PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
KolejowyTransport

DB Cargo planuje transport wodoru koleją! Rewolucja?

Wodór będzie odgrywał ważną rolę w przyszłym miksie energetycznym w Niemczech

DB Cargo twierdzi, że opracowało ekonomiczne rozwiązanie transportowe dla dużych ilości wodoru. DB Cargo planuje transport wodoru koleją, za pomocą pociągów towarowych. Jak przekazano w komunikacie prasowym, największa europejska linia kolejowa jest już w stanie dostarczyć 20 procent potrzebnego wodoru drogą kolejową.

DB Cargo obiecuje transport wodoru koleją

Według niemieckiego rządu, w ramach Krajowej Strategii Wodorowej, zapotrzebowanie na wodór w Niemczech do roku 2030 szacuje się na około 110 terawatogodzin rocznie. Jak informuje portal Logistik Heute, dla porównania, obecnie całkowite zużycie energii elektrycznej w Niemczech wynosi około 580 terawatogodzin rocznie.

Wodór będzie odgrywał ważną rolę w przyszłym miksie energetycznym. Obecnie istnieje wiele nowych inicjatyw dotyczących importu zielonego wodoru do Niemiec drogą morską. Opracowaliśmy rozwiązanie, które umożliwia łatwy i efektywny transport wodoru koleją z portów do odbiorców w kraju, zwłaszcza do naszych klientów przemysłowych – mówi Dr. Sigrid Nikutta, dyrektor DB Cargo AG i członek zarządu ds. transportu towarowego Grupy DB.

Niemiecka sieć kolejowa obejmuje ponad 35 000 kilometrów tras, a samo DB Cargo obsługuje ponad 2100 punktów połączeń, terminali i portów śródlądowych. DB Cargo zadeklarowało gotowość do dostarczenia około 20 terawatogodzin wodoru drogą kolejową. Odpowiada to około 20 procentom szacowanego zapotrzebowania na wodór w 2030 roku.

Czytaj też: Hiszpanie testują pociąg wodorowy! Przyszłość branży?

Czy transport wodoru koleją jest możliwy?

Wodór zwykle nie jest importowany do Niemiec formie gazowej, ale w formie ciekłej. Dzięki temu może być łatwo transportowany drogą morską. DB Cargo opracowało wraz z dostawcami energii koncepcję transportu do odbiorców zlokalizowanych daleko od portów morskich. W tej koncepcji wodór pozostaje w formie płynnej. Jak informuje portal Logistik Heute, dzięki temu możliwe jest wykorzystanie standardowych cystern w kolejowych przewozach towarowych. Obecnie są one powszechnie używane w przemyśle chemicznym.

DB Cargo przekazał również, że angażuje się w rozwój kontenerów na wodór oraz testuje logistykę czystego wodoru. Według dostawcy, ta rozwiązanie jest sensowne, jeśli chodzi o rozproszone dostarczanie czystego wodoru do lokalnych klientów i użytkowników, takich jak stacje tankowania wodoru. Gazowy wodór może być transportowany pod wysokim ciśnieniem w specjalnych „Multi Element Gas Containers(MEGC).

DB Cargo

Podobnie jak w przypadku transportu gazu wodorowego, transport wodoru głęboko schłodzonego i skroplonego jest skomplikowany. Ze względu na bardzo niską temperaturę (około -253 stopni Celsjusza) konieczne są specjalne kontenery. Dostawca uważa jednak, że ten koncept jest ekologicznym i szybkim rozwiązaniem, ponieważ rozbudowa sieci rurociągów nastąpi dopiero w kolejnych dekadach.

Czytaj też: Uruchomiono pierwszy w Polsce program edukacyjny dotyczący wodoru!

Czy samochody na wodór mogą zastąpić samochody elektryczne?

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button