych wojną portów Morza Czarnego i innych terminali na Ukrainie. Składki ubezpieczeniowe za rejsy gwałtownie wzrosły od czasu inwazji Rosji, którą Moskwa nazywa „operacją specjalną”. Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) liczy 175 państw członkowskich i trzech członków stowarzyszonych, a jej zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony żeglugi międzynarodowej. Choć może ona przyjmować międzynarodowe przepisy zwiększające bezpieczeństwo na morzu, nie może powstrzymać statków handlowych od żeglugi do miejsc przeznaczenia.

Statki handlowe nie powinny podejmować prób wpływania na Morze Azowskie lub północno-zachodnie Morze Czarne – napisano w nocie doradczej, dodając, że wiele statków handlowych zostało trafionych w wyniku rosyjskiego ataku rakietowego i ostrzału w pobliżu ukraińskich portów i wód terytorialnych.

Należący do Estonii statek towarowy zatonął w czwartek w pobliżu głównego ukraińskiego portu na Morzu Czarnym, Odessy, kilka godzin po tym, jak wcześniej statek z Bangladeszu został trafiony pociskiem lub bombą w innym porcie, zabijając jednego z członków załogi. W ostatnich dniach co najmniej trzy inne statki zostały trafione pociskami wystrzelonymi przez rosyjskie wojska.

Czytaj też: Ilu Ukraińców uciekło przed wojną? Ogromna skala przesiedleń

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button