DrogowyInfo z rynkuLotniczyMorskiTransport
Gorące newsy

Kuehne+Nagel zyskuje w branży morskiej, ale traci w lotnictwie

Wyniki finansowe Grupy Kuehne+Nagel były znacznie większe niż porównywalne dane z okresu przed COVID-19

Grupa Kuehne+Nagel opublikowała wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2023 roku. W ciągu sześciu miesięcy firma zyskała większy udział na rynku logistyki morskiej oraz w kontraktowej działalności. Niestety, spadły wolumeny w logistyce lotniczej, co jednak było zgodne z trendem panującym na rynku.

Kuehne+Nagel opublikowało najnowsze wyniki finansowe

W pierwszej połowie 2023 roku Grupa Kuehne+Nagel osiągnęła pozytywne wyniki finansowe, pomimo trudności wynikających z niekorzystnego otoczenia rynkowego. Firma nadal odczuwała wpływ sytuacji gospodarczej związanej z pandemią, co utrudnia obiektywne porównanie wyników rok do roku.

Grupa
Kuehne+Nagel
CHF m
H1 2023 H1 2022 Δ Q2 2023 Q2 2022 Δ
Obrót netto 12,721 20,631 -38% 5,973 10,473 – 43%
Zysk brutto 4,649 5,898 -21% 2,255 2,956 -24%
Wynik operacyjny (EBITDA) 1,518 2,58 -41% 715 1,274 -44%
EBIT 1,135 2,195 -48% 523 1,075 -51%
Zysk za okres 860 1,628 -47% 398 796 -50%

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy Grupa osiągnęła przychody netto na poziomie 12,7 mld CHF. EBIT (zysk przed odsetkami i opodatkowaniem) osiągnął około 1,1 mld CHF, a całkowity zysk wyniósł 860 mln CHF. Współczynnik konwersji, który wskazuje stosunek EBIT do zysku brutto Grupy, pozostał na stabilnym poziomie 24%, co jest wynikiem pozytywnym i utrzymuje się na wysokim poziomie.

Kuehne+Nagel dobrze poradziło sobie z transformacją z wyjątkowej sytuacji gospodarczej związanej z pandemią. W spowolnionym środowisku biznesowym jednostki logistyki morskiej i kontraktowej zyskały udział w rynku i utrzymały stabilne zyski. Z kolei wolumeny w logistyce lotniczej spadły podobnie jak na rynku. Mimo że nasze działania w zakresie kontroli kosztów stały się bardziej widoczne w drugim kwartale 2023 r., nasza strategia pozostaje niezmieniona, koncentrując się na wysokiej jakości świadczonych usług logistycznych i wyjątkowej orientacji na potrzeby klientów – mówi Stefan Paul, Dyrektor Zarządzający Kuehne+Nagel International AG.

Czytaj też: Kuehne+Nagel otwiera magazyn multi-user w Chorzowie

Logistyka morska i lotnicza

W pierwszej połowie 2023 roku, dział logistyki morskiej K+N odnotował przychody netto w wysokości 4,9 mld CHF, przy jednoczesnym EBIT wynoszącym 639 mln CHF. Wskaźnik konwersji utrzymał się na poziomie 49%, a wolumen przewiezionych kontenerów w tym okresie wyniósł 2,1 miliona TEU. Pomimo ogólnego spadku rynku o około 5%, jednostka logistyki morskiej była w stanie zdobyć większy udział w rynku.

CHF m H1 2023 H1 2022 Δ Q2 2023 Q2 2022 Δ
Obrót netto 4,859 9,869 -51% 2,192 5,012 -56%
Zysk brutto 1,309 1,942 -33% 623 968 -36%
EBIT 639 1,208 -47% 295 587 -50%

W początkowych miesiącach, Grupa Kuehne+Nagel podjęła współpracę z Volvo Cars, celem wykorzystania 5500 ton ekologicznych biopaliw w transporcie morskim. Dzięki temu, w przyszłości, transport dla szwedzkiego producenta samochodów będzie realizowany przy znacznym ograniczeniu emisji, co stanowi istotny krok w kierunku bardziej zrównoważonej działalności transportowej.

W pierwszej połowie roku, przychody netto z działalności lotniczej jednostki biznesowej osiągnęły poziom 3,5 mld CHF, natomiast EBIT wyniósł 293 mln CHF. Tempo spadku wolumenów nieco wyhamowało w drugim kwartale. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy, przewieziono 957 000 ton frachtu lotniczego, a wskaźnik konwersji wyniósł 31%.

CHF m H1 2023 H1 2022 Δ Q2 2023 Q2 2022 Δ
Obrót netto 3,516 6,324 -44% 1,654 3,178 -48%
Zysk brutto 937 1,613 -42% 449 796 -44%
EBIT 293 826 -65% 139 401 -65%

W czerwcu Grupa Kuehne+Nagel zawarła umowę przejęcia Morgan Cargo, znanego dostawcy usług logistyki lotniczej, działającego w Republice Południowej Afryki, Wielkiej Brytanii i Kenii. Przedsiębiorstwo jest wyspecjalizowane w przewozie towarów łatwo psujących się, a w jego zespole zatrudnionych jest 450 doświadczonych specjalistów logistycznych. W 2022 roku firma zrealizowała przewóz 40 000 ton frachtu lotniczego oraz 20 000 TEU.

Czytaj też: Rynek magazynowo-logistyczny w Polsce błyskawicznie się rozwija

Logistyka drogowa i kontraktowa

W pierwszych sześciu miesiącach roku, przychody netto z logistyki drogowej osiągnęły poziom 1,9 mld CHF, zaś EBIT wyniósł 93 mln CHF. Wolumen zrealizowanych zamówień wyniósł około 12 milionów, co stanowiło porównywalną wartość w stosunku do roku poprzedniego. Wykorzystanie sieci pozostało na wysokim poziomie.

CHF m H1 2023 H1 2022 Δ Q2 2023 Q2 2022 Δ
Obrót netto 1,873 2,033 -8% 917 1,051 -13%
Zysk brutto 684 684 335 355 -6%
EBIT 93 80 16% 41 50 -18%

Jeden z kluczowych czynników przyczyniających się do znacznego wzrostu EBIT w pierwszych sześciu miesiącach był proces wdrażania RoadLOG, własnego systemu Kuehne+Nagel do zarządzania transportem (TMS) dla przesyłek drogowych.

W pierwszym półroczu, logistyka kontraktowa Kuehne+Nagel osiągnęła pozytywne wyniki finansowe, z przychodami netto wynoszącymi 2,5 mld CHF i zyskiem EBIT na poziomie 110 mln CHF.

CHF m H1 2023 H1 2022 Δ Q2 2023 Q2 2022 Δ
Obrót netto 2,473 2,405 3% 1,21 1,232 -2%
Zysk brutto 1,719 1,659 4% 848 837 1%
EBIT 110 81 36% 48 37 30%

Grupa osiągnęła większy udział na rynku, zwłaszcza w sektorze opieki zdrowotnej i e-commerce, szczególnie w regionie Ameryki Północnej. Wykorzystanie powierzchni logistycznych Kuehne+Nagel również pozostało na bardzo wysokim poziomie.

W pierwszej połowie 2023 r. wyniki finansowe Grupy Kuehne+Nagel były znacznie większe niż porównywalne dane z okresu przed COVID-19, a Grupa dobrze radziła sobie w nowym środowisku. W nadchodzących latach strategia Roadmap 2026 pozostanie kluczowym motorem rozwoju Kuehne+Nagel. Założenia strategii, ogłoszone w marcu 2023 r., zostały bardzo pozytywnie przyjęty zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie i już widzimy pierwsze sukcesy. Koncentrujemy się na świadczeniu wysokomarżowych usług i rozwoju potencjału rynkowego w Azji, Afryce i na Bliskim Wschodzie – wskazuje dr Joerg Wolle, Przewodniczący Rady Dyrektorów Kuehne+Nagel International AG.

Volvo przechodzi na paliwa odnawialne w transporcie morskim

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button