MorskiTransport

PE przegłosował zmiany w ETS. Sektor morski dostanie miliardy!

Transport morski jest jednym z najtrudniejszych do dekarbonizacji sektorów

Parlament Europejski zatwierdził nowe prawo, wprowadzające zmiany w Systemie Handlu Emisjami (ETS) UE, przewidujące około 2 miliardy euro z dochodów Funduszu Innowacji dla sektora morskiego.

PE przegłosował zmiany w ETS

Stowarzyszenie Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA) przyjęło zmiany w ETS z zadowoleniem, mówiąc, że porozumienie to będzie punktem zwrotnym w procesie dekarbonizacji tej branży. Jak twierdzi ECSA, ta decyzja jest odpowiedzią na wezwania branży o wsparcie finansowe, które wspomagałoby przejście na czyste paliwa i stymulowało innowacje. Przynajmniej 20 milionów uprawnień ETS, odpowiadających około 2 miliardom euro przy obecnej cenie emisji ETS, zostanie przydzielonych projektom morskim z Funduszu Innowacji.

Sprostanie kryzysowi klimatycznemu i dekarbonizacja transportu morskiego to nie kwestia „czy”, ale „jak”. Przeznaczenie części dochodów z ETS na cele morskie to zwycięstwo dla transformacji energetycznej tej branży. Dedykowane wsparcie poprzez Fundusz Innowacji jest kluczowe dla zniwelowania różnicy cenowej między czystymi paliwami – mówi Sotiris Raptis, Sekretarz Generalny ECSA.

ECSA popiera również podtrzymanie zasady „zanieczyszczający płaci”, poprzez wymagane przekazywanie kosztów EU ETS do operatorów komercyjnych statków.

Czytaj też: UE planuje opodatkować emisje z żeglugi. Co z kosztami frachtu?

Emisje z żeglugi

Okres wprowadzenia i stopniowe uwzględnienie emisji z transportu morskiego w ciągu trzech lat jest również kluczowe dla zapewnienia płynnego przejścia sektora. Współustawodawcy uzgodnili także specjalne postanowienia dotyczące statków pływających na trasach arktycznych, małych wysp i najbardziej oddalonych regionów.

Ponieważ transport morski jest fundamentem europejskiej energetyki i łańcucha dostaw, musi to być odpowiednio odzwierciedlone w strategicznych priorytetach nowej ustawy Net Zero Industry. Dlatego z zadowoleniem przyjmujemy decyzję o włączeniu technologii odnawialnych offshore i magazynowania węgla w listę strategicznych technologii net-zero. Dodatkowo, odnawialne paliwa niebiologiczne (RFNBOs) powinny zostać uwzględnione w ustawie, aby można było szybko rozwijać dedykowane zdolności produkcyjne – dodał Raptis.

Ponieważ transport morski jest jednym z najtrudniejszych do dekarbonizacji sektorów, skalowanie niedrogich paliw i technologii nisko- i zeroemisyjnych dla sektora jest kluczowe. Według ECSA, powinno to być priorytetem proponowanej ustawy Net Zero Industry.

Solidny i wszechstronny system ETS przyspieszy dekarbonizację naszej gospodarki, ponieważ udział emisji objętych opodatkowaniem wzrośnie z 40% do 75%, a przemysł objęty wzmocnionym systemem zmniejszy swoje emisje gazów cieplarnianych o 62% do 2030 roku w porównaniu z 2005 rokiem. Opodatkowanie zostanie teraz w pełni wdrożone także w sektorze transportu morskiego i lotniczego – przekazało Renew Europe, dodając, że w całej Europie dostępne będą środki w wysokości około 50 miliardów euro na innowacje klimatyczne i rozwój zielonych technologii.

Czytaj też: Nowa Zelandia chce opodatkować emisje zwierząt gospodarskich. Rolnicy wyszli na ulice

Port w Rotterdamie analizuje wpływ EU ETS na żeglugę

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button