
Rosyjski samolot Antonov An-124 utknął na lotnisku w Toronto od czasu inwazji na Ukrainę. Jednakże zgodnie z ruchem Kanady, ogromna jednostka w końcu zostanie przekazana Ukrainie. Wszystko w ramach rekompensaty za zniszczone maszyny w Hostomelu. Jakie będą konsekwencje tego ruchu?
Rosyjski gigant Antonov An-124 przejęty w Toronto
Jak informowaliśmy jakiś czas temu, przejęty rosyjski Antonov An-124 przez władzę Kanady mógł zostać formalnie przekazany władzom w Kijowie. W wielkim skrócie maszyna linii lotniczych Volga–Dnepr utknęła na lotnisku Toronto Pearson International Airport od lutego 2022 roku, kiedy to Rosja zaatakowała Ukrainę. Samolot z numerem rejestracyjnym RA-82078 nie mógł opuścić Kanady. Stało się tak z powodu zakazów przestrzeni powietrznej dla rosyjskich samolotów, nałożonych przez USA, Kanadę i Unię Europejską.
Przez ten czas samolot przyczyniał się do generowania kosztów parkingowych przekraczających 1000 dolarów dziennie. Nie jest jednak jasne, kto te koszty pokrywa, ani czy są one w ogóle regulowane. Sytuacja zdaje się jednak zmieniać, gdyż kanadyjski rząd zdecydował się na nowy pakiet sankcji przeciwko Rosji.
A Russian registered Antonov AN124 – Volga Dnepr #VI5854 RA-82078 – arrived in Toronto from Anchorage early this morning. Sources tell me it will not be departing anytime soon due to Canadian airspace restrictions prohibiting Russian aircraft. An exemption needs to be requested. pic.twitter.com/W4PEQw8jJo
— Tom Podolec Aviation (@TomPodolec) February 27, 2022
Przekazanie samolotu Antonov An-124 Ukrainie
Na szczęście w ramach nowego pakietu sankcji, Kanada planuje przekazanie uwięzionej An-124 Ukrainie. Jak informuje niemiecki serwis Aero.de, premier Ukrainy Denys Schmyhal potwierdził te informacje na Facebooku, podając, że Kanada przygotowuje się do „konfiskaty An-124 i innych [rosyjskich] aktywów” oraz ich przekazania Ukrainie.
Something you don’t see everyday, an #Antonov AN-124 RA-82078 parked up at Toronto Pearson Airport pic.twitter.com/AoVkAegTZV
— Matthew Fuoss (@MatthewFuoss) April 27, 2023
Jeśli zrealizują ten plan, ukraińska linia lotnicza Antonov Airlines z Kijowa może wkrótce przyjąć do swojej floty An-124 Volga-Dnepr z ukraińskim numerem rejestracyjnym. Warto dodać, że walki między rosyjskimi a ukraińskimi żołnierzami o kijowskie lotnisko fabryczne Antonov-Hostomel doprowadziły do zniszczenia ukraińskiej An-124 o numerze rejestracyjnym UR-82009. Doszło do tego podczas przeglądu technicznego w hangarze. Stało się to podczas przeglądu technicznego w hangarze. Ponadto rosyjski atak doprowadził do zniszczenia legendarnego An-225 Mrija, największego samolotu transportowego na świecie.
Czytaj również: Rosja rewiduje prognozy gospodarcze na 2023 rok w górę. Pogarszają się jednak perspektywy na kolejne lata
Pięć kolejnych samolotów An-124 należących do linii lotniczych Antonov Airlines zgromadziło się na lotnisku w Lipsku. Linia lotnicza używa tego lotniska tymczasowo jako alternatywnego węzła komunikacyjnego. Co ciekawe, na tym samym lotnisku stoją również trzy An-124 należące do Volga-Dnepr, których konfiskaty domagała się wcześniej Ukraina. A to, czy Niemcy postąpią tak samo jak Kanada, będzie zatem zależało jedynie od ich decyzji.
Samolot Mrija odbudowany! Niestety na razie tylko wirtualnie
Jeden komentarz