E-commerce

Rośnie zapotrzebowanie na pracowników w e-commerce

Pomimo rosnącej inflacji, Polacy wciąż chętnie dokonują zakupów w e-commerce

Handel internetowy rozwija się w szybkim tempie, a tym samym zwiększa się zapotrzebowanie na pracowników w sektorze e-commerce. Choć wielu ludzi jest zainteresowanych pracą w tej dziedzinie, to znalezienie doświadczonych specjalistów z konkretnymi umiejętnościami nie jest łatwe.

Zapotrzebowanie na pracowników w e-commerce nieustannie rośnie

Obecnie rośnie zapotrzebowanie na pracowników i specjalistów w dziedzinie e-commerce growth, digital marketingu, customer experience, programmatic, marketing automation oraz analizy danych. Przedsiębiorstwa coraz bardziej skupiają się bowiem na spersonalizowaniu swojego podejścia i precyzyjnym dotarciu do użytkowników.

Branża e-commerce rozwija się w tej chwili bardzo dynamicznie, a w ślad za tym idzie zapotrzebowanie na specjalistów z tego obszaru. Przewidujemy, że będzie potrzeba ich coraz więcej. I to widać w ostatnich kilku latach – od 2020 roku do teraz wzrost liczby ogłoszeń o pracę w obszarze e-commerce sięga aż 40 proc. – mówi agencji Newseria Biznes Martyna Łapaj, head of HR and talent development w Tribe47 i Talent47.

Pomimo rosnącej inflacji, Polacy wciąż chętnie dokonują zakupów w e-commerce. Według najnowszych danych Gemiusa, aż 77% konsumentów w Polsce kupuje obecnie w sieci, przy czym niskie ceny i wygoda są dla większości decydującym czynnikiem wyboru kanału zakupowego.

Według szacunków Strategy & Polska, wartość polskiego rynku e-commerce wzrosła o 127% w latach 2018-2022, z 48 do 109 mld zł, a do 2027 roku może osiągnąć aż 187 mld zł. Wzrost ten będzie w dużej mierze zasilany przez trzy kategorie produktów: modę, elektronikę oraz zdrowie i urodę. Analitycy przewidują również, że duże platformy sprzedażowe, takie jak Allegro czy Amazon, będą miały coraz większy udział w handlu online.

Temat e-commerce jest bardzo gorący, od kilku lat mówi się, że to przyszłość, więc zainteresowanie tą branżą jest duże. W tej chwili łatwo jest znaleźć pracownika, który chciałby pracować w e-commerce, ale trudno jest o dobrego pracownika. Natomiast nie jest łatwo znaleźć osobę doświadczoną, ze świadomością tego, czym tak naprawdę e-commerce jest i ile umiejętności wymaga, żeby być specjalistą w tym obszarze. Potrzeba wiele pracy, żeby wyszukać na rynku te perełki, które mają doświadczenia, które widziały różne e-commerce’y, różnej wielkości i z różnych branż, mogą tę wiedzę połączyć i faktycznie wdrożyć coś, co pomoże e-commerce’owi wznieść się na wyższy poziom – podkreśla ekspertka Talent47.

Czytaj też: Shopline wchodzi do Europy. Rozpocznie działalność na Wyspach

Rynek e-commerce będzie się rozwijać

Zgodnie z raportem Strategy & Polska, perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce w latach 2018-2027 zależą od szybkości i niezawodności realizacji zamówień oraz inwestycji w łańcuchy dostaw. Firmom zależy również na rozwijaniu nowych kanałów dotarcia do klientów i doskonaleniu kompetencji analitycznych, ponieważ rosnąca liczba zamówień online generuje duże zbiory danych o klientach, co umożliwia ich lepsze profilowanie. Jednakże, aby to osiągnąć, branża potrzebuje dostępu do wykwalifikowanej siły roboczej, co staje się coraz większym wyzwaniem.

Firmy e-commerce’owe dziś szukają najczęściej specjalistów od e-commerce growth, szczególnie w obszarze performance marketingu. Ci specjaliści wiedzą, jak przedstawić i wyróżnić firmę na rynku, co zrobić, żeby dotrzeć do nowych konsumentów – i to jest wciąż najbardziej poszukiwane. Natomiast branża zaczyna już rozglądać się też za innego typu specjalistami. To, co dzieje się w tej chwili na rynku, idzie mocno w kierunku marketing automation, optymalizacji, konwersji. To oznacza, że potrzebni będą specjaliści, którzy potrafią wynieść to na wyższy poziom, mają pomysł, jak polepszyć, zoptymalizować kreatywne działania, jak wdrożyć działania analityczne, wyciągać wnioski. Idzie tendencja, żeby to byli specjaliści, którzy mają zrozumienie ogólnobiznesowe – wyjaśnia Martyna Łapaj.

W związku z rosnącą konkurencją na rynku e-commerce firmy starają się zwiększyć swoją widoczność wśród klientów. W efekcie, zapotrzebowanie na pracowników e-commerce i specjalistów ds. SEO, którzy zajmują się pozycjonowaniem stron internetowych, pozostaje na wysokim poziomie. Firmy zatrudniają również specjalistów ds. content marketingu, którzy są w stanie tworzyć wartościowe treści, zwłaszcza w kontekście B2B. Jednak największe zapotrzebowanie w handlu elektronicznym dotyczy specjalistów ds. digital marketingu, CRM i customer experience, programmatic, marketing automation i analizy danych, ponieważ firmy coraz bardziej skupiają się na personalizacji i precyzyjnym dotarciu do swoich klientów.

W tej branży kluczowe jest połączenie kreatywności i analityki, czyli wszelkie kompetencje związane z analizą danych, optymalizacją i polepszeniem tego, co już mamy. Ale nie można zapomnieć, że to jest branża bardzo elastyczna, więc liczą się też wszelkie umiejętności kreatywne, dotyczące np. tego, w jaki nowy sposób możemy dotrzeć do klientów, jak inaczej możemy pokazywać nasze produkty i jak możemy zmienić definicję tego, czym jest e-commerce – mówi ekspertka Talent47.

Jak wskazuje ekspertka, warto rozważyć karierę w e-commerce, ponieważ branża ta rozwija się szybko i stwarza wiele możliwości rozwoju zawodowego. Według prognoz trend wzrostowy będzie się utrzymywał w kolejnych latach, a wraz z tym wzrośnie także zapotrzebowanie na specjalistów z obszaru e-commerce i digital marketingu. Ze względu na niewystarczającą liczbę profesjonalistów, osoby te mogą spodziewać się sukcesywnego wzrostu zarobków.

Wchodząc do branży e-commerce, możemy zacząć jako specjalista od promocji, sprzedaży, możemy przejść do działu analitycznego. W e-commerce wszystkie te umiejętności są ze sobą powiązane, to jest obszar, w którym można być naprawdę długo i nie znudzić się na ścieżce kariery.  Druga sprawa to fakt, że ten obszar jest przyszłościowy, nie spada, a raczej rośnie, więc to jest też po prostu pewna przyszłość – zapewnia Martyna Łapaj.

Czytaj też: MFW prognozuje, że Niemcy i Wielka Brytania znajdą się w recesji!

Rośnie wartość międzynarodowego e-commerce. Niemcy na czele

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button