Boeing lecący do Londynu wpadł w szczelinę prądu strumieniowego, dzięki czemu przekroczył prędkość dźwięku. Potężny prąd strumieniowy “popchnął” samolot linii Virgin Atlantic do prędkości 800 mil na godzinę (ponad 1287 kilometrów na godzinę).
Boeing przekroczył prędkość dźwięku
Trzy samoloty pasażerskie, lecące z USA do Europy, natrafiły na potężny prąd strumieniowy, który przyspieszył je do zawrotnej prędkości. Poryw wiatru był tak silny, że maszyny leciały z prędkością ponad 800 mil na godzinę (ponad 1287 kilometrów na godzinę), znacznie przekraczając prędkość dźwięku, która wynosi 767 mil na godzinę (ponad 1234 kilometrów na godzinę).
Czytaj też: Virgin Atlantic odbył pierwszy transoceaniczny lot na SAF
I tak też samolot linii Virgin Atlantic z Waszyngtonu do Londynu przekroczył 802 mile na godzinę (ponad 1290 kilometrów na godzinę). Jak informuje portal Qartz, jeszcze szybciej lecieli pasażerowie podróżujący z Newark do Lizbony. Ten Boeing przekroczył prędkość dźwięku lecąc 835 mil na godzinę (ponad 1343 kilometrów na godzinę). Oba loty obsługiwane były przez samoloty Boeing 787, które zazwyczaj lecą z prędkością około 600 mil na godzinę (ponad 965 kilometrów na godzinę.
NEW:
⚠️Freak winds in the Atlantic jet stream pushed five passenger airplanes to supersonic speeds of over 800mph – faster than the speed of sound.
Five passenger airplanes reached 800mph after strong winds pushed the planes to insane speeds.
One plane was a Virgin Atlantic… pic.twitter.com/xxwNTRY8Vm
— Frankman 🇺🇸 (@Frankman_man) February 20, 2024
This evening's weather balloon launch detected the 2nd strongest upper-level wind recorded in local history going back to the mid 20th century! Around 34,000-35,000 ft, winds peaked around 230 kt (265 mph!). For those flying eastbound in this jet, there will be quite a tail wind. pic.twitter.com/0MXK0HvsCV
— NWS Baltimore-Washington (@NWS_BaltWash) February 18, 2024
Lot krótszy o 45 minut
Co jednak ciekawe, pomimo iż samoloty leciały z prędkością szybszą niż dźwięk, faktycznie nie przełamały bariery dźwięku. Jak to możliwe? Jak informuje portal Qartz, chociaż maszyny leciały szybciej niż prędkość dźwięku w stosunku do ziemi, nie poruszały się z prędkością szybszą niż powietrze wokół nich.
Czytaj też: Koszty zatrudnienia rosną, a pracodawcy coraz częściej stawiają na technologię
Tym samym pasażerowie na pokładzie mogli nie doświadczyć emocji związanych z przełamaniem bariery dźwięku, czyli chociażby słynnego huku, jaki powstaje gdy samoloty wchodzą w prędkość naddźwiękową. Jednak dzięki silnym wiatrom podróżni przylecieli na miejsce dużo szybciej. W przypadku lotu z Waszyngtonu do Londynu Boeing przybył na lotnisko aż 45 minut wcześniej.
6h55min – w takim czasie przeleciał #Dreamliner @LOTPLAirlines z @EWRairport na @ChopinAirport . Po wlocie w szczelinę jetstreamu osiągał GS do 665 kts. (1230 km/h) i doleciał do Warszawy godzinę przed czasem rozkładowym. #JETSTREAM pic.twitter.com/UP1H2OJShh
— Krzysztof Moczulski (@egonolsen1978) November 2, 2023
Przypomnijmy, że w listopadzie Dreamliner polskiego LOT-u też wleciał w szczelinę prądu strumieniowego. Maszyna lecąca z Newark (USA) do Warszawy osiągnęła wtedy prędkość 1230 kilometrów na godzinę i pokonała trasę w godzinę krócej niż przewidywał rozkład.
Airbus zwiększy produkcję. A w Boeingu? W Boeingu jak w lesie