MorskiTransport

Import kontenerów w USA nadal rośnie, przekraczając poziom sprzed pandemii

Import we wrześniu bieżącego roku znacząco przewyższył poziomy sprzed pandemii

Import kontenerów w USA nadal rośnie i przekracza poziomy sprzed pandemii COVID-19. We wrześniu import wzrósł o 8% w porównaniu do roku 2019, o 9% w porównaniu do roku 2018 oraz o 15,5% w porównaniu do roku 2017.

Import kontenerów w USA na stabilnym poziomie

Nie brakuje pesymizmu i złych prognoz dotyczących „spadku” importu kontenerów do USA w tym roku. Jednakże dane wciąż nie wykazują niczego, co mogłoby szczególnie martwić. Import kontenerów w USA wzrastał bowiem miesiąc po miesiącu od lutego. Według danych opublikowanych we wtorek przez firmę Descartes Systems Group, wzrost ten utrzymał się również we wrześniu.

Według Descartes, w wrześniu USA zaimportowały 2 203 452 TEU. To wzrost o 0,3% w porównaniu z sierpniem i o 27% w porównaniu z najniższym wynikiem w lutym w związku z chińskim Nowym Rokiem. Jednak mimo tych danych, nie ma powodu do zbytniego pesymizmu.

Czytaj też: Cosco Shipping uruchamia usługi ,,od drzwi do drzwi”. Również w Europie

Według danych firmy Descartes, import do USA w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku był bowiem o 2,5% wyższy niż w tym samym okresie w 2019 roku, przed pandemią COVID-19. Wzrost wyniósł 4,6% w porównaniu do tego samego okresu w 2018 roku i 11,4% w porównaniu do stycznia-września 2017 roku.

Jak informuje portal FreightWaves, import we wrześniu bieżącego roku znacząco przewyższył poziomy sprzed pandemii. Wzrósł bowiem o 8% w porównaniu z wrześniem 2019 roku, o 9% w porównaniu z 2018 rokiem i aż o 15,5% w porównaniu z 2017 rokiem. Zazwyczaj we wrześniu wolumeny spadają w porównaniu do sierpnia. W tym roku utrzymały się na stałym poziomie.

W rzeczywistości tegoroczne dane dotyczące importu wyglądają źle tylko wtedy, gdy porównuje się je do zawyżonych poziomów obserwowanych podczas jednorazowego boomu w transporcie morskim w okresie pandemii w latach 2021-2022. Negatywne nastawienie oparte na takich porównaniach może wynikać z tendencji do nadmiernego podkreślania znaczenia niedawnych wydarzeń przy szacowaniu przyszłych wydarzeń.

Import z Chin ponownie rośnie

Według danych Descartes, opartych na deklaracjach celnych, wrzesień przyniósł znaczący spadek importu w porównaniu do poprzedniego miesiąca w portach w Los Angeles i w okolicach Nowego Jorku i New Jersey, co zostało zrównoważone znaczącym wzrostem w Long Beach w Kalifornii i w Tacoma w stanie Waszyngton.

Jak informuje portal FreightWaves, import do USA z Chin – wynoszący 866 762 jednostki TEU – stanowił 39,3% ogólnego importu we wrześniu i wzrósł o 4,2% w porównaniu z sierpniem. Według danych Descartes, import z Chin we wrześniu był najwyższy od sierpnia 2022 roku. Spadające stawki frachtowe na trasie transpacyficznej prawdopodobnie sygnalizują, że w czwartym kwartale wolumeny osłabną, tak jak by się to stało sezonowo w każdym normalnym roku, poza okresem pandemii.

Czytaj też: Inflacja w USA spadła, a amerykańska gospodarka jest silna jak nigdy! To zasługa podaży

Stawki frachtowe na rynku spotowym odnotowały dwucyfrowe wzrosty między końcem czerwca a połową sierpnia (choć były to wzrosty z bardzo niskiego poziomu), co dawało liniom kontenerowym nadzieję na mniej bolesny powrót do normalności po okresie boomu. Ta nadzieja jednak przeminęła, gdy stawki spotowe zaczęły spadać. Pod koniec sierpnia i przez cały wrzesień stawki te spadły, a w październiku ustabilizowały się na niższym poziomie.

Indeks Freightos Baltic Daily (FBX) wskazał, że stawki spotowe na trasie Chiny-Wschodnie Wybrzeże wynosiły 2239 dolarów za równoważnik kontenera czterdziestostopowego (FEU), co oznacza spadek o 24% od 17 sierpnia i wzrost o zaledwie 2% od 30 czerwca. Trasa na Zachodnie Wybrzeże radziła sobie nieco lepiej. Indeks China-West Coast FBX wyniósł 1508 dolarów za FEU, co oznacza spadek o 17% od 17 sierpnia, ale wzrost o 26% w porównaniu z 30 czerwca.

Przewoźnik zaufał Muskowi. Wyposaży statki w system Starlink

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button