PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
KolejowyTransport
Gorące newsy

Finlandia nie zmieni rozstawu torów. Koszty są zbyt wysokie

W przypadku Finlandii budowa wszystkich nowych linii TEN-T z szerokością toru 1435 mm nie jest wykonalnym scenariuszem

To już pewne. Finlandia nie zmieni rozstawu torów, by dostosować się do szerokotorowej europejskiej sieci TEN-T. Fińskie ministerstwo ogłosiło, że pełne przejście na standardową szerokość toru nie wchodzi w grę.

Finlandia nie zmieni rozstawu torów na szerszy

Fińskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji poinformowało, że Finlandia nie zmieni rozstawu torów. Według resortu koszty przejścia fińskiej sieci TEN-T z wąskiego toru na standardowy znacznie przekraczają możliwe korzyści. Realną alternatywą byłoby zbudowanie nowej magistrali kolejowej o standardowej szerokości toru z Helsinek do Tornio, obok istniejącej osi centralnej. Dodatkowo, kolejną możliwością byłoby budowanie w przyszłości niektórych nowych linii kolejowych bezpośrednio ze standardową szerokością.

Według szacunków, przesunięcie całej fińskiej sieci TEN-T na standardową europejską szerokość toru będzie miało negatywny wpływ na poziom usług transportowych, zwłaszcza w przypadku transportu surowego drewna i innych towarów przemysłowych – poinformowało ministerstwo.

Jak informuje portal RailFreight, w Finlandii od roku trwa dyskusja na temat możliwej zmiany na europejską standardową szerokość toru kolejowego (1 435 mm), po tym jak Komisja Europejska zaproponowała, że wszystkie nowe linie kolejowe TEN-T powinny być budowane z użyciem standardowej szerokości toru. Finlandia stanowczo sprzeciwiła się tej propozycji, a minister transportu Timo Harakka oświadczył, że Finlandia nie akceptuje tych zmian w szerokości torów kolejowych i wierzy, że jej stanowisko zostanie wysłuchane podczas dalszych dyskusji.

Czytaj też: KE chce wprowadzić standardowy rozstaw torów w całej Unii

Jest kilka alternatyw

Jak wynika z przeprowadzonej analizy, w przypadku Finlandii budowa wszystkich nowych linii TEN-T z szerokością toru 1435 mm nie jest wykonalnym scenariuszem, a ministerstwo podkreśliło ponownie, że kraj powinien mieć dobrowolność w decydowaniu o swojej sieci kolejowej i możliwość korzystania z odmiennej od europejskiej szerokości toru. Niemniej jednak Finowie zaproponowali kilka alternatywnych rozwiązań. Na przykład możliwym rozwiązaniem byłoby zbudowanie standardowej magistrali kolejowej łączącej Helsinki z Tornio na granicy ze Szwecją.

Jak informuje portal RailFreight, ta linia o standardowej szerokości toru biegłaby wzdłuż istniejącej linii szerokotorowej, łączącej te dwie lokalizacje i bezpośrednio łączyłaby się ze szwedzką siecią kolejową bez żadnych zmian torów czy wagonów. W ten sposób linia europejskiego toru będzie przecinać prawie cały kraj od południa na północ i połączy ważne centra gospodarcze związane z ruchem towarowym i pasażerskim.

Ponadto, Finlandia zaproponowała kilka nowych projektów, takich jak Suomirata, Turku One Hour Train i Itärata Eastern, które miałyby być budowane bezpośrednio z użyciem standardowej szerokości torów. Jednak nie wszystkie nowe projekty kolejowe w kraju będą korzystać z tego rozwiązania. Szczególnie Itärata Eastern, wybudowana z użyciem standardowej szerokości torów, byłaby dobrym rozwiązaniem dla lepszej i szybszej łączności na wschód, ponieważ linia ma połączyć Helsinki z Kouvola. Kouvola to rozwijające się centrum logistyczne w Finlandii, a w ten sposób uzyskałoby ono połączenie z resztą Europy. Ponadto, ta linia mogłaby przyczynić się do lepszej mobilności wojskowej, biorąc pod uwagę, że Finlandia została niedawno nowym członkiem NATO.

Czytaj też: Problemy kadrowe na kolei są coraz większe

Pierwszy suchy port w Finlandii otwarty! Należy do sieci TEN-T

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button