LotniczyTransport
Gorące newsy

Odwołania lotów na Wielkanoc. Polska nie ma się czym chwalić…

W zeszłym roku odwołania lub opóźnienia lotów na Wielkanoc dotknęły ponad 109 tysięcy pasażerów

Polska zajmuje wiodącą pozycję w niesławnym rankingu europejskich krajów o największych zakłóceniach lotniczych, zwłaszcza w okresie Wielkanocy. W zeszłym roku odwołania lub opóźnienia lotów na Wielkanoc dotknęły ponad 109 tysięcy pasażerów, czyli 32% osób podróżujących z polskich lotnisk. Tego typu statystyki są niepokojące i stawiają Polskę w niekorzystnym świetle na tle innych krajów europejskich. 

Odwołania lotów na Wielkanoc

Jak wynika z analizy AirHelp, w ubiegłym roku w czasie Wielkanocy, do samolotów startujących z polskich lotnisk wsiadło ponad pięciokrotnie więcej pasażerów niż rok wcześniej, kiedy to trwała pandemia. Planowo z polskich portów wyleciało jednak tylko 232 tysiące osób, co stanowiło 67% podróżujących. Niestety, nie wszyscy pasażerowie opuścili lotniska na czas, ponieważ ponad 109 tysięcy z nich (czyli 32% podróżujących) miało problemy przez opóźnienia lub odwołania lotów na Wielkanoc.

Według ekspertów z AirHelp, w ubiegłym roku ponad 3,7 tysiąca pasażerów, którzy podróżowali w okresie Wielkanocy, mogło ubiegać się o rekompensatę. Rok wcześniej, ze względu na pandemię, takich pasażerów było tylko 624.

Od lat widzimy, że w okresie wielkanocnym wyraźnie wzrasta zainteresowanie podróżami lotniczymi. Coraz więcej Polaków wsiada do samolotów, aby odwiedzić rodzinę, przyjaciół mieszkających poza Polską lub też wybierają oni kierunki wakacyjne, aby w czasie Świąt odpocząć. Odmienną sytuację mieliśmy w 2021 roku – co widać w naszych danych. W drugie podczas pandemii Święta Wielkanocne mieszkańcom Europy wciąż towarzyszyły liczne ograniczenia. Rodziny w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Czechach nie mogły przyjmować gości w swoich domach. W Niemczech i we Włoszech mogli spotkać się członkowie tylko dwóch rodzin. Rządowe obostrzenia obowiązywały w 2021 Polaków, którzy zachęcani byli do spędzania Świąt w gronie najbliższych domowników. Ta nadzwyczajna sytuacja przełożyła się na to, że zdecydowanie rezygnowaliśmy z podróży lotniczych – wyjaśnia Tomasz Pawliszyn, CEO AirHelp.

Czytaj też: Lotnisko w Hamburgu spodziewa się tłumów na Wielkanoc

Punktualność polskich lotnisk pozostawia wiele do życzenia 

Na podium zestawienia najbardziej punktualnych polskich lotnisk w okresie wielkanocnym, znalazły się warszawskie Lotnisko im. Chopina w Warszawie, port lotniczy w Krakowie oraz port lotniczy w Gdańsku  – odpowiednio: 77,8 tys., 47,9 tys. oraz 32,9 tys. pasażerów.

Problem jednak w tym, że nawet punktualność powyższych lotnisk pozostawia wiele do życzenia, jeśli porównamy zestawienia z lotniskami europejskimi. I tak też w porównaniu do innych krajów Unii Europejskiej, odsetek pasażerów, którzy zetknęli się w Polsce z problemami, był stosunkowo wysoki. W Portugalii wynosił on bowiem 24 proc., we Francji – 25 proc., a w Wielkiej Brytanii, gdzie prawa pasażerów są podobne do pozostałych krajów UE, doświadczyło ich 23 proc. pasażerów. Najmniej problemów było w Niemczech, Irlandii i Hiszpanii, gdzie tylko odpowiednio 18 proc., 18 proc. i 17 proc. pasażerów odczuło zakłócenia.

Zgodnie z przepisami unijnymi poszkodowani pasażerowie mają prawo do odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot w wysokości od 250 do 600 euro, w zależności od długości lotu. Jednakże, podróżni nie powinni mylić tego prawa z prawem do zwrotu kosztów lotu. Niestety, badania AirHelp pokazują, że tylko niewielka liczba pasażerów wykorzystuje swoje prawo do odszkodowania.

Czytaj też: Skok inflacji w Polsce zaskoczył całą Europę. Nikt nawet nie zbliżył się do naszego wyniku

Google Flights wprowadza rewolucję w świecie tanich lotów

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button