PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
LotniczyTransport

Przewoźnik nie kupi Boeingów cargo. Woli samoloty pasażerskie

Air Canada Cargo obecnie eksploatuje sześć samolotów frachtowych

Air Canada anulowała swoje zamówienie na samoloty cargo Boeing 777. Linia lotnicza zmieniła decyzję i teraz zakupi samoloty pasażerskie Boeing 787.

Air Canada zmienia zamówienie na maszyny Boeing

Air Canada anulowała swoje zamówienie na dwa fabrycznie nowe samoloty towarowe Boeing 777-300, decydując się na spowolnienie ekspansji swojej nowej floty frachtowej w obliczu 18-miesięcznej recesji w transporcie lotniczym, która znacząco obniżyła dochody firmy z przewozu cargo. Linia poinformowała, że nie odbierze samolotów towarowych w 2024 roku. Zamiast tego przewoźnik postanowił kupić aż 18 samolotów pasażerskich Boeing 787-10. Tak radykalna zmiana zamówienia pokazuje, w jaki sposób trudne warunki na rynku logistycznym wpływają na operatorów i zmuszają ich do zmian w swoich planach inwestycyjnych.

Czytaj też: Air Canada notuje spadek przychodów cargo. Koniec boomu?

Air Canada oznajmiła, że samoloty 787-10 zastąpią jej mniej wydajne szerokokadłubowe samolotów, a pierwsze dostawy planowane są na czwarty kwartał 2025 roku. Jak informuje portal FreightWaves, obecnie przewoźnik eksploatuje 30 samolotów Dreamliner w wersji 787-9 oraz osiem w wersji 787-8, przy czym dwa kolejne 787-9 mają jeszcze zostać dostarczone w ramach poprzedniego zamówienia. 787-10 to największy model rodziny Dreamliner. Maszyna może pomieścić ponad 330 pasażerów w zależności od konfiguracji miejsc siedzących i ma 175 metrów  sześciennych przestrzeni ładunkowej.

Zmiany na rynku cargo

Air Canada Cargo obecnie eksploatuje sześć samolotów frachtowych. Od momentu uruchomienia dedykowanej linii cargo w styczniu 2022 roku, Air Canada wprowadziła do eksploatacji cztery używane samoloty pasażerskie Boeing 767-300 przystosowane do przewozu kontenerów cargo, a w maju otrzymała dwa nowe 767-300 od Boeinga. Zakład przekształcający samoloty planuje dostarczyć jeszcze jeden 767-300 do końca roku. Trzy inne samoloty mają zostać przekształcone w przyszłym roku, przez co przewoźnik w przyszłym roku będzie miał 10 samolotów cargo.

Jak informuje portal FreightWaves, wpływy Air Canada z przewozu cargo spadły o 33% w pierwszej połowie roku w porównaniu do tego samego okresu w 2022 roku. Inne linie lotnicze odnotowały spadki przychodów przekraczające 50%. Air Canada ustanowiła rekordowy wynik w przewozie cargo na poziomie 1,2 miliarda dolarów w 2021 roku, ale w 2022 roku zanotowała spadek o 15% do poziomu 935 milionów dolarów. Zarząd zdecydował się zainwestować w dział przewozu cargo po zauważeniu dużego zapotrzebowania na tego rodzaju transport w trakcie pandemii COVID, kiedy to usługi pasażerskie zostały praktycznie zawieszone, a samoloty tymczasowo przekształcono do przewozu cargo.

Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo

Jednak rynek przewozu lotniczego towarów odnotował znaczący spadek od wiosny 2022 roku. Według Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), wolumeny transportu lotniczego w pierwszej połowie 2023 roku były o 8% niższe niż w roku poprzednim, a obecnie spadły o 3% w skali rocznej. Według grup badawczych, koszty przewozu towarów drogą powietrzną są o 40% do 50% niższe niż rok temu.

Air Canada zamawia u Heart Aerospace 30 samolotów z napędem elektrycznym i hybrydowym o zasięgu do 800 km

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button