PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
Info z rynkuLotniczyTransport
Gorące newsy

Koniec taniego latania. Zapłacimy więcej przez politykę klimatyczną

Komisja Europejska stawia sprawę jasno.

Tanie loty stają się coraz trudniejsze do znalezienia, gdy linie lotnicze zmagają się z wyzwaniami związanymi z dekarbonizacją i zaostrzającymi się przepisami dotyczącymi ochrony klimatu. Wzrost cen biletów to nowa rzeczywistość, której nie można uniknąć.

Tanie loty odejdą w niebyt? Wyższe koszty związane z emisją CO2

Komisja Europejska ustaliła, że od 2024 roku linie lotnicze będą musiały płacić za większość pozwoleń na emisję dwutlenku węgla, co zwiększy ich koszty operacyjne. Do 2026 roku udział bezpłatnych pozwoleń zostanie całkowicie wyeliminowany. Przewiduje się, że wpłynie to na podwyższenie cen biletów i zredukowanie liczby lotów.

Osiągnięcie neutralności klimatycznej będzie wymagało olbrzymich inwestycji w badania, rozwój i wdrożenie technologii niskoemisyjnych. Sektory lotnicze będą musiały przeznaczyć ogromne środki na rozwój paliw alternatywnych, usprawnienie procesów operacyjnych oraz wdrażanie technologii usuwania dwutlenku węgla z atmosfery.

Tanie loty odejdą w niepamięć, ale zyska kolej

Zwiększone koszty operacyjne związane z emisją CO2 oraz inwestycjami w technologie niskoemisyjne spowodują wzrost cen biletów. W rezultacie liczba pasażerów korzystających z lotów będzie się zmniejszać, co może pomóc w redukcji emisji CO2. Niemniej jednak konieczność zmniejszenia liczby lotów to smutna rzeczywistość dla wielu podróżnych.

W miarę jak podróże lotnicze stają się droższe, podróże międzynarodowe koleją mogą stać się bardziej atrakcyjne i dostępne. Przykładem jest Eurostar, który twierdzi, że w ciągu pięciu lat funkcjonowania trasy Londyn-Amsterdam udało się zaoszczędzić ponad 83 000 ton emisji CO2.

Wyzwania w dekarbonizacji lotnictwa. Pasażerowie zapłacą więcej, zwłaszcza ci, którzy często latają

Dekarbonizacja lotnictwa to nie lada wyzwanie, tym bardziej jeśli bierzemy pod uwagę przewidywany wzrost liczby pasażerów. Przykładowo, Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) prognozuje znaczny wzrost liczby pasażerów. Do 2040 roku liczba ta może prawie podwoić się do prawie 8 miliardów, w porównaniu z poziomem z 2017 roku. Pytanie, czy wzrost liczby pasażerów będzie możliwy do pogodzenia z dążeniem do neutralności klimatycznej, pozostaje otwarte.

Wprowadzenie biopaliw w lotnictwie mogłoby przyczynić się do redukcji emisji CO2, jednak ich zastosowanie na szeroką skalę napotyka na trudności. Briefing Royal Society wskazuje, że nawet zaspokojenie istniejącego zapotrzebowania na loty w Wielkiej Brytanii przy użyciu biopaliw wymagałoby około połowy powierzchni rolniczej kraju.

Czytaj również: Dekarbonizacja Turcji może przynieść państwu 146 mld USD zysku

Wprowadzenie opłaty dla częstych podróżnych, sugerowane przez grupy kampanii na rzecz ochrony klimatu, może przyczynić się do rozwiązania nierówności w kosztach podróży lotniczych. Dzięki temu osoby z wyższym dochodem, które częściej korzystają z lotów, poniosą większą część dodatkowych kosztów. W rezultacie może to stworzyć nowe źródło finansowania dla dekarbonizacji sektora lotniczego. Wdrożenie takiej opłaty może jednak okazać się bardzo trudne.

Środki, dodatkowe koszty i redukcja CO2. Prawdziwa cena tanich lotów

Jak informuje agencja Bloomberg, w dekarbonizacji lotnictwa można wyróżnić cztery główne obszary, w których planowane są inwestycje mające na celu redukcję emisji CO2. Każdy z nich wiąże się z dodatkowymi kosztami oraz różnym potencjałem zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.

  1. Ulepszenia technologiczne (koszt dodatkowy: €198 mld, redukcja CO2: 1,41 mld ton)
    • W ramach ulepszeń technologicznych przewiduje się odnowienie floty samolotów, rozwój przyszłych modeli samolotów oraz inwestycje w infrastrukturę dla nowoczesnych maszyn.
  2. Ulepszenia w zarządzaniu ruchem lotniczym i operacjach (koszt dodatkowy: €29 mld, redukcja CO2: 0,56 mld ton)
    • Te inwestycje obejmują optymalizację zarządzania przestrzenią powietrzną, zarządzanie ruchem lotniczym oraz usprawnienie operacji naziemnych na lotniskach.
  3. Paliwa alternatywne (koszt dodatkowy: €441 mld, redukcja CO2: 1,61 mld ton)
    • W tej kategorii zakłada się zastosowanie zrównoważonych paliw lotniczych, wodoru oraz energii odnawialnej w miejsce tradycyjnych paliw kopalnych.
  4. Wprowadzenie tak zwanego „cenowania” emisji CO2/negatywne emisje (koszt dodatkowy: €152 mld, redukcja CO2: 1,15 mld ton)
    • W ramach tego obszaru planuje się handel emisjami w ramach EU ETS i CORSIA oraz rozwój technologii usuwania dwutlenku węgla z atmosfery.

Długotrwałe implikacje zmian dla sektora lotniczego

Dekarbonizacja lotnictwa będzie wymagać znacznych inwestycji i przekształceń w najbliższych dziesięcioleciach. Wiele technologii, na których sektor liczy, takich jak samoloty na napęd elektryczny czy wodorowy, nie jest jeszcze gotowych do wdrożenia.

Pomimo niepewności związanych z procesem dekarbonizacji, jedno jest pewne: będzie to bardzo kosztowne i pełne wyzwań przedsięwzięcie. W rezultacie tanie loty staną się rzadkością, a podróżowanie międzynarodowe będzie musiało ewoluować w kierunku bardziej zrównoważonych rozwiązań, takich jak podróże koleją.

Google Flights wprowadza rewolucję w świecie tanich lotów

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button